Research projects and the role of management in the childhood school: Reflections from the Historical-Cultural Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.20828

Keywords:

child education, school management, research projects, historical-cultural theory

Abstract

The article discusses research projects in the childhood school as a practice that promotes development in the context of the new National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (BRASIL, 2009) that surpass the content, anticipatory and prescriptive models of previous proposals. The research question that motivated this current article is: Which is the management role in the security of the childhood development? Studies of the Historical-Cultural Theory support the discussion, since, according to Vigotski (2018), the environment is a source of development. Make believe games as principal activities in early childhood age is a central category in this theoretical approach research. In this way, it discusses the school space to be organized in order to sharpen children's curiosity and transform it into a desire to know. Thus, they are caused by the environment that is intentionally organized for them to develop their projects, investigate and express their theories about the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lúcia Borges, Universidade Nove de Julho – Uninove

Mestre em Educação

Cristiano Rogério Alcântara, Pontifícia Universidade Católica – PUC

Doutor em Língua Portuguesa

References

ALCÂNTARA, Cristiano Rogério. Diário de bordo: uma construção coletiva rumo à Pedagogia Cultural. 2015. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

ARELARO, Lisete Regina Gomes. Não só de palavras se escreve a Educação Infantil, mas de lutas populares e do avanço científico. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart.; Mello, Suely Amaral (Orgs.). O mundo da escrita no universo da pequena infância. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

BARROS, Daniela; PEQUENO, Saulo. Cultura, educação e desenvolvimento humano. In:

COSTA, Sinara Almeida; MELLO, Suely Amaral. (Orgs.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba, PR: CRV, 2017. p. 77-86.

BARROS, Manoel de, 1916-2014. Memórias inventadas. 1. ed. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2018.

BORGES, Ana Lúcia. Gestão na escola de educação infantil: ressignificação das práticas e mudança na cultura escolar. Dissertação (mestrado). Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2015.

BORGES, Ana Lúcia. Relações intergeracionais na escola e nos espaços urbanos: crianças de 3 anos indo à feira livre. Publicado nos anais do “Seminário Internacional Infâncias Sul Americanas”, FEUSP, 2017.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federal do Brasil. Imprensa Oficial, Brasília, DF, 1988.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente. Lei n.º 8.068, de 13 de julho de 1990: Constituição e legislação relacionada. São Paulo: Cortez, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º 9.394. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Lei n.º11.738 de 16 de julho de 2008. Institui o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da Educação Básica. Brasília, DF, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 20/2009, aprovado em 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Infância e maquinarias. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

ELKONIN, Daniil. – Problemas psicológicos del juego em la edad preescolar. In DAVIDOV, V. e SHUARE, M. (orgs) - La Psicologia Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso, 1987.

FERREIRO, Emília.; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Tradução de Diana Myriam Lichtenstein et al. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma Contribuição para a Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. in VYGOTSKY, L.S. e outros – Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. S.P: Ícone/Edusp, 1988.

MALAGUZZI, Loris. Histórias ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MELLO, Suely Amaral. Bebês e crianças pequenininhas como sujeitos: participação e escuta. In: COSTA, Sinara Almeida; MELLO, Suely Amaral (Orgs.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba, PR: CRV, 2017. p. 243-252.

MELLO, Suely Amaral; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart (Orgs.). Documentação pedagógica: teoria e prática. São Carlos; Pedro & João Editores, 2017.

VIGOTSKI, Lev Semiónovich. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Trad. Zoia Prestes. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais. Abril de 2007.

VIGOTSKI, Lev Semiónovich. Psicologia pedagógica. Trad. Paulo Bezerra. 3. ed. – São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKI, Lev Semiónovich. 1896-1934. A quarta aula. In: L. S. Vigotski . Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização [e tradução] Zoia Prestes , Elizabeth Tunes ; tradução Cláudia da Costa Guimarães Santana. - 1. ed. - Rio de Janeiro: EPapers, 2018.

VIGOTSKI, Lev Semiónovich. (sem data) Instrução e desenvolvimento na idade pré-escolar. Trad. Pável Golub e Marina Damaros. Revisão técnica por Achilles Delari Junior. Caderno RCC#21. Volume 7. Número 2. Maio de 2020.

ZAPOROZHETS, Artur. – Importancia de los periodos iniciales de la vida en la formacion de la personalidad infantil. in DAVIDOV, V. e SHUARE, M. (orgs) - La Psicologia Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso, 1987.

Published

2022-04-01

How to Cite

BORGES, Ana Lúcia; ALCÂNTARA, Cristiano Rogério. Research projects and the role of management in the childhood school: Reflections from the Historical-Cultural Theory. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e20828, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.20828. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20828. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)