Diversity and Multiculturalism: teacher training required for youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.8675

Keywords:

Youth and Adult Education. Teacher / educator training. Solidarity. Diversity. Multiculturalism.

Abstract

The intention is to enable reflection on the formation of the educator who will act in the Education of Youth and Adults (EJA) with a view to Education for diversity, multiculturalism and solidarity in the questions related to the educational processes, (re) schooling and teaching-learning of the so-called "Various collectives". There is no longer any way to deny the diversity present in the EJA schools. The question is to problematize from this multiculturality and from the knowledge that these students bring with them, as the school of EJA can make possible this construction of new knowledge, making possible to go "beyond", enabling a new "to be," to educate to make visible what is hidden, to educate for what is not yet, to educate to give voice and instead the multiple cultures and the diversities, to educate for the being as Paulo Freire proposed. Starting from this presupposition, a literary revision is carried out in the works of Freire, with a view to the singularity, solidarity, diversity and multiculturality present in the EJA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Maria Haracemiv, Universidade Federal do Paraná

Pós-Doutorado em Currículo e Avaliação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal do Paraná.
Paraná - PR - Brasil
ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9305-5227

Ana Maria Soek, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal do Paraná. Bolsista CAPES. Coordenação Editorial na Editora Interativa.
Paraná - PR - Brasil
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4827-8242

Emanuelle Milek, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Paraná.
Paraná - PR - Brasil
ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9489-3847

References

ALVES, R. Entre a ciência e a sapiência: o dilema da educação. 16. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

ARROYO, M. G. Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação e Sociedade. Campinas: CEDES, 1999.

BAKHTIN, M. Traduzido por: BEZERRA, P. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: wmf Martins Fontes, 2011.

BRANDÃO. H. H. N. Introdução à análise do discurso. 3. ed. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2012.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB Nº 9.394/96. Ministério da Educação-MEC. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF: MEC/SEF, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais da Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF: MEC/SEF, 2010.

CANDAU, V. M. F.; RUSSO, K. Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 29, p. 151- 169, jan./abr. 2010. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeduca cional/article/view/3076>>. Acesso em: 26 maio 2017.

FREIRE, P. FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da Solidariedade. Organização e Supervisão de Nita Freire. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P.; SHOR, Ira. Medo e ousadia – o cotidiano do professor. 4 ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992b.

FREIRE, P. Conscientização. Tradução de Tiago José Risi Leme. São Paulo: Cortez, 2016.

FREIRE, P. Traduzido por: GADOTTI, M.; MARTIN, L. L. Educação e mudança. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. (Coleção Educação e Mudança, v. 1/2).

FREITAS, D. R. da C. QUEIROZ, L. de S. O eu e o outro: o processo de ensino-aprendizagem no contexto intercultural. Revista de Antropologia – Ano 4 – Volume 5, p.223-246. Maio/2012. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:80/xmlui/handle Acesso em: 26 maio 2017.

GADOTTI, M; ROMÃO, J. E. (org) Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. São Paulo: Editora Cortez, 2001.

IMBERNON. F. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7.ed. São Paulo, Cortez, 2009.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração de Hamburgo sobre a EJA: agenda para o futuro. Brasília: SESI/UNESCO, 1997.

OSORIO, A. R. Traduzido por: ANDRADE, I. Educação permanente e educação de adultos. Portugal: Editorial Ariel, 2003.

PEROZA, J; SILVA, C. P. da. AKKARI, A. Paulo Freire e a diversidade cultural: um humanismo político-pedagógico para a transculturalidade na educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 21, n. 2, p. 461-481, jul./dez. 2013. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3208&gt>. Acesso em: 20 maio 2017.

PINTO, A. V. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, 2003.

SILVESTRE, C. A. S. Educação/Formação de Adultos: como dimensão dinamizadora do sistema educativo/formativo. Colecção Horizontes Pedagógicos, sob a direcção de António Oliveira Cruz. Portugal: Stória Editores, Ltda. Instituto Piaget, 2003.

VASCONCELOS, M. do S. Capacitar ou formar alfabetizadores de jovens e adultos? Fortaleza: UNIFOR, 2003.

Published

2019-04-30

How to Cite

HARACEMIV, Sonia Maria; SOEK, Ana Maria; MILEK, Emanuelle. Diversity and Multiculturalism: teacher training required for youth and Adult Education. Dialogia, [S. l.], n. 31, p. 155–164, 2019. DOI: 10.5585/dialogia.N31.8675. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/8675. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos