The anti-gender crusades, anti-feminsm, resitence and the dispute in the educational field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/41.2022.22300

Keywords:

anti-gender, education, anti-feminism

Abstract

Considering the context of political dispute and the confrontation with LGBT subjects in education, this research aims to perform an analysis of the anti-gender crusade in the educational field. As of a post-structuralist theorization, anchored mainly in Michel Foucault and Judith Butler, it is argued that a neo-conservative motion based in an anti-feminist discourse was developed in Brazil to fight gender and sexuality topics in school curriculum. In conclusion, to carry out an analysis of neo-conservative discourses is essential for gender studies, since these narratives, based in moral panic strategies, has created support for educational laws as homeschoooling and militarized schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayana Brunetto Carlin dos Santos, Universidade Federal do Paraná, UFPR

Doutora em Educação

Karina Veiga Mottin, Universidade Federal do Paraná, UFPR

Mestra em Educação

Amanda da Silva, Universidade Federal do Paraná, UFPR

Doutora em Educação

References

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: Quando a vida é passível de luto? Trad. Sergio Tadeu de Niemeyer e Arnaldo Marques da Cunha. 3a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

BRUNETTO, Dayana; MOTTIN, Karina Veiga. Os efeitos de poder produzidos pelo projeto escola sem partido na docência. Cadernos de Gênero e Tecnologia, v. 13, n. 42, p. 297-312, 2020.

CAMPAGNOLO, Ana Caroline. Feminismo: perversão e subversão. Campinas, SP: VIDE Editorial, 2019.

CÉSAR, Maria Rita de Assis; DUARTE, André de Macedo. Governamento e pânico moral: corpo, gênero e diversidade sexual em tempos sombrios. Educar em Revista, v. 33, n. 66, p. 141-155, 2017.

DALAL, Rosen. A compacta história do mundo. São Paulo: Universo dos Livros, 2016.

DUARTE, André. A pandemia e o pandemônio: ensaio sobre a crise da democracia brasileira. Rio de Janeiro: Via Verita, 2020

FLORES, Maria Bernardete Ramos. O pensamento antifeminista: a querela dos sexos. História Revista, v. 9, n. 2, p. 4, 2004.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural do Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1984.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. Prefácio - O Anti-Édipo: uma introdução à vida não-fascista (1977). In: Ditos e escritos VI: repensar a política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da" ideologia de gênero": a emergência de um cenário político-discursivo ea elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Revista Psicologia Política, v. 18, n. 43, p. 449-502, 2018.

MOTTIN, Karina Veiga. A “ideologia de gênero” através das narrativas da Assembleia Legislativa do Paraná: o caso do Plano Estadual de Educação. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR. Curitiba, 2019.

RUBIN, Gayle. Pensando o sexo. Notas para uma teoria radical da política da sexualidade, 2017.

SCALA, Jorge. La ideología del género o el género como herramienta de poder. Rosário: Ediciones Logos Ar, 2010.

Published

2022-07-11

How to Cite

DOS SANTOS, Dayana Brunetto Carlin; MOTTIN, Karina Veiga; DA SILVA, Amanda. The anti-gender crusades, anti-feminsm, resitence and the dispute in the educational field. Dialogia, [S. l.], n. 41, p. e22300, 2022. DOI: 10.5585/41.2022.22300. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22300. Acesso em: 13 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 41 “Gênero e sexualidade na Educação Escolar”