School Social Function: understandings and multiplicities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.16907

Keywords:

Social function, Schooling, Essay.

Abstract

This paper aims to problematize understandings about the social function of the school, presented by graduates in education degree from different regions of Brazil. By using an online form, fifty-six responses were collected, analyzed and questioned, based on their analysis and categorization. The study is mobilized through an essay (LARROSA, 2003), considering the course of investigation proposed by the authors. In this perspective, five categories of analysis emerge from the study: citizenship; teaching content; labor/ training for the job market; integral human development; without social function (all with possible comprehensions of education as a human right). The categories were carefully problematized, based on authors and researchers who serve as inspiration for thinking about school education. Thus, as a result, are understood the different and diverse notions of the social function of the school in the contemporary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Oliari, Universidade Federal de Santa Maria / Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Doutorando em Educação pelo PPGE/UFSM.
Mestre em Educação pelo PPGE/UNOCHAPECÓ.
Licenciado em Filosofia e Ciências da Religião pela UNOCHAPECÓ.
Bolsista Pós-Graduação FUMDES/UNIEDU.
Professor da UNOCHAPECÓ e de Escola Pública da Rede Estadual de Santa Catarina.

Fernanda Monteiro Rigue, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação pelo PPGE/UFSM.
Mestra em Educação pelo PPGE/UFSM.
Licenciada em Química pelo Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul.

Raquel Brum Sturza, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Educação pelo PPGE/UFSM.
Mestra em Educação pelo PPGE/UFSM.
Especialista em Gestão Educacional pela UFSM.
Licenciada em Filosofia pela UFSM. Bolsista de demanda Social da CAPES.

References

ARENDT, Hannah. Entre Passado e Futuro. São Paulo: Perspectiva, 2007.

ARENDT, Hannah. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Tradução César Augusto R. De Almeida; Antônio Abranches; Helena Franco Martins. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

CORRÊA, Guilherme. Educação, comunicação, anarquia: procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo: Cortez, 2006.

COSTA, Marvim. Google Docs: crie, edite e visualize documentos online. 2015. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/google-docs-app.html#:~:text=O%20Google%20Docs%20%C3%A9%20um,quanto%20na%20mem%C3%B3ria%20do%20dispositivo Acesso em: 22/03/2020.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação e realidade. Porto Alegre, v. 28, n. 2, jul/dez, 2003, p. 101 – 115. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/viewFile/25643/14981 Acesso em: 23/07/2020.

MALAVOLTA, Ana Paula Parise; RIGUE, Fernanda Monteiro; BIAZUS, Camila Baldicera. Em Defesa de um corpo-potência: notas sobre educação e política. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 6, n.1, pág. 92-118, janeiro-abril, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/45318 Acesso em: 23/07/2020.

MARRACH, Sônia Alem. Neoliberalismo e Educação. In: GHIRALDELLI, Paulo (org.). Infância, Educação e Neoliberalismo. São Paulo: Cortez Editora, p. 42-56, 1996.

MASSCHELEIN, Jan.; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2017.

NASCIMENTO, Rogério. Sofisma é imprescindível à democracia ou como mentir apenas dizendo verdades ou ainda “sorria! você está sendo filmado!”. Verve - Revista Semestral Autogestionária do NU-SOL. n. 11, p. 156-167, 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/verve/article/view/5078 , Acesso em: 23/07/2020

RIGUE, Fernanda Monteiro. Uma Genealogia do Ensino de Química no Brasil. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/13153 Acesso em: 23/07/2020.

RIGUE, Fernanda Monteiro; OLIARI, Gilberto; RIBAS, Jéssica Erd; STURZA, Raquel Brum. Vidas em Movimento: Narrativas como estratégia para pensar a escola e trajetórias escolares. In:

OLIARI, Gilberto. Artesania do fazer pedagógico: em defesa do escolar. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2020.

Published

2020-08-28

How to Cite

OLIARI, Gilberto; RIGUE, Fernanda Monteiro; STURZA, Raquel Brum. School Social Function: understandings and multiplicities. Dialogia, [S. l.], n. 35, p. 79–92, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n35.16907. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16907. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação como Direito Humano e Social