Integration between educational robotics and the STEAM approach: development of prototypes on the topic of social responsibility and sustainability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.21600

Keywords:

educational robotics, STEAM, prototypes

Abstract

It is increasingly necessary to introduce of Digital Information and Communication Technologies as a didactic resource to face the challenges of today's society. One of the possibilities is Educational Robotics (ER) that covers motivating didactic-pedagogical conditions and provides active learning. Its potentiality can be increased when associated with the STEAM approach, based on investigative projects. In this way, we structured the following research question: How to integrate educational robotics and the STEAM approach in order to favour the development of prototypes by 1st grade students of a Technical Education Integrated with High School course (TEIHS) of Informatics for Internet on the thematic social responsibility and sustainability? From the analysis of the prototypes developed by the students, we identified advances in the knowledge learned, as well as the favouring of intellectual development (creativity, curiosity, reasoning, argumentation, decision-making, problem solving) and social (interaction, communication, collaboration and active listening).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nídia Mara Melchiades Castelli Fernandes, Universidade Federal de São Carlos – UFSCar

Mestranda em Educação

Dulcimeire Aparecida Volante Zanon, Universidade Federal de São Carlos – UFSCar

Doutorado em Educação

References

BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Penso Editora, 2020.

BARBOSA, Rodrigo; BLIKSTEIN, Paulo. Robótica Educacional: Experiências Inovadoras na Educação Brasileira. Penso Editora, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 15/01/2022.

CAMPOS, Flavio Rodrigues. .. Editora Senac São Paulo. 2019.

CARDOSO, Rosângela Marques Romualdo; ARAÚJO, Cleide Sandra Tavares; RODRIGUES, Olira Saraiva. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação–TDICs: Mediação professor-aluno-conteúdo. Research, Society and Development, v. 10, n. 6, p. e45010615647-e45010615647, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i6.15647. Acesso em 09/03/2021

COELHO, José Ricardo Dolenga; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Proximidades e convergências entre a Modelagem Matemática e o STEAM. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. e202045-e202045, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.46551/emd.e202045. Acesso em 15/01/2022.

COUSO, Digna. Per a què estem a STEM? Un intent de definir l'alfabetització STEM por a tothom i amb valors. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària , n. 34, pág. 22-30, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.403. Acesso em 15/01/2022.

DA SILVA COSTA, Yuri; ANDREIS, Greice da Silva Lorenzzetti. Educação STEAM e Robótica no Ensino Básico. In: 4º Salão de Pesquisa, Extensão e Ensino do IFRS. 2019. Disponível em: https://eventos.ifrs.edu.br/index.php/Salao_IFRS/4salao/paper/view/7686. Acesso em 15/01/2022.

DA SILVA, Fábio Gomes; DOS SANTOS, Ademar Vieira; BEZERRA, Ericê Correia. Proposta de inclusão e contribuição para o ensino e aprendizado utilizando projetos com metodologia STEAM no município de Beruri-Am. RILCO: Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional, n. 6, p. 10, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7810196. Acesso em 15/01/2022.

DE AZEVÊDO, Edjane Mikaelly Silva; FRANCISCO, Deise Juliana; NUNES, Albino Oliveira. O Avanço das publicações sobre a robótica educacional como possível potencializadora no processo de ensino-aprendizagem: uma revisão sistemática da literatura. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 6, n. 1, 2017. Disponível em: http://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/623. Acesso em 15/01/2022.

DE OLIVEIRA PÁDUA, Carlos Alberto Lima; FRANÇA-CARVALHO, Antonia Dalva. A contribuição das tecnologias digitais da informação e comunicação para o processo de ensino e aprendizagem em tempo de pandemia por COVID-19. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, p. e11511225517-e11511225517, 2022.

FERREIRA, Matias Neto Alves; XAVIER, Antônio Roberto; ANDRADE, Wendel Melo; SANTOS, Maria José Costa. Interdisciplinaridade e processos de ensino e aprendizagem: experiências formativas de docentes que lecionam matemática. Concilium, v. 22, n. 1, p. 328-340, 2022.

FERREIRA, Matheus de Felippe. Elaboração de experimentos de robótica voltados para alunos do ensino médio. 2016. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/155268. Acesso em 15/01/2022.

FRENTE PELA VIDA. Plano Nacional De Enfrentamento À Pandemia Da Covid-19, 2020. Disponível em: https://frentepelavida.org.br/uploads/documentos/PEP-COVID-19_v3_01_12_20.pdf. Acesso em: 15/01/2022.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Imago editora, 1976.

JURADO, Elena; FONSECA, David; CODERCH, Jorge; CANALETA, Xavi. Social STEAM learning at an early age with robotic platforms: a case study in four schools in Spain. Sensors, v. 20, n. 13, p. 3698, 2020.Disponivel em: https://doi.org/10.3390/s20133698. Acessado em: 15/01/2022.

LÓPEZ-BELMONTE, Jesús; SEGURA-ROBLES, Adrián; MORENO-GUERRERO, Antonio-José; PARRA-GONZÁLEZ, Maria-Elena. Robotics in education: a scientific mapping of the literature in web of science. Electronics, v. 10, n. 3, p. 291, 2021. doi: https://doi.org/10.3390/electronics10030291

LORENZIN, Mariana Peão. Sistemas de Atividade, tensões e transformações em movimento na construção de um currículo orientado pela abordagem STEAM. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2019. doi: https://doi.org/10.11606/D.81.2019.tde-10122019-155229

MEDEIROS FILHO, Dante A.; GONÇALVES, Paulo C. Robótica Educacional de Baixo Custo: Uma Realidade para as Escolas Brasileiras. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2008. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2008.%25p

NETO, Ranulfo Plutarco Bezerra; ROCHA, Diego Porto; SANTANA, André Macêdo; SOUZA, Anderson Abner de Santana. Robótica na educação: uma revisão sistemática dos últimos 10 anos. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2015. p. 386. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2015.386

ONU News. Lixo eletrônico é um “tsunami crescente” que expõe 18 milhões de crianças. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2021/06/1753752. Acesso em: 12/12/2021.

RODRIGUES; André Machado; SODRÉ; Fernanda; RABELLO, Marta Lenardon Corradi. STEAM: Uma análise de estratégia possível para mobilização e identificação de motivos para engajamento em práticas científicas. In: XI Congreso Internacional en Investigación en Didáctica de las Ciencias., 2021, Lisboa. Actas electrónicas del XI Congreso Internacional en Investigación en Didáctica de las Ciencias 2021. Lisboa: Ensenanza de las Ciencia, 2021. v. 1. p. 291-294.

RODRIGUES, Luiz Henrique Rauber; CAMARILLO, Victor Hugo Salinas; LOBO, Eduardo Alexis; MACHADO, Ênio Leandro. Revisão sobre o lixo eletrônico e seu destino na cidade de Santa Cruz do Sul, RS, BRASIL. Tecno-Lógica, v. 25, n. 2, p. 221-226, 2021. doi: https://doi.org/10.17058/tecnolog.v25i2.15407

SANTOS, Fernanda Cordeiro dos; SOBRAL JUNIOR, Geraldo Alves. A dimensão da robótica educacional como espaço educativo. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 50-65, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.16715

SILVA, Maurício Veiga da. Robótica educacional: um recurso para a exploração de conceitos relacionados à transferência de calor no Ensino Médio. 2018. Dissertação de Mestrado.

SIMARRO, Cristina; COUSO, Digna. Engineering practices as a framework for STEM education: a proposal based on epistemic nuances. International Journal of STEM Education, v. 8, n. 1, p. 1-12, 2021. doi: https://doi.org/10.1186/s40594-021-00310-2

VALENTE, José Armando. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: Unicamp/NIED, v. 6, 1999.

VICENTE, Francisco Ruiz; ZAPATERA LLINARES, Alberto; MONTES SANCHEZ, Nicolas. Curriculum analysis and design, implementation, and validation of a STEAM project through educational robotics in primary education. Computer Applications in Engineering Education, v. 29, n. 1, p. 160-174, 2021. doi: https://doi.org/10.1002/cae.22373

VUERZLER, Hugo Loriano. Modelo de educação integrativa: a abordagem STEAM em uma proposta de ensino investigativo experienciado em uma escola estadual, Cuiabá, MT. 2020. Dissertação de Mestrado.

WILTGEN, Filipe. Protótipos e prototipagem rápida aditiva sua importância no auxílio do desenvolvimento científico e tecnológico. In: Anais do 10º Congresso Brasileiro de Engenharia de Fabricação (COBEF), São Carlos-SP. 2019.

Published

2022-03-24

How to Cite

FERNANDES, Nídia Mara Melchiades Castelli; ZANON, Dulcimeire Aparecida Volante. Integration between educational robotics and the STEAM approach: development of prototypes on the topic of social responsibility and sustainability. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e21600, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.21600. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21600. Acesso em: 25 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 40 “Aprendizagem Criativa, o Pensamento Computacional e a Robótica na Educação Básica”