The Pedagogy course as a constitutor of the teacher identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/49.2024.25347

Keywords:

pedagogy course; initial training; teacher identity; pedagogue

Abstract

This article aims to explore the identity traits formed in the education of graduates from the Pedagogy program at the Federal Institute of Santa Catarina - Videira campus (Santa Catarina). The approach adopted was qualitative, using semi-structured interviews as a data collection instrument, guided by content analysis. Interviews were conducted with six pedagogues who graduated from the program and currently work in both the public and private sectors of Early Childhood Education in Videira. The research results indicated that the initial education plays a significant role in the process of identity formation. This finding was evident in the statements of the pedagogues regarding the impact of their education on their teaching identity. The findings suggest that the teaching identity is the result of a construction process influenced by experiences and thoughts, being formed through a continuous and endless process of experiences and reflections in education and professional practice.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raissa Caiane Dias, Colégio Salvatoriano Imaculada Conceição – CIC

Graduada em Pedagogia

Valdinei Marcolla, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense - Campus Videira – IFC

Doutor em Educação

Cláudia Fátima Kuiawinski, Escola de Educação Básica da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus Erechim – URI

Mestre em Educação

References

ANDRÉ, Marli E. D. A. de. Ensinar a pesquisar: como e para quê? In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Lições de Didática. Campinas: Papirus, 2006, p. 123-134.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Resolução CNE/CP 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11.

BRZEZINSKI, Iria. Pedagogo: delineando identidade(s). Revista UFG, Goiânia, v. 13, n. 10, p. 120-132, julho 2011.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Tradução de Sandra Mallmann da Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

FRANCO, Maria L. P. B. Análise do Conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2015, p. 64-89.

GATTI, Bernadete; BARRETO, Elba; ANDRÉ, Marli. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE CAMPUS VIDEIRA. Projeto Pedagógico de Curso Licenciatura em Pedagogia. Videira, SC, 2017. Disponível em: http://videira.ifc.edu.br/pedagogia/wp-content/uploads/sites/12/2020/03/Projeto-Pedag%C3%B3gico-do-Curso-Licenciatura-em-Pedagogia_nov_2017_formatado_final.pdf Acesso em: 18 set. 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96 - Especial, p. 843-876, outubro 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a11v2796.pdf Acesso em: 20 jul. 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Editora Alternativa, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, pra quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LOBORUCK, Jaqueline Cadore; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Estar junto com os bebês: os tempos que constroem conhecimentos, saberes e histórias. In: ALBUQUERQUE, Simone Santos de; FELIPE, Jane; CORSO, Luciana Velhinha. Para pensar a educação infantil em tempos de retrocessos: lutamos pela educação infantil. Porto Alegre: Evangraf, 2017, p. 52-66.

LÜDKE, Menga; ANDRE, Marli E. D. A. A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

NÓVOA, Antônio. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, Antônio. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. O estágio curricular no processo de tornar-se professor. In:

OSTETTO, Luciana Esmeralda. (Org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012, p. 127-138.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividades docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniela Bueno e revisão técnica de Dirceu da Silva. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2024-08-26

How to Cite

DIAS, Raissa Caiane; MARCOLLA, Valdinei; KUIAWINSKI, Cláudia Fátima. The Pedagogy course as a constitutor of the teacher identity. Dialogia, [S. l.], n. 49, p. e25347, 2024. DOI: 10.5585/49.2024.25347. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/25347. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos