EaD: a look at trends after the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.23190

Keywords:

distance education, EaD, pandemic, tendencies, challenges

Abstract

With the objective of knowing the educational experiences in times of a pandemic, specifically the problems faced in education and the trends of post-pandemic distance education, a bibliographic research was carried out, based on a query on the Sucupira platform to select the journals whose the main focus is the distance education, and the journals that, even not having their focus on distance education, made special volumes about education in the pandemic. 345 articles were analyzed. The research showed that in the pandemic, distance education gained more visibility and the advancement of TDIC in education has contributed to the development of distance education, which tends to innovate in its pedagogical practices, either through the use of more active methodologies, or through the use of methodologies closer to the reality of students (such as social networks) and through the use of immersive technologies. The need to strengthen the Open University of Brazil is highlighted, as well as institutionalizing the courses in distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Gorett Ribeiro Grossi, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET-MG

Doutora em Ciência da Informação - UFMG

 

Iomaraa Albuquerque Giffoni, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET-MG

Doutora em Educação - PUCMinas

 

Mariana Prado Lopes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET-MG

Especialista em Neurociências e Psicanálise aplicadas à Educação-Centro Universitário São Camilo

 

References

ABED. Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil /2016. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_BR_2018_digital_completo.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.

BANDEIRA, R.C. O uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação no contexto de Ensino Remoto durante a pandemia do COVID-19. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, Dourados, v. 9, n. 11, p. 133- 144, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 21 jun. 2015.

BROILO, Liane; NETO, Gilberto Broilo. Pandemia 2020 e a EAD: o impacto do Covid-19 no ensino brasileiro. Revista Eccom, São Paulo, v. 12, n. 23, p. 01-12, jan./jun. 2021. Disponível em: http://www.publicacoes.fatea.br/index.php/ECCOM/article/view/1238. Acesso em: 03 jul. 2022.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira. 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 06 jul. 2022.

CHAGAS, J. de Q.; MEZA, E. dos S.; PEREIRA, A. L. Avaliações remotas emergenciais em um curso de licenciatura em matemática a distância. TICs & EaD em Foco, São Luís, v. 8, n. 1, jan./abr., 2022.

CABRAL, V. F.; SANTOS, N.B. dos. Aprendizagens em tempos remotos: entre dimensões e experiências de um curso na modalidade a distância durante a pandemia. EmRede, v. 8, n. 2, p. 1-15, jul./dez. 2021.

CANGANE, Letícia. Antes e depois da pandemia: Como as ferramentas do Ensino à Distância podem beneficiar o ensino universitário. Escola Politécnica, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.poli.usp.br/noticias/36180-antes-e-depois-da-pandemia-como-as-ferramentas-do-ensino-a-distancia-podem-beneficiar-o-ensino-universitario.html. Acesso em: 26 jun. 2022.

COSTA, Renata. Educação remota emergencial x EaD: desafios e oportunidades. 2020. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/educa%25C3%25A7%25C3%25A3o-remota-emergencial-x-ead-desafios-e-renata-costa. Acesso em: 09 out. 2022.

ELEOTÉRIO, V.R.F.; CRISTALDO, A.V. Professora!? eu não estou entendendo. REVASF, Petrolina- Pernambuco - Brasil, v. 12, n. 28, p. 1-20, 2022.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa, v.7, 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 175 p.

GROSSI, M. G. R. Usar tecnologias digitais nas aulas remotas durante a pandemia da COVID-19? Sim, mas quais e como usar?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–12, 2021.

GROSSI, M. G. R.; MINODA, D. S.; FONSECA, R.G.P. Impacto da pandemia do covid-19 na educação: reflexos na vida das famílias. Teoria e prática da educação, v. 23, n. 3, p. 150-170, 2020.

GROSSI, M. G. R.; MINODA, D. S.; FONSECA, R.G.P. Impactos da pandemia da COVID-19 na Educação: com a palavra os professores. Revista Thema, v. 21, n. 22, p. 586 - 601, 2022.

GROSSI, M. G. R.; VITAL, F.H. As pesquisas brasileiras e as competências necessárias à prática pedagógica de professores que atuam na EaD. RBAAD - Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 21, n. 1, p. 1-23, 2022.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2020.pdf. Acesso em: 31 jul. 2022.

JARDILINO, J.R.L.; SAMPAIO, A.M.M. condições educacionais e exclusão digital na pandemia-2020-2021: o caso da educação pública na região dos inconfidentes - MG.

ETD- Educação Temática Digital, Campinas, v.24, n.1, p. 91-112, jan./abr. 2022.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MATTAR, João. Educação a Distância e blended learning: metodologias de pesquisa em educação pós-pandemia. In: GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro. Práticas pedagógicas na EAD e no Ensino Remoto: novos caminhos de Ensino e Aprendizagem. Goiânia: Alta Performance, 2022. p. 139-152.

MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integradora. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

MORAN, J. M. Novos caminhos do ensino a distância. CEAD – Centro de Educação a Distância. Rio de Janeiro: SENAI, 2002.

PAULO, J. R. de; ARAÚJO, S.M.M.S.; OLIVEIRA, P. D. de. Ensino remoto emergencial em tempos de pandemia: tecendo algumas considerações. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 193-204, set./dez. 2020.

QUEEN, D.; HARDING, K. Burnout da pandemia social: um legado COVID. In: Interantional Wound Journal, v. 17, 4. ed., jul. 2020, p. 873-874. Disponível em: https://doi.org/10.1111/iwj.13441. Acesso em: 21 set. 2022.

SANTOS, S. A. MOOCS para formação continuada de professores em competências digitais. Revista EDaPECI, São Cristóvão (SE), v.22. n. 1, p. 41-54, jan./abr. 2022.

SANTOS, Roberto Vatan. Abordagens do processo de ensino e aprendizagem. Integração, São Paulo, ano XI, n. 40, p. 19-31, jan/fev/mar, 2005. Disponível em: http://funab.se.df.gov.br/wp-content/uploads/2018/11/Santos-2005.-Abordagens-do-processo-de-ensino-e-aprendizagem.pdf. Acesso em:12 ago. 2022.

SANTOS, M. Aprender a estudar. Lisboa: Lisboa Editora, 2005.

SANTOS, J. J. dos; SANTO, E. do E. S.; SOUZA, N. S. Educação no Contexto da Pandemia: Percepções Críticas da Coordenação Pedagógica. EaD Em Foco, v. 12, n. 3, p. 1-16 , 2022.

SILVA, J. L.T. da; FREITAS, V. G. G. Educação remota em período do coronavírus (covid-19): um estudo de caso do engajamento no curso superior. Revista Paidéi@, UNIMES

VIRTUAL, v. 14, n. 25, p. 122- 136, Jan. 2022.

SOARES, R. de A.; SILVA, G.A. Regulamentos da EaD no Brasil e o Impacto da Portaria

Nº 343/2020 no Ensino Superior. EaD em Foco, v. 10, n.3, e1043, 2020.

SWIFT, Rebecca. COVID-19: evolução da linguagem visual. 2020. Disponível em: https://creativeinsights.gettyimages.com/pt/repicture/cliche/covid-19-evolucao-da-linguagem-visual. Acesso em: 10 mai. 2022.

WELBER, D.J.; ALAVES, E.J. (Re)pensando a Formação Docente: o que o Ensino Remoto

Emergencial Diz sobre a Formação do professor? EaD em Foco, v. 12, n. 1, e1632, 2022.

WORLD BANK. Políticas educacionais na pandemia da covid-19: o que o Brasil pode aprender com o resto do mundo? 2020. Disponível em: http://pubdocs.worldbank.org/en/413781585870205922/pdf/POLITICAS-EDUCACIONAIS-NA-PANDEMIA-DA-COVID-19-O-QUE-O-BRASIL-PODE-APRENDER-COM-O-RESTO-DO-MUNDO.pdf. Acesso em: 17 ago. 2022.

Published

2023-07-10

How to Cite

GROSSI, Marcia Gorett Ribeiro; GIFFONI, Iomaraa Albuquerque; LOPES, Mariana Prado. EaD: a look at trends after the pandemic. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e23190, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.23190. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23190. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos