Narratives and adolescent tessituras: methodology and challenges of a researcher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16706

Keywords:

Narrative interview, Qualitative research, Teens, Educational measures

Abstract

This article discusses the possibilities of narrative interview as a theoretical-methodological resource in qualitative research. The reflections raised come from the research that resulted in the master's thesis in which the author positions her readings about the representations constructed by adolescents in compliance with socio-educational measures. The investigative path and continuous exercises that intended to translate with intelligibility that the adolescents surveyed brought in their narratives are reported. The use of narrative interviews was guided by the need to understand how adolescents (re)meant compliance with the socio-educational measure. Focusing on the unique experiences of each adolescent, it was observed that narratives provoke changes in the ways in which the subjects understand themselves, others and, for this reason, are important strategies that cause reflection in a emancipatory perspective and youth protagonism. It was concluded that this methodology allowed the approximation between the researcher and adolescents, evidencing the subjective dimension in the narrative process.

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Author Biographies

Rebeca Lloyd Gonçalves, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Educação e Docência, na linha de pesquisa: Educação, Ensino e Humanidades, pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais - FaE / UFMG. Possui especialização em Psicopedagogia Institucional, Arte e Educação, Educação de Jovens e Adultos e Política e Gestão Educacional. Formada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Minas Gerais, é  professora da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte. Atualmente, trabalha na Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte, compondo a equipe da Gerência do Clima Escolar, na Diretoria de Políticas Intersetoriais. Tem experiência na área de educação, com ênfase em infâncias, juventudes, eventos juvenis, metodologias pedagógicas para as juventudes, clima escolar e enfrentamento de violações infanto-juvenis.

Licinia Maria Corrêa, Professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais – Brasil. Membro do Programa Observatório da Juventude. liciniacorrea@ufmg.br

Possui pós doutorado em Sociologia pela Università degli Studi di Pádova-Itália, doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Araraquara (2008) e mestrado em Psicologia da Saúde pela Universidade Metodista de São Paulo (1996). Atualmente é professora associada na Faculdade de Educação e Pró-Reitora de Assuntos Estudantis na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte - MG. No ensino, tem sua atuação voltada para temas da Sociologia da Educação em interface com a Sociologia da Juventude. Na pesquisa atua principalmente nos seguintes temas: juventude e escola, cultura juvenil e cultura escolar, relação jovens, escola e mundo do trabalho e ensino médio. Tem experiência no desenvolvimento de projetos de extensão em Educação de Jovens e Adultos, educação social, formação de jovens e formação de educadores/a em parceria com movimentos sociais da Região Metropolitana de Belo Horizonte e e organizações públicas.

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Published

2020-06-03

How to Cite

GONÇALVES, Rebeca Lloyd; CORRÊA, Licinia Maria. Narratives and adolescent tessituras: methodology and challenges of a researcher. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 167–184, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16706. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16706. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos