Child vs. temporal relationship: in the quest for own strategies for the understanding of time via photographs

Authors

  • Eduardo Arriada Centro de Estudos em História da Educação – CEHIE
  • Gabriela Medeiros Nogueira FURG
  • Rita de Cássia Grecco dos Santos FURG

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.v7i1.1025

Keywords:

Crianças. Educação infantil. Fotografia. Narrativa. Noção de tempo.

Abstract

The text exposes the argument of the strategies which are devised by children between five and six years old studying at the ‘Colégio São José’ Children’s Education, city of Pelotas/RS. They search for the adequate meaning of time in their daily lives. This involves the understanding of the physical and subjective time, as well as the time built in a social context, in an effort to assess the logic by which the solutions are formed from the children’s perspective, via a study utilizing photographs taking place at historical city squares/parks, thus establishing an analogy between the past and the present, and the stories that follow.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Arriada, Centro de Estudos em História da Educação – CEHIE

Licenciado em História, Mestre em História e Doutorando em Educação na PUCRS. Professor Assistente e Pesquisador do Centro de Estudos em História da Educação – CEHIE da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas – UFPEL, Membro do Instituto João Simões Lopes Neto, Pelotas/RS.

Gabriela Medeiros Nogueira, FURG

Pedagoga e Mestre em Educação. Professora Assistente do Departamento de Educação e Ciências do Comportamento, Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Educação de zero a seis – NEPE e do HISALES – História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares – UFPEL e Coordenadora Substituta do Curso da Pedagogia da Fundação Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS.

Rita de Cássia Grecco dos Santos, FURG

Socióloga, Licenciada em Ciências Sociais e Mestre em Educação. Professora Assistente do Departamento de Educação e Ciências do Comportamento, Pesquisadora do Núcleo de Documentação da Cultura Afro-brasileira – ATABAQUE e do Grupo Formação Continuada de Professores em Educação Ambiental e Coordenadora do Curso de Pedagogia da Fundação Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS.

Published

2009-02-12

How to Cite

ARRIADA, Eduardo; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; SANTOS, Rita de Cássia Grecco dos. Child vs. temporal relationship: in the quest for own strategies for the understanding of time via photographs. Dialogia, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 85–94, 2009. DOI: 10.5585/dialogia.v7i1.1025. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/1025. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos