Integral high school and youth protagonist: practices and experiences in the school of new knowledge in Amapá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.21064

Keywords:

integral high school, educational policy, youth protagonist

Abstract

The youth protagonist has been widely discussed in the educational environment, principally, from Law 13.415/2017, which deals with the reform of high school in Brazil. The objective here is to analyze the protagonist in high school. Then, asked: How does youth protagonist constitute the integral high school? The bibliographic and field research was used, with questionnaire applied to 35 graduates of Integral High School. Dand according to the assumptions of the policy for integral high school, youth protagonist as an educational action is constituted through active participation, in which the student is seen as a source of initiative and freedom. Therefore, it should contribute to the   young person becoming autonomous, competent, and supportive throughout his social and professional life - condition, which according to the graduates, still happens in an operational and symbolic way.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nelcy da Costa Pereira, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Mestre em Educação

Ilma Andrade Barleta, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Doutora em Educação

References

AMAPÁ. Lei n.º 2.283/2017. Institui o Programa de Escolas do Novo Saber, no âmbito do Estado do Amapá, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado, n. 6591, 29 dez. 2017.

BENITTES, Valéria L. Andreoni. A política de ensino médio no estado de Pernambuco: um protótipo de gestão da educação em tempo integral. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporanea) – Universidade Federal de Pernambuco. Caruaru, Pernambuco, 2014.

BRASIL. Lei n.º 13.415 de 2017. Altera as Leis N. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [...] e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 31 ago. 2020.

BRASIL. Lei n.º 13.005/2014. Plano Nacional de Educação. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm Acesso em: 31 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei. n.º 9.394/96. Brasília: SECAD, 2020.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Conselho Nacional de Educação. Brasília, DF, 1998.

COSTA, Marilda de Oliveira. Contrarreformas, Nova Gestão Pública e relações público-privadas: mapeando conceitos, tendências e influências na educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação – Periódico científico editado pela ANPAE, v. 35, n. 1, p. 159-179, 2019.

COSTA, Antônio C. G. O adolescente como protagonista. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Saúde. Área de Saúde do Adolescente. Cadernos, juventude saúde e desenvolvimento, Brasília, v. 1, 2012.

DELORS, Jacques (Org.). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão internacional sobre educação para o século XXI. 7. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2002.

DUBET, François. O que é uma escola justa? a escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2006.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Trabalho como princípio educativo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (Org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, p. 748-759, 2012.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere: Maquiavel: notas sobre o Estado e a política. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2007.

KRAWCZYK, Nora. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Caderno de Pesquisa, v. 41, n. 144, set./dez., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/mq5QhqMxcsdJ9KfDZjqLmtG/?lang=pt&format=pdf Acesso em 02 de jun. 2021.

KUENZER, Acácia. Z. Trabalho e Escola: A flexibilização do Ensino médio no contexto do regime de acumulação flexível. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 38, n. 139, p. 331-354, abr./jun., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mJvZs8WKpTDGCFYr7CmXgZt/abstract/?lang=pt Acesso em: 15 ago. 2021.

INSTITUTO DE CORRESPONSABILIDADE PELA EDUCAÇÃO (ICE/BRASIL). Cadernos de formação do Ensino Médio Integral. 2. ed. Recife, 2016.

LIMA, Antônio B. (Org.). Estado, Políticas Educacionais e gestão Compartilhada. São Paulo: Xamã, 2004.

MAGALHÃES, Marcos. A juventude brasileira ganha uma nova escola de Ensino Médio: Pernambuco cria, experimenta e aprova. São Paulo: Albatroz: Loqui, 2008.

MOTTA, Vânia Cardoso; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da Reforma do Ensino Médio? Medida Provisória n.º 746/2017, Lei n.º 13.415/2017. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, abr./jun., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v38n139/1678-4626-es-38-139-00355.pdf Acesso em: 20 de jul. 2021.

PESTANA, Simone Freire Paes. Afinal, o que é educação integral? Revista Contemporânea de Educação, v. 9, n. 17, jan./jun. 2014.

SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA. Olinda. Estado, Capital e Educação: Reflexões sobre hegemonia e Redes de Governança. Revista Educação e Fronteira On-line, Dourados, MS, v. 4, n. 11, p. 21-38, mai./ago., 2014.

SILVA, Bruno Adriano Rodrigues. A concepção Empresarial da Educação Integral em Tempo Integral. Educação & Sociedade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1613-1632, out./dez., 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/76399 Acesso em: 18 de nov. 2021.

SILVA, Mônica Ribeiro da; SCHEIBE, Leda. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 19-31, 2017. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/769 Acesso em: 05 de set. 2021.

Published

2022-03-03

How to Cite

PEREIRA, Nelcy da Costa; BARLETA, Ilma Andrade. Integral high school and youth protagonist: practices and experiences in the school of new knowledge in Amapá. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e21064, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.21064. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21064. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos