Youth and Adult Education under a socio-historical lens: challenges and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5585/52.2025.25850Keywords:
youth and adult education, history of education, educational policyAbstract
This article examines Youth and Adult Education (EJA) and how changes in policies and society have shaped EJA over time up to the advent of EJA-EaD in Juazeiro-BA. It operates with a relational and socio-historical analysis in an attempt to grasp the dynamics of power in this mode of education and teaching. The importance of understanding EJA is highlighted, given that its evolution is intertwined with social, political, and economic transformations. The study is based on bibliographic sources and documents about EJA in Brazil and the city of Juazeiro-BA. An interpretative approach is used to analyze the connections and recurring themes related to the history of EJA and the influences of educational and social policies. The aim is to shed light on the challenges faced by EJA and emphasize the importance of socio-historical approaches. The article concludes with an analysis of the current challenges and the importance of these approaches in this specific form of schooling.
Downloads
References
ARROYO, M. Passageiros da Noite do Trabalho para a EJA: Intinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópoles, RJ: Ed. VOZES, 2017, p. 288.
ARROYO, Miguel G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação & Sociedade, v. 31, p. 1381-1416, 2010.Disponível em: SciELO - Brasil - Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados .Acesso em 02, maio.2024.
BATISTA, Denise A.; MARTINS, Josemar. Reflexões acerca da Alfabetização e Letramento para Alunos da EJA. In: Encarando o Bicho Papão: experimentos vividos em letramento e alfabetização. Curitiba: CRV, 2022.
BOURDIEU, P. O Poder Simbólico. Memória e Sociedade. Tradução: Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Ed Difel, 1989.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 27, nov. 2023.
BRASIL, Resolução N°1, de 28 de maio de 2021. Que institui; Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Disponível online em:
http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191091-rceb001-21&category_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192. Acesso em:27, nov. 2023.
CHAPOULIE, Jean-Michel; BRIAND, Jean-Pierre. A instituição escolar e a escolarização: uma visão de conjunto. Educação & Sociedade, n. 47, p. 11-60, 1994. Disponível online em: https://pt.scribd.com/document/346832455/CHAPOULIE-Jean-BRIAND-Jean-A-instituicao-escolar-e-a-escolarizacao-pdf . Acesso em: 06, maio. 2024.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. In: Teoria e Educação, Porto Alegre: Pannonica, n. 2, p. 177-229, 1990.Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3986904/mod_folder/content/0/Chervel.pdf. Acesso em: 27, nov.2023.
HADDAD, Sérgio e DI PIERRO, Maria Clara. Escolarização de Jovens e Adultos. Revista de Educação. maio/jun/jul/ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YK8DJk85m4BrKJqzHTGm8zD/?format=pdf&lang=pt . Acesso em 27, nov.2023.
JUAZEIRO, Instrução Normativa, N°2 de 2022. Dispõe sobre os procedimentos de implantação da Avaliação Progressiva e Exame de Certificação para os estudantes matriculados na Modalidade EJA EaD – Etapas IV e V. Disponível em: https://doem.org.br/ba/juazeiro/diarios/previsualizar/WNxP7JNr . Acesso em: 28, nov.2023.
RODRIGUES, José Roberto Gomes. Ensino Médio na Bahia e o Ginásio Ruy Barbosa: análise sócio-histórica da criação e consolidação de uma instituição escolar. 1. Ed. Curitiba: Appris, 2018.
SAMPAIO, M. N. Educação de Jovens e Adultos: uma história de complexidade e tensões. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 5, n. 7, p. 13-27, 2009. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/600 . Acesso em: 8 set. 2023.
SAVIANI, Dermeval. Educação e colonização: As ideias pedagógicas no Brasil. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (Org.). Histórias e Memórias da Educação no Brasil, vol. 1. Séculos XVI-XVIII. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2004. p. 121-130.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Denise Amaral Batista, José Roberto Gomes Rodrigues, Michele Batista das Neves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 167
- PDF (Português (Brasil)) 33