Textual genders and teaching books: a case study on distance education (DE)

Authors

  • Jorge França de Farias Júnior UFRPE/UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.17970

Keywords:

Distance education, Textual genres, Portuguese language, Didactic material

Abstract

This article presents the interest in analyzing the predominance of the multimodal textual genre through the printed didactic material produced for courses of Letters and Pedagogy in Distance Education (EAD), specifically for Portuguese language subjects. As part of a Scientific Initiation project, this research had the general objective of making students / respondents produce educational instructional material. Specifically, the objective was for students to insert multimodal textual genres in the materials to be produced. Therefore, there was a need to follow the following methodology: 1) analyze the use of multimodal textual genres in textbooks and 2) make a survey of their occurrences and the differences in their applications for the textbooks of each course. Here, in this article, I will stick only to this first stage of the project, which is of a methodological nature, namely, to cut and analyze excerpts from textbooks. It was concluded, with this research, that in the didactic materials of Literature there is more focus on issues of textual genres, while the textbooks of Pedagogy focus more on questions of textual interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Gêneros do discurso. In: Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, A. M; GAYDECZKA, B; BRITO, K. S. (orgs.). Gêneros textuais: Reflexões e ensino. Rio de Janeiro: Ed. Lucerna, 2005, p. 159-177.

GEHRKE, N. A. . EAD 1108 - Produção Textual. (Desenvolvimento de material didático ou instrucional - Disciplina EAD), 2009.

GEHRKE, N. A. EAD 1108 - Produção Textual. (Desenvolvimento de material didático ou instrucional.Disciplina EAD), 2009. p. 121.

JEWITT, C.& KRESS. G. Multimodal literacy: new literacies and digital epistemologies, v. 4, Oxford, Peter Lang, 2003.

KRESS, G. & VAN LEEUWEN, T. Reading Images: the grammar of visual design. New York, Routledge, 1996.

KRESS, G. Explanation in Visual Communication. London: University of London, 1993.

KRESS, G. Multimodal discourse: the models and media of contemporarycommunication. New York, Oxford University Press, 2001.

MACHADO, A. & BEZERRA, M. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A.; MACHADO, A. & BEZERRA, M. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

PRETI, D. Produção de Material Didático Impresso: Orientações Técnicas e Pedagógicas. Cuiabá: UAB/UFMT, 2010.

SACRAMENTO, S. M. P. & RODRIGUES, I. O. Pedagogia – Literatura Infanto-juvenil, Módulo 5, Volume 1, EAD. Ilhéus: Edictus, 2011.

SACRAMENTO, S. M. P. do; RODRIGUES, I. de O. Pedagogia – Literatura Infanto-juvenil. Módulo 5, Volume 1, EAD. Ilhéus: Edictus, 2011, p. 60.

SILVA, I. M. M. Elaboração de materiais didáticos impressos para Educação a Distância. In: Eutomia Revista Online de Literatura e Linguística. Ano IV, Volume 1, Julho 2010. Disponível em http://www.revistaeutomia.com.br/eutomia- ano4-volume1- linguistica.html. Acesso em dezembro de 2012.

SILVEIRA, M. C. A. de A. Literatura Infantil. In: BRENNAND,Edna Gusmão de Góes; ROSSI, Silvio José; BEZERRA, Lebiam Tamar Silva. Trilhas do Aprendente. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2008. V. 6. p.19– 46.

SILVEIRA, M. C., A. de A. Literatura Infantil. In: BRENNAND, Edna Gusmão de Góes; ROSSI, Silvio José; BEZERRA, Lebiam Tamar Silva. Trilhas do Aprendente. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2008. p. 21

ZANDOMENEGO, D. CERUTTI-RIZZATTI, M. E. Produção Textual Acadêmica I 1º período. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2008. p. 113.

Published

2020-12-22

How to Cite

FARIAS JÚNIOR, Jorge França de. Textual genders and teaching books: a case study on distance education (DE). Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 532–549, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.17970. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17970. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos