Teacher´s subjectivity and dialogues concerning childhood: meetings, listenings and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.11453

Keywords:

Children´s education. Teacher´s subjectivity. Childhood and school.

Abstract

This work aims to explore the aspects that integrate the subjective constitution of elementary school teacher, from the perspective of Gonzalez Rey’s theory of subjectivity. This cultural historic approach of subjectivity focuses on the singularity of the subject’s learning processes, which he expresses in his capacity to create his own life course and to produce subjective sense before his life experiences. This research had methodological and epistemological inspiration on Gonzalez Rey’s Qualitative Epistemology. The school emerges as a relational space, where the teacher develops his practice of teaching throughout his interaction with other teachers, children and their families. To conclude, we suggest that being a teaching integrates a process of subjective constitution and discovery of oneself and the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Barrios Díaz, Associação Pró Educação Vivendo e Aprendendo

Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. Professor na Associação Pró Educação Vivendo e Aprendendo. Distrito Federal - DF – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8400-0128

Maria Carmen Tacca, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília. É professora adjunta aposentada com vínculo de pesquisadora colaboradora com a Universidade de Brasília. Distrito Federal - DF – Brasil
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8546-6322

References

CAMPOLINA, Luciana de O. Aprendizagem, subjetividade e interações sociais na escola. In: MARTINEZ, Albertina M.; ALVAREZ, Patrícia (org.). O sujeito que aprende: diálogos entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2014. p. 179-208.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa Qualitativa em Psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Thomson Learning, 2002.

GONZÁLEZ REY, Fernando. O Sujeito, a Subjetividade e o Outro na Dialética Complexa do Desenvolvimento Humano. In: MARTINEZ, Albertina M. M.; SIMAO, Lívia M. (org.). O Outro no Desenvolvimento Humano: diálogos para a pesquisa e prática profissional em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa Qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. 1ª reimpressão da 1ª edição de 2005. São Paulo: Thomson Learning, 2005.

GONZÁLEZ REY, Fernando. O sujeito que aprende: desafios do desenvolvimento do tema da aprendizagem na psicologia e na prática pedagógica. In: TACCA, Maria Carmen V. R. (org.). Aprendizagem e trabalho pedagógico. 2. ed. Campinas: Átomo e Alínea, 2008.

GONZÁLEZ REY, Fernando. A Configuração Subjetiva dos Processos Psíquicos: Avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In: MARTÍNEZ, Albertina M. M.; SCOZ, Beatriz J. L.; CASTANHO, Marisa I. S. (org.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Editora Liber Livros, 2012.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte/MG: Autêntica, 2010.

MADEIRA COELHO, Cristina M. Formação docente e sentidos da docência: O sujeito que ensina, aprende. In: MARTÍNEZ, Albertina M. M.; SCOZ, Beatriz J. L.; CASTANHO, Marisa I. S. (org.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Editora Liber Livros, 2012, p. 111-129.

SARMENTO, Manuel J.; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: PINTO, Manuel; SARMENTO, Manual J. (coord.). As crianças: contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho, 1997.

TACCA, Maria Carmen V. R. Relação Pedagógica e Desenvolvimento da Subjetividade. In: GONZÁLEZ REY, Fernando (org.). Subjetividade, complexidade e pesquisa em Psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

Published

2019-04-30

How to Cite

DÍAZ, Diego Barrios; TACCA, Maria Carmen. Teacher´s subjectivity and dialogues concerning childhood: meetings, listenings and education. Dialogia, [S. l.], n. 31, p. 21–31, 2019. DOI: 10.5585/dialogia.N31.11453. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/11453. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação Infantil, Formação de Professores, Práticas Pedagógicas e Políticas Públicas