21st century education: the resilience of teachers and the re(i)novations in primary education in Portugal
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.19736Keywords:
Primary Education, Rural Area, Digital Technology, Historical review, COVID-19 PandemicAbstract
In Education, as in many other areas, we need the past time and its experiences to bring us a rationality that the pressure of the present often does not allow us to reach. Between the four walls of a classroom, teachers and students were forced to confine, during the pandemic - COVID-19, endeavouring conditions to enjoy distance learning, making the space of their homes the virtual environment from school. Primary education was the one that suffered the most, due to being more attached to conventional methodologies and now feels obliged to “follow” this whole context, which came to determine re(i)novations in waterfall. We present a historical overview of pedagogical trends and reforms in primary education in Portugal.Downloads
References
ALVES dos SANTOS, A. J. O Ensino Primário em Portugal. Revista Escola Democrática. Lisboa, Direção-Geral do Ensino Básico. Maio-Junho de 1977.
CARNEIRO, A. H. Evolução e controlo do ensino em Portugal: da fundação da nacionalidade ao 1.º Ministério da Instrução pública. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003
CARNEIRO, Roberto (2ª ed.). Fundamentos da educação e da aprendizagem: 21 Ensaios para o século 21. Vila Nova de Gaia, Fundação Manuel Leão. 2003.
CARVALHO, R. História do Ensino em Portugal - Desde a Fundação da Nacionalidade até ao fim do regime de Salazar-Caetano . Fundação Calouste Gulbenkian. Lisboa. 1996.
COELHO, F. Portugal (História da Instrução). Revista Escola Democrática. Lisboa, Direção-Geral do Ensino Básico. Março de 1976.
COMISSÃO EUROPEIA. Melhorar as competências para o século XXI: Uma agenda para a cooperação europeia em matéria escolar. Bruxelas. 2008
CONCEIÇÃO, C., SOUSA, O. Ser professor hoje. O que pensam os professores das suas competências. Revista Lusófona de Educação, 20. 2012.
FORMOSINHO, J. O Ensino Primário: De ciclo único do ensino básico a ciclo intermédio da educação básica. Lisboa: Ministério da Educação.1998.
HENRIQUES, B., SOARES, E. Pedrógão Pequeno. Joia do Cabril. Pedrógão Pequeno: Junta de Freguesia de Pedrógão Pequeno. 2013.
NIZA, S. Escritos sobre Educação. Lisboa: Tinta-da-China. 2012
NOBRE, A. Explorando Desafios Pedagógicos Digitais no Ensino Profissional durante a Pandemia - Covid-19. In Em Rede, Revista de Educação a Distância. 2021. Aguarda publicação
NOBRE, A. The Pedagogy That Makes the Students Act Collaboratively and Open Educational Practices. In Personalization and Collaboration in Adaptive e-learning. IGI Global. 2019.
NOBRE, A. Digital: Multidisciplinary and multidimensional in the classrooms. In Global e-learning (pp. 77-98). Academic Press. 2018.
NOBRE, A., MOURAZ, A. Reflexões sobre os efeitos da pandemia na aprendizagem digital. In O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia. Dialogia. São Paulo, n. 36, p. 367-381, set./dez. 2020.
NOBRE, A., MOURAZ, A., GOULÃO, M. F., HENRIQUES, S., BARROS, D., MOREIRA, J. A., Processos de Comunicação Digital no Sistema Educativo Português em Tempos de Pandemia. In Educação e Cultura Digital na COVID-19, Revista PRÁXIS Educacional. v.17, n.45, p. 1-19, abr./jun. 2021
MOREIRA, J. A., HENRIQUES, S., BARROS, D.. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia. 34, 351-364. (2020a). https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123
MOREIRA, J. A., HENRIQUES, S., BARROS, D., GOULÃO, M. F., CAEIRO, D. Educação Digital em Rede: princípios para o design pedagógico em tempos de pandemia. Universidade Aberta. (2020b). https://doi.org/10.34627/rfg0-ps07
MOURAZ. A., NOBRE, A. Change life to Online: Pedagogical Relationship in Pandemic Time, EDEN 2021 Annual Conference. 2021
SOBRAL, S.R. O impacto do covid-19 na educação. 2020. Retirado de: https://observador.pt/opiniao/o-impacto-do-covid-19-na-educacao/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dialogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 547
- PDF (Português (Portugal)) 488