The construction of the research problem in the field of education
DOI:
https://doi.org/10.5585/42.2022.22330Keywords:
research problem, research project, research questionAbstract
A research problem refers to the selection and ordering of the components related to the focus of a particular investigation. However, this construction has been a challenging task for graduate students when structuring their research projects. The present study is a bibliographic research designed to discuss, in an analytical way, issues concerning the formulation of the research problem in the field of education. We have concluded that the construction of the problem implies on the choice of the theme, on the need to use clear and adequate language, on the elaboration of a general question, and on a specific research question, on the delimitation of the objectives and or on the questions. This process allows the novice researchers to develop their skills of reflection, self-reflection, creation and critical sense about the knowledge produced in their area of interest in order to elucidate the issues of reality that concern them.
Downloads
References
BANDA DE MÖEBIUS. Disponível em:
https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk03UAkOGw06284tCqBVkVUwW-QfQ2A Acesso em: 31dez. 2020.
BEILLEROT, J. La recherchee en ducation en France: résultats d’enquêtes sur les centres de recherches et les périodiques. Revue Suisse des sciences de l’éducation, nº 1, 22º Année, Fribourg, Suisse: 2000, p.145 – 163. Disponível em: https://nbnresolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-36418
https://doi.org/10.25656/01:3641 Acesso em 11 abril. 2022
BLOOM, B. Taxionomia de objetivos educacionais. Porto Alegre: Globo, 1973.
BOUCHARD, Y. De la problematique au problème de recherche. In: KARSENTI, Thierry; SAVOIE-ZAJC, Lorraine. Introduction à la recherche en éducation. 2. ed. Sherbrooke/Canada: Éditions du CRP, 2000, p. 79-98.
CHARBONNEAU, C. Problématique et hypothèse d’une recherche. In: ROBERT, Michèle. Fondements et étapes de la recherches scientifique en psychologie. Paris: Maloine, 1988.
CHEVRIER, J. La specification de la problématique. In: GAUTHIER, Benoît (Dir.). De la problématique à la collecte des données. Québec: Presses de l’Université du Québec, 2000.
CORAZZA, S. M. Manual infame... mas útil, para escrever uma boa proposta de tese ou dissertação. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (Orgs.). A bússola do escrever. Desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 2 ed. Florianópolis: Editora da UFSC; São Paulo: Cortez, 2006.
COSTA, M. V. Uma agenda para jovens pesquisadores. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org). Caminhos investigativos II. Outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; tradução Magda Lopes. 3 ed., Porto Alegre: ARTMED, 2010.
FABRE, M. Qu’est-ce que problématiser? Gèneses de um paradigme. Recherches em éducation, nº 6, janvier, 2009. Disponível em https://doi.org/10.4000/ree.4093 Acesso em 11 abril, 2022
GATTI, B. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Líber Livro, 2007.
GATTI, B. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 28, n. 1, p. 13-34, jan./abr. 2012.
GHEDIN e FRANCO. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2008.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MACE, G. Guide d’élaboration d’un projet de recherche. Laval: Les presses de l’Université Laval, 1988.
MACEDO, R. S., GALEFFI, D. e PIMENTEL, Á. Um rigor outro. Sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador, EDUFBA, 2009.
NASCIMENTO, I. P. O que busco em ti? Olhares, recortes, apreensões e cortes. In:
NASCIMENTO, I. P. (Org.) Escrituras imagens e sentidos. Saberes sobre o objeto de pesquisa em educação. Belém, Pará: Cromos, 2011.
OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
RIBAS, E.; LIMA, V.; HARRES, J.; LAHM, R. Análise da construção de problemas de pesquisa e das considerações finais em teses da área de Ensino de Matemática”, Revista Pesquisa Qualitativa, v. 4, n. 6, p. i-ii, dez. 2016.
SANTOS, L. L. C. P. Dilemas e perspectivas na relação entre ensino e pesquisa. In: André, Marli (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas, SP: Papirus, 9 ed. 2008.
SOUSA S., B. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. Para um novo senso comum. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
VAN DER M., J. M. Méthodes de recherche pour l’éducation. Bruxelles: De Boeck Université, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dialogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1583
- PDF (Português (Brasil)) 800