Teacher training cybercultura

inovação and accessibilit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/47.2023.25578

Keywords:

teacher training; cyberculture; innovation; accessibility

Abstract

Digital technologies play an important role in the educational scenario, pointing to the urgency of incorporating emerging trends not only in teaching methods, but also in teacher training. The problem of this research addresses how to train teachers, so that their practices are aligned with the acquisition of skills to face the challenges arising from new trends. The objective is to analyze the current correlations between cyberculture and teacher training, seeking to identify trends in innovative and accessible practices that can improve the teaching process. Using analytical and interpretative methods, the research delves into pedagogical practices suggested through qualitative bibliographic analysis. The results point to the indispensability of integrating, in the educational and training sphere, current trends, such as hybridism, active methodologies, artificial intelligence, STEAM projects, gamification and robotics. This requires the creation of opportunities for these professionals to experience these methodologies during their training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacinta Lucia Rizzi Marcom, Universidade Regional Integrada Alto Uruguai e das Missões (URI)

Doutoranda

 

Ana Paula Teixeira Porto,   Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Doutorado em Letras

              

Daniela Melaré Vieira Barros, Universidade Aberta (UAb)

Doutorado em Educação 

References

BARROS, Daniela Melaré Vieira. Inovacción en contectos educativos: tecnologias, personalización y acessibilidade. Youtube, 30, mar. 2023. Disponível em: https://mail.google.com/mail/u/2/#inbox?projector=1 Acessado em: 8, nov 2023.

BARROS, Daniela Melaré Vieira. Estilos de uso do espaço virtual: como se aprende e se ensina no virtual? Repositório da UAb, 2009. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2052/1/artigo%20Daniela.pdf Acessado em: 15, nov. 2023.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Seminário: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 1, pág. 25-40, jan./jun.,2011.

CAMPOS, Flávio Rodrigues. Currículo, Tecnologias e Robótica na Educação Básica. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://sapientia. pucsp.br/bitstream/handle/9619/1/Flavio%20Rodrigues%20Campos.pdf. Acesso em: 10, out. 2021.

CHRISTENSEN, Clayton M., HORN, Michael B., STAKER, Heather. Ensino híbrido: Uma inovação disruptiva? Disruptive Innovacion, Clayton Christensen Institute, p. 1 - 43, maio 2013. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED566878.pdf Acessado em: 03, nov 2023.

COSTA, A. (2023) “O que é ChatGPT e por que a sua utilização tem preocupado as escolas,” De Blogger. Disponível em: https://dererummundi.blogspot.com/2023/01/oque-e-chatgpt-e-por-que-sua.html. Acessado em: 18, nov. 2023.

CRUZ, Tiego da Silva. O Ensino de Robótica e a Base Nacional Comum Curricular: A relação entre a cultura Maker e as competências gerais. VI Congresso Nacional de Educação, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA19_ID156_15082019000957.pdf. Acessado em: 15, nov. 2023.

HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HERNÁNDEZ, Fernando; SANCHO, Juana Maria (orgs). Aprendendo com as Inovações nas Escolas. Porto Alegre: Artmed, 2000.

KAPP, Karl. The gamification of learning and instruction: game based methods and strategies for training and education. São Francisco: Pfeiffer, 2012.

KRUG, Steve. Não me faça pensar: uma abordagem de bom senso à usabilidade na web e mobile. Rio de Janeiro: Alta Books, 2014.

JESUS, Pedro; AZEVEDO, Joaquim. Inovação Educacional. O Que Ê? Porquê? Onde? Como? Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 20, p. 21-55, 2020. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2020.9683.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LEMOS, André. Cibercultura: Tecnologia E Vida Social Na Cultura Contemporânea. Porto Alegre: Editora Sulina, 2023.

LIMA, Luís Miguel de Castro (2016). Acessibilidade 2.0: concepção de um curso online. Mestrado em Pedagogia do eLearning. Universidade Aberta de Portugal (UAb). Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/6567/1/TMPEL_LuisLima.pdf. Acessado em: 16, nov. 2023.

LUCKIN, Rosemary. Machine Learning and Human Intelligence: the future of education in the 21st century. Institute of Education: Londres, 2018.

PISAROV, J; MESTER, G. Programming the mbot robot in school. In: Proceedings of the International Conference and Workshop Mechatronics in Practice and Education, MechEdu, p. 45-48, 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORAN, José Manuel. A Educação que Desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5 ed. Campinas: Papirus, 2012.

MORAN, José Manuel. A TV digital e a integração das tecnologias na educação. TV Escola - SEED, novembro, 2007. Disponível em: http://www.tvebrasil.com.br/salto/boletins2007/md/index.htm. Acessado em: 20, set. 2023.

OLIVEIRA, Kenia Luiza. Formação Online de Professores em Robótica Educacional com Práticas no Simulador Tinkercad. BECM, Passo Fundo, v. 5, edição, p. 92-105, 2022. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/12850/114116324. Acessado em 10, nov. 2023.

PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante, NUNES, Andréa Karla Ferreira, SALES Jr., Valdick Barbosa De. Formação de professores na cultural digital por meio da gamificação. DOSSIÊ - Cultura digital e educação. Educar em Revista, 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/bg7mqHXSF673hLBB8fVxXjq/?lang=pt Acessado em: 30/10/2023.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

ROBERTO, Gisele Rodrigues Durigan et al. O uso da educação steam para promover a aprendizagem matemática e conscientização ambiental. Revista Valore, Volta Redonda, n. 6 (edição especial), p. 746-760, 2021. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/846. Acesso em: 16 nov. 2023.

ROMBERG, T. Can teachers be professionals? En D. A. Grows y T. Cooney (Eds.), Handbook of research in mathematics teaching and learning, p. 197-208. New York: MacMillan, 1988.

SOTO, Angel Pio González; MIRÓ, Juan Domingo Farnós. Usabilidad y accesibilidad para un e-learning inclusivo. Revista Educación Inclusiva, v 2, nº 1, p. 49-60, março, 2009. Disponível em: https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/26/25. Acessado: 16, nov. 2023.

SCHUCHTER, Lúcia Helena; BRUNO, Adriana Rocha. Investigando espaços escolares de letramentos: a biblioteca e o laboratório de informática. Revista da FAEEBA - Educação e contemporaneidade. Salvador, v. 23, nº 42, p. 187-195. jul/dez. 2014. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B15aAQcw-NEWGU5Z0JqeC1TVzA/view? pli=1 Acessado em: 18, nov. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis – RJ: Vozes, 2014.

TIAN, Yong-hong et al. Rumo à percepção humana e transumana na IA 2.0: uma revisão, Informática, Tecnologia e Eletronica. Eng., v. 1, pág. 58-67, 1º de janeiro. 2017.

WECHSLER, Solange Muglia. Estilos de pensar e criar. Campinas. São Paulo: Impressão digital do Brasil, 2006.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Tecnologias e Tecnologias e tempo docente. São Paulo: Papirus Editora, 2013.

KENSKI, Vani Moreira. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, 15(45), P. 423–441, 2015.

Published

2023-12-28

How to Cite

MARCOM, Jacinta Lucia Rizzi; PORTO, Ana Paula Teixeira; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Teacher training cybercultura: inovação and accessibilit. Dialogia, [S. l.], n. 47, p. e25578, 2023. DOI: 10.5585/47.2023.25578. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/25578. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

IE Conference 2023 - Ed. Esp. n. 47 “Inovação, Internacionalização e Inclusão”

Most read articles by the same author(s)