Education as a mechanism of overcoming the relations of oppression crossed by the weakness of the Ego

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16008

Keywords:

Education, Freud, Paulo Freire, Oppression, Psychoanalysis

Abstract

In view of the theoretical and historical analysis of the relations of oppression and the defense mechanisms of the Ego, based on the works of Paulo Freire and Freud, it can be said that there is a significant relationship between the fragility of the Ego, the host consciousness and the maintenance ideologies as a fundamental mechanism for such a weakening process. With the consolidation of the chains of oppression that take place in the face of social realities, maintained as immutable and affected by the difficulties presented as insurmountable, education is an alternative for transformation and the creation of real possibilities for all social strata. In this sense, the article discusses the understanding of the need for access to education, as well as some of the factors that permeate its absence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Patricio de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)

Departamento de Psicologia Clínica da PUCSP. Área: Psicanálise e Psicologia Escolar.

Psicanalista. Mestre (bolsa CAPES) e doutorando pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Clínica da PUC-SP. Pesquisador bolsista CNPq. Professor universitário. Atende em consultório particular adultos e crianças. Autor de diversos artigos e livros sobre psicanálise e educação, principalmente.

Mateus Vitor dos Santos, Universidade Paulista (UNIP)

Aluno da graduação de Psicologia da Universidade Paulista (UNIP). Pesquisador de iniciação científica.

References

ALMEIDA, A. P. Psicanálise e educação escolar: contribuições de Melanie Klein. São Paulo: Zagodoni, 2018.

ADORNO, T. W. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. São Paulo: Editora Unesp, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

FREUD, S. (1914). Introdução ao narcisismo. In: Sigmund Freud. Introdução ao narcisismo: ensaios de metapsicologia e outros textos (1914-1916). Vol. 12. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

FREUD, S. (1921). Psicologia das massas e análise do eu. In: Sigmund

Freud. Psicologia das massas e análise do eu e outros textos (1920-1923). Vol. 15. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

FREUD, S. (1926). O futuro de uma ilusão. In: Sigmund Freud. Inibição, sintoma e angústia, o futuro de uma ilusão e outros textos (1926-1929). Vol 17. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GUARESCHI, P. A. Relações comunitárias, relações de dominação. In: CAMPOS, Regina Helena de Freitas. (Org.). Psicologia social comunitária: Da solidariedade à autonomia. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. pp. 81-99.

HERF, J. Modernismo reacionário: tecnologia, cultura e política em

Weimar e no Terceiro Reich. Trad. Cláudio Frederico da S. Ramos. Campinas: Ensaio/Editora da Unicamp, 1993.

HERZOG, R. Do preconceito à intolerância: quando se rouba a humanidade do outro. Ágora (Rio J.), Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, p. 273-279, dez. 2019.

HOOKS, B. Educação democrática. In: CÁSSIO, Fernando. et al (org.). Educação contra a barbárie: Por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. pp. 198-207.

KEHL, M. R. O tempo e o cão: a atualidade das depressões. São Paulo: Boitempo, 2009.

Published

2020-06-03

How to Cite

ALMEIDA, Alexandre Patricio de; DOS SANTOS, Mateus Vitor. Education as a mechanism of overcoming the relations of oppression crossed by the weakness of the Ego. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 337–350, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16008. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16008. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos