The national curricular common base and the digital technologies of information and communication: expanding the view on the (con)divergences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/41.2022.21737

Keywords:

national curricular common base, education, digital information and communication technologies

Abstract

The National Curricular Common Base (BNCC) is a guiding document for Basic Education in Brazil. The Covid-19 pandemic, which broke out in 2019, brought with it a new educational scenario: the urgency of using a digital technological arsenal capable of meeting the demands imposed by social isolation resulting from the spread of the virus. Through a literature review, this article aims to establish a connection between the BNCC and the Digital Information and Communication Technologies (TDIC) with an eye on High School and having reflections on the Rio Grande do Sul scenario. A long way to go so that, in fact, public policies for digital inclusion really become effective. On the other hand, such events encourage us to reflect on how much the BNCC is, or was during its construction, synchronized with the reality of the public school and its recurring problems.

 

Downloads

Author Biographies

Ana Patrícia Henzel Richter, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI

Mestre em Educação

 

Elisabete Cerutti, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI

Doutora em Educação

 

References

BRASIL. Lei n0 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 de dez. 1996. Disponível em: http://gg.gg/wb1vq. Acesso em 20/10/2021.

BRASIL. Medida Provisória MPV 746/2016. Brasília, 22 set. 2016. Disponível em: http://gg.gg/wb1vx. Acesso em 20/10/2021.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, CONSED, UNDIME, 2017.

BRITO, Glaucia da Silva; PURIFICAÇÃO, Ivonélia da. Educação e novas tecnologias: um repensar. Curitiba: InterSaberes, 2015.

CURY, Lucilene; COPABIANCO, Ligia. Princípios da História das Tecnologias da Informação e Comunicação Grandes Invenções. In.: VIII Encontro Nacional da História da Mídia, 2011, Guarapuava. Anais... Guarapuava: UNICENTRO, 2011, p. 1-13.

ESTEVÃO, Amélia. Covid-19. Acta Radiológica Portuguesa, Coimbra, v. 32, n. 1, p. 5-6, jan./abr. 2020.

FERRETI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro da. Reforma do Ensino Médio no contexto da Medida Provisória n0 746/2016: Estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 385-404, abr./jun. 2017.

KOEPSEL, Eliana Cláudia Navarro; GARCIA, Sandra Regina de Oliveira; CZERNISZ, Eliane Cleide da Silva. A tríade da reforma do Ensino Médio brasileiro: Lei n0 13.415/2017, BNCC e DCNEM. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e222442, ago. 2020.

MOREIRA, José de Albuquerque. Informática: o mito Política Nacional de Informática. Bibliotecon, Brasília, v. 19, n. 1, p. 23-50, jan./jun. 1995.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 55118 de 16 de março de 2020. Estabelece medidas complementares de prevenção ao contágio pelo COVID-19 (novo Coronavírus) no âmbito do Estado. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 17 de mar. 2020. Disponível em: http://gg.gg/ok9fm. Acesso em 06/03/2021.

RODRIGUES, Anna Maria Moog. Por uma filosofia da tecnologia. In: GRINSPUN, Miriam P. S. Zippin [org.]. Educação tecnológica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2001.

ROSA, Fernanda. Tecnologia aplicada à educação. YouTube, nov. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mfNLjf3tejQ&feature=emb_logo. Acesso em 17/04/2021.

SILVA, Bento. A tecnologia é uma estratégia. In: DIAS, Paulo; FREITAS, Varela de. [orgs.] Actas da II Conferência Internacional Desafios 2001, Braga, Centro de Competência da Universidade do Minho do Projecto Nónio, p. 839-859.

VALENTE, José Armando. Informática na Educação no Brasil: Análise e Contextualização Histórica. In: VALENTE, José Armando [org]. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, SP: Unicamp/Nied, 1999.

Published

2022-06-15

How to Cite

HENZEL RICHTER, Ana Patrícia; CERUTTI, Elisabete. The national curricular common base and the digital technologies of information and communication: expanding the view on the (con)divergences. Dialogia, [S. l.], n. 41, p. e21737, 2022. DOI: 10.5585/41.2022.21737. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21737. Acesso em: 21 may. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 843
  • PDF (Português (Brasil)) 734