Maker culture and methodology in teacher education: a creative, interdisciplinary, innovative, sustainable and inclusive proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/50.2024.27733

Keywords:

initial and continuing teacher training, maker culture and methodology, pedagogical innovation, school inclusion

Abstract

It is up to the University and the School, as institutions of initial and continued teacher training, to rethink the ways of teaching and learning, enhancing a movement of pedagogical innovation of the new generation, to understand and overcome local and global challenges and problems. In this sense, this study aims to bring reflections on the practice of maker culture, as a tool and pedagogy of the pedagogical innovation movement, contributing to the resolution of societal problems, in a sustainable perspective, as proposed by Education 5.0. The methodology used was bibliographic theory with narrative review (Rother, 2007), whose literature analysis is the authors' critical interpretation, based on their investigative and practical repertoires. The study allowed us to conclude that the maker culture and methodology, as an educational approach, can support the pedagogical change that is so sought towards a humanistic curriculum, aiming at creative, active, interactive, innovative, interdisciplinary, inclusive, equitable, sustainable learning and in the sense of skills, attitudes, and values.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Valeria Pereira Gonzaga, University International (USA)

Doutora em Currículo Pós Doutora em Educação e TIC

Professora Associada da Logos University International (USA)

Investigadora do Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED) – ESE-IPP (PT)

Vania Gabriela Dias Graça, Polytechnic Institute of Porto

Doutora em Ciências da Educação (especialidade em Tecnologia Educativa)

Professora da Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico do Porto (IPP) (PT)

Investigadora do Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED) – ESE-IPP (PT)

Paula Quadros-Flores, Polytechnic Institute of Porto

Doutora em Ciências da Educação (especialidade em Tecnologia Educativa)

Professora da Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico do Porto (IPP) (PT)

Investigadora do Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED) – ESE-IPP (PT)

References

ALMEIDA, M.; ALVES, R.; LEMOS, S. Web Currículo: Aprendizagem, pesquisa e conhecimento com o uso de tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Letra Capital, v. 1, 2014.

ALMEIDA, M.; SILVA, M. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-Curriculum 7(1), 1-19, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/5676 . Acesso em: 08 nov. 2024.

AZEVÊDO, L. S. Cultura maker: Uma nova possibilidade no processo de ensino e aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Inovação em Tecnologias Educacionais). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/28456 . Acesso em: 08 nov. 2024.

BAUMAN, Z. In: PORCHEDDU, A. Zygmunt Bauman: entrevista sobre a educação. Desafios pedagógicos e modernidade líquida. Cadernos de Pesquisa. V. 39, nº 137, p. 661-684, mai/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/36mzFFtbtvXDhmsjtqDWcdG/?format=pdf . Acesso em: 08 nov. 2024.

BLIKSTEIN, P.; WORS, M. Multimodal learning analytics and Education data mining: using computational technologies to measure complex learning talks. Journal of Learning Analytics. 3 (2), p. 220-238. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18608/jla.2016.32.11. Acesso em: 08 nov. 2024.

BLIKSTEIN, P. Sete vantagens de integrar a cultura maker ao currículo escolar. São Paulo: Oficina Instituto Claro, 2017.

BULLOCK, S.M.; SATOR, A.J. Pedagogia Maker e educação de professores de ciências. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 13 (1), 60–87, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.25071/1916-4467.40246. Acesso em: 08 nov. 2024.

CARVALHO, A. B. G.; BLEY, D. P. Cultura Maker e o uso das tecnologias digitais na educação: construindo pontes entre as teorias e práticas no Brasil e na Alemanha. Revista Tecnologias na Educação, 26(10), 21–40, 2018. Disponível em: https://tecedu.pro.br/ano10- numerovol26-edicao-tematica-viii/. Acesso em: 08 nov. 2024.

CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CORDOVA, T.; VARGAS, I. Educação maker Sesi-SC: inspirações e concepção. 2016. Disponível em: https://fablearn.org/wpcontent/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_108.pdf. Acesso em: 08 nov. 2024.

DEWEY, J. Experiência e Educação. Tradução de Anízio Teixeira. 3. ed. Ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

FAZENDA, I. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola. Coleção Educar. v. 13, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUTURE CLASSROOM LAB. Learning zones. 2019. Disponível em: https://fcl.eun.org/learning-zones. Acesso em: 08 nov. 2024.

GONDIM, R.; PINTO, A.; CASTRO FILHO, J.; VASCONCELOS, F. A Cultura Maker como Estratégia de Ensino e Aprendizagem: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 23, n. 5, p. 840–847, 2023. DOI: 10.17921/2447-8733.2022v23n5p841-848. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/10265. Acesso em: 8 nov. 2024.

GONZAGA, K. (). Construindo uma Proposta Curricular inovadora na educação básica a partir da cultura maker. Revista e-Curriculum. Online. V. 20, nº 3, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1084-1109. Acesso em: 08 nov. 2024.

GONZAGA, K. Currículo inovador na Educação Básica e Cultura Maker. In: SENHORAS, E.; ARAÚJO, P. Educação Básica: Agendas na América Latina. Boa Vista: Editora Iole, p. 93-128, 2023.

GRAÇA, V.; QUADROS-FLORES, P.; RAPOSO-RIVAS, M.; RAMOS, A. (). As TIC na formação inicial de educadores e professores. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa 20(1), 27-37, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.27. Acesso em: 8 nov. 2024.

GRAÇA, V.; FLORES, P.; RAMOS, A. A integração de tecnologias digitais na formação profissional docente: uma nova profissionalidade. In: SIMÓN, F.; MIGUEL, S.; LENGUA, I.; NARANGAJAVANA, Y (Eds.) Livro de Atas do 8 th International Conference on Innovation, Documentation and Education (INNODOCT/20). Universidad Politécnica de Valencia, p. 927-934, 2020. Disponível em: https://recipp.ipp.pt/handle/10400.22/18358. Acesso em: 8 nov. 2024.

GRAÇA, V. Metodologias ativas e tecnologias digitais para o desenvolvimento da consciência histórica: um estudo de caso com alunos do 1º e 2º ciclos do ensino básico. Tese (Doutoramento). Universidade do Minho. Portugal, 2024. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/89807. Acesso em: 8 nov. 2024.

HERNANDEZ, F.; VENTURA, M. A. Organização do Currículo por Projetos de Trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed, 1998.

HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. Boston: Polity Press, 1988.

HUISINGA, J. Homo Ludens: O jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2012.

JAPIASSU, H. Prefácio. In: FAZENDA, I. (Org.). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Loyola, 1979.

KRESS, G. Literacy in the new media age. Reino Unido: Routledge, 2003.

NÓVOA, A. Entrevista com o prof. António Nóvoa. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, 1(1), 416-418, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.34024/olhares.2013.v1.141. Acesso em: 8 nov. 2024.

MARTINS, J. S. Projetos de Pesquisa: estratégias de ensino e aprendizagem em sala de aula. Campinas, São Paulo: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2007.

MORAN, J. Como transformar nossas escolas. 2019. Disponível em: _Educação_Sinepe_Book.indb. Acesso em: 8 nov. 2024.

MORAN, J. Educação híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; NETO, A.; TREVISANI, F. (Orgs.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, cap. 1, p. 27-45, 2015.

MOURA, E. Formação docente e educação maker: o desafio de desenvolvimento das competências. (Tese de Doutorado), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03032020-171456/pt-br.php. Acesso em: 8 nov. 2024.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Agenda de Desenvolvimento Sustentável 2030. 2019. Disponível em: https://unric.org/pt/objetivos-dedesenvolvimentosustentavel/. Acesso em: 8 nov. 2024.

PIAGET, J. Desenvolvimento e aprendizagem. Traduzido por Paulo Francisco Slomp. In: LAVATTELLY, C. S.; STENDLER, F. Reading in child behavior and development. New York: Hartcourt Brace Jonovich, p. 7-19, 1972.

PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, 32, 2, p. 329-343, 2006a. Disponível em: a09v32n2.pdf. Acesso em: 8 nov. 2024.

PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 329–343, 2006b. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200009. Acesso em: 8 nov. 2024.

PINEAU. G. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Departamento de Recursos Humanos/Ministério da Saúde, p. 63-78, 1998.

POZO, I. J.; PÉREZ ECHEVERRÍA, M.P. As concepções dos professores sobre a aprendizagem: rumo a uma nova cultura educacional. Pátio – Revista Pedagógica, n. 16, p. 19-23, 2001.

PRADO, M. E. B. B. Pedagogia de projetos: fundamentos e implicações. In: Almeida, M. E. B. M.; Moran, J. M. (Orgs.) Integração das Tecnologias na Educação. Salto para o Futuro. Brasília: MEC, SEED, 2006. http://www.tvbrasil.org.br/saltoparaofuturo/livros.asp. Acesso em: 8 nov. 2024.

QUADROS-FLORES, P.; RAPOSO-RIVAS, M. A inclusão de tecnologias digitais na educação: (re)construção da identidade profissional docente na prática. Revista Prácticum, 2(2) 2-17, 2017. ISSN 2530-4550. Disponível em: https://recipp.ipp.pt/handle/10400.22/12485 . Acesso em: 8 nov. 2024.

RAMOS, A; FARIA, P. Literacia Digital e Literacia Informacional – Breve análise dos conceitos a partir de uma revisão sistemática de literatura. Revista Linhas. 13 (2), 29-50, 2012. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723813022012029. Acesso em: 8 nov. 2024.

RAPOSO-RIVAS, M.; QUADROS-FLORES, P.; MARTÍNEZ-FIGUEIRA, E.; SILVA, A.;

TELLADO-GONZÁLEZ, F. Utilización de TIC para la innovación en el Prácticum. Revista Prácticum, 5(1) 22-36, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814. Acesso em: 8 nov. 2024.

RIBEIRO NETO J.; MAIA L.; MENEZES, D.; VASCONCELOS, F. A cultura Maker como metodologia ativa de Ensino: Contribuições, Desafios e Perspectivas na Educação. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 25 (1), p. 107-115, 2024. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/11179. Acesso em: 8 nov. 2024.

ROSSI, B. F.; SANTOS, E. M. S.; OLIVEIRA, L. S. A cultura maker e o ensino de matemática e física. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, [S.l.], v. 8, n. 1, dez. 2019. ISSN 2317-0239. Disponível em: https://url.gratis/WAJHV. Acesso em: 8 nov. 2024.

STELLA, A. L. et. al. BNCC e a Cultura Maker: Uma Aproximação na Área na Matemática para o Ensino. Campinas: UNICAMP/NIED, 2018. Disponível em: https://www.lantec.fe.unicamp.br/pf-lantec/n4.art6_.pdf. Acesso em: 8 nov. 2024.

VALENTE, J. A. (org.) O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/biblioteca/o-computador-na-sociedade-do-conhecimento/. Acesso em: 8 nov. 2024.

VYGOTSKY, L. Pensamento e linguagem. Edição eletrônica: Ed Ridendo Castigat, 2002. Disponível em: http://www2.uefs.br/filosofia-bv/pdfs/vygotsky_01.pdf. Acesso em: 8 nov. 2024.

VOSSOUGHI, S.; BEVAN, B. Making and tinketing: a rewiew of the literature. 2014. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/305725173_Making_and_Tinkering_A_Review_of_the_Literature. Acesso em: 8 nov. 2024.

Published

2024-11-26

How to Cite

GONZAGA, Katia Valeria Pereira; GRAÇA, Vania Gabriela Dias; QUADROS-FLORES, Paula. Maker culture and methodology in teacher education: a creative, interdisciplinary, innovative, sustainable and inclusive proposal: . Dialogia, [S. l.], n. 50, p. e27733, 2024. DOI: 10.5585/50.2024.27733. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/27733. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 50 "Edição Especial - Educação STEAM"