School educational processes: implication in the construction of foreground of young people from elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.22305

Keywords:

elementary school, educational processes, young, foreground

Abstract

The article aimed to investigate to what extent school educational processes favor the structuring of the foreground of young people enrolled in the ninth grade of elementary school in a public school located in the western region of Santa Catarina. The foreground concept is put on screen based on the contributions of Critical Mathematics Education. This is a qualitative research that used focus group tools for data collection. Data analysis was performed using Discursive Textual Analysis. Among the results we can infer that the young people participating in this research recognize two school aspects that can help in the structuring of their foregrounds: the pedagogical aspects and the emotional aspects.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Tessaro, Universidade do Oeste de Santa Catarina – UNOESC

Doutora em Educação

Luci dos Santos Bernardi, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI

Doutora em Educação Científica e Tecnológica

References

ALMEIDA, Felipe Quintão de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. ISBN 978-85-7526-428-7.

APOLINÁRIO, Vladieni Gomes; BERNARDI, Luci dos Santos. Os conceitos estruturantes de foreground sob as lentes da pesquisa brasileira. REnCiMa, São Paulo, v.12, n.3, p. 1-20, abr./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v12n3a37. Disponível em: http://portal.amelica.org/ameli/journal/509/5092220038/html/. Acesso em: 20 jan. 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. ISBN 978-85-7110-598-0.

BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude: conversas com Riccardo Mazzeo. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. ISBN 978-85-378-1032-3.

BAUMAN, Zygmunt. Nascidos em tempos líquidos: transformações no terceiro milênio. Tradução Joana Angélica D’Avila Melo. Rio de Janeiro: Zahar, 2018. ISBN 978-85-378-1781-0.

BIOTTO FILHO, Denival. Foregrounds e Matemática: você tem fome de quê? Perspectivas da Educação Matemática, Mato Grosso do Sul, [S. l.], v.7, n. 14, p. 232-247, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/882/561. Acesso em: 20 jan. 2022.

BIOTTO FILHO, Denival. Quem não sonhou em ser um jogador de futebol? Trabalho com projetos para reelaborar foregrounds. 2015. 234 f. (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2015. Dispnível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/124075. Acesso em: 20 jan. 2022.

CAMPOS, Ilaine da Silva; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Envolvimento dos Alunos em Atividades de Modelagem Matemática: relação com o saber e possibilidades de ação. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 51, p. 167-182, abr. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a09. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/59nPZSCnWLdWgcSKY6pNPLv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

CASTRO, Vanessa Gomes de; TAVARES JÚNIOR, Fernando. Jovens em Contextos Sociais Desfavoráveis e Sucesso Escolar no Ensino Médio. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 239-258, mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623656080. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/56080. Acesso em: 20 jan. 2022.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução n. 510, de 07 de abril de 2016. Diário oficial [da] União: seção 1, Brasília, DF, p. 44-46, 24 maio 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.

COSTA, Crisolita Golçalves dos Santos. O sentido da escola para os jovens do ensino médio: um estudo na Escola Enedina Sampaio Melo. 2017. 226 f. (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9333. Acesso em: 22 set. 2021.

DAYRELL, Juarez. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, Campinas, [S. l.], v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

DAYRELL, Juarez; JESUS, Rodrigo Ednilson de. Juventude, ensino médio e os processos de exclusão escolar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 407-423, jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016151533. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vDyjXnzDWz5VsFKFzVytpMp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

DEMARCHI, Rodrigo Gerlado. Jovens, escola e mundo do trabalho: experiências e significados em São Miguel Arcanjo- SP. 2018. 151f. Dissertação. (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10911. Acesso em: 20 jan. 2022.

LEBOURG, Elodia Honse; COUTRIM, Rosa Maria da Exaltação. E. Eu Não Queria Estar Aqui: juventude, ensino médio e deslocamento. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 609-627, jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623664657. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/64657. Acesso em: 20 jan. 2022.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. reimp. Rio de Janeiro: E.P.U. 2015. ISBN 978-85-216-2250-5.

MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2014. ISBN 978-85-7160-622-7.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2016. ISBN 978-85-419-0217-5.

OLIVEIRA, Ramon de. O Ensino Médio e a precocidade do trabalho juvenil. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 67, p. 177-197, fev. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.52751. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/qFVd7SLTJzwdLyVVH3gyvCt/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2021.

PAIS, José Machado; LACERDA, Miriam Pires Corrêa de; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventudes contemporâneas, cotidiano e inquietações de pesquisadores em Educação - uma entrevista com José Machado Pais. Educar em revista, Curitiba, n. 64, p. 301-313, abr./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50119. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/bK3zGhhGQQ6TTGHn7P5qvSN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

SANTOS, Raquel Souza dos. E depois da escola? Desafios de jovens egressos do ensino médio público na cidade de São Paulo. 2018. 339f. (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-15042019-170620/pt-br.php. Acesso em: 20 jan. 2022.

SAVEGNAGO, Sabrina Dal Ongaro ; CASTRO, Lucia Rabello de. Sentidos de Oportunidade da Escola para Jovens de Classes Populares Cariocas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 1, e91813, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623691813. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/vfkvJ7wyP4XHSJCPSpBzRjz/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

SILVA, Andréa Carla Castro e. Sentidos da escola para jovens com trajetórias escolares desiguais. 2016. 174f. Dissertação. (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/23547. Acesso em: 10 jan. 2022.

SKOVSMOSE, Ole et al. A aprendizagem matemática em uma Posição de Fronteira: foregrounds e intencionalidade de estudantes de uma favela brasileira. Revista Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 42, p. 231-260, abr. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000100011. Disponóvel em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/DGFDG8ffWwJNbWJ6DR4nGdN/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

SKOVSMOSE, Ole. Interpretações de significado em educação matemática. Bolema, Rio Claro, v. 32, n. 62, p. 764-780, dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a01. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/ZjCDBBqhjvJXQ5vHrjkSC3R/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

TAVARES JÚNIOR, Fernando; SANTOS, Joan Rosa dos; MACIEL, Maurício de Souza. Análise da evasão no sistema educacional brasileiro. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora , [S. l.], v. 6, n. 1, p. 73–92, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31940. Acesso em: 20 jan. 2022.

TESSARO, Mônica; BERNARDI, Luci dos Santos. O futuro pode ter muitos nomes: significando o foreground. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 415-432x, Edição Especial, 2019. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i36.5898. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5898/4419. Acesso em: 20 jan. 2022.

Published

2022-09-13

How to Cite

TESSARO, Mônica; BERNARDI, Luci dos Santos. School educational processes: implication in the construction of foreground of young people from elementary school. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e22305, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.22305. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22305. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos