The formation of scientific concepts and the resubordination of memory: giving new meaning to teaching practices
DOI:
https://doi.org/10.5585/40.2022.20617Keywords:
cultural-historical psychology, scientific concept formation, memory developmentAbstract
This article discusses the formation of scientific concepts and the development of memory in students between early childhood and adolescence. It is characterized as theoretical/bibliographical, based on the Cultural-Historical Psychology, and documental, with emphasis on the Curriculum Reference of Paraná (2018). The school curriculum, as it has been designed in the current legislation, does not support the teaching practice. The Paraná Curricular Reference, which guides Kindergarten and Elementary School since the beginning of 2020, does not show concern in bringing theory and practice together, it is theoretically weakened by not closely relating the epistemological assumptions with the work in the classroom. Thus, in this context, it is considered that the continuing education of teachers proposed by Paraná has not contributed to the formation of scientific concepts and the development of memory of basic education students.
Downloads
References
ASBAHR, F. S. F.. Idade Escolar e a Atividade de Estudo: educação, ensino e apropriação dos sistemas conceituais. In: MARTINS, L.M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (orgs.). Periodização Histórico-Cultural do Desenvolvimento do Psíquico: do Nascimento à Velhice. Campinas: Ed. Autores Associados, 2017, p. 171-192.
ANJOS, R. E.; DUARTE, N. O Desenvolvimento da Personalidade na Adolescência e a Educação Escolar: aportes teóricos da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. In: MARTINS, L.M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (orgs.). Periodização Histórico-Cultural do Desenvolvimento do Psíquico: do Nascimento à Velhice. Campinas: Ed. Autores Associados, 2017, p. 195-219.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e Orienta a Implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser Respeitada Obrigatoriamente ao longo das Etapas e Respectivas Modalidades no Âmbito da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/CNE, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79631-rcp002-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 ago. 2021.
COSTAS, F. A. T. O Processo de Formação de Conceitos Científicos em Crianças com Necessidades Educacionais Especiais na 1ª Série do Ensino Fundamental. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação. Referencial Curricular do Paraná: Princípios, Direitos e Orientações. Educação Infantil e Componentes Curriculares do Ensino Fundamental. Curitiba: SEED, 2018.
PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma Coisa. Campinas: Autores Associados, 2012.
PRESTES, Z.; TUNES, E. 7 aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da Pedologia. Rio de Janeiro: E-papers, 2018.
VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. Tradução de Maria Encarnación Moya. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
VIGOTSKY, L. S. Obras Escogidas. Tomo IV. Madrid: Visor, 1996.
VIGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas – III Problemas del Desarrollo de la Psique. Tomo III. Madrid: Editora Antonio Machado Libros, 2012.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na Infância. Tradução e revisão técnica: Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dialogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 299
- PDF (Português (Brasil)) 395