The work process of physical education teachers in the public school system of Pelotas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/53.2025.26908

Keywords:

workers, physical education, school

Abstract

This study aimed to describe the work process that Physical Education teachers in the public school system of Pelotas are immersed in. The methodology was based on the qualitative approach and the study was descriptive. For data collection, a questionnaire with open questions was carried out with six Physical Education teachers from the public school system of Pelotas - RS, analyzed through content analysis. Through the information obtained, the following patterns were found regarding working conditions: lack of recognition, low pay and work overload. In view of this, it was identified that Physical Education teachers are subject to processes of precariousness, self-intensification and present a certain autonomy in their classes, restricted by pre-established planning. It is essential to value the profession through strategies that provide better working conditions in the environments in which these professionals are inserted.

Downloads

Author Biographies

Júlia dos Santos Silveira, Federal University of Pelotas - UFPEL, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil

Degree in Physical Education from ESEF - UFPel

Andressa Aita Ivo, Federal University of Pelotas - UFPEL, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil

PhD in Education from FAE/UFPel/Assistant Professor at the Department of Education at the Faculty of Education, Researcher at the Center for Studies in Educational Policies (CEPE/UFPel)

Franciele Roos da Silva Ilha, Federal University of Pelotas

PhD in Education from FAE/UFPel/Assistant Professor at the Higher School of Physical Education (ESEF/UFPel)/Leader of the Post-critical Interdisciplinary Study Group (GEIP) and the Study Group on Physical Education and Education/ (GPEFE)/Researcher at the Center for Studies in Educational Policies (CEPE/UFPel)

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BERNARDI, Guilherme Bardemaker; NETO, Vicente Molina. Implicações da proletarização do trabalho docente na Educação Física escolar. Pensar a prática, v. 19, n. 2, 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/36661. Acesso em: 8 maio. 2024.

BOTH, Jorge. Bem estar do trabalhador docente em educação física da Região Sul do Brasil. 2011. 248p. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

BOTH, Jorge; NASCIMENTO, Juarez Vieira. Intervenção profissional na Educação Física escolar: considerações sobre o trabalho docente. Movimento, v. 15, n. 2, p. 169-186, 2009.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

CAMPOS, Marlon Freitas; VIEGAS, Moacir Fernando. Saúde mental no trabalho docente: um estudo sobre autonomia, intensificação e sobrecarga. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 28, n. 2, p. 417–437, 2021.

CARVALHO, Lilian Maria Ribeiro de; LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. Aposentadoria do professor de Educação Física: considerações sobre o corpo. In: XXII Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e IX Congresso Internacional de Ciências do Esporte. Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2021. Disponível em: 7775 (cbce.org.br). Acesso em: 17 jun 2024.

GARCIA, Maria Manuela Alves; ANADON, Simone Barreto. Reforma educacional, intensificação e autointensificação do trabalho docente. Educação & Sociedade, v. 30, p. 63-85, 2009.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Ed. Atlas S.A.,

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente. Presença Pedagógica, v.18, n.108, p.66-70, 2012.

HYPOLITO, A. BNCC, Agenda Global e Formação Docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 187-201, jan./mai. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v13i25.995. Acesso em 10 jun. 2023.

HYPOLITO, Álvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos; PIZZI, Laura Cristina Vieira. Reestruturação curricular e autointensificação do trabalho docente. Currículo sem fronteiras, v. 9, n. 2, p. 100-112, 2009.

KUENZER, Acácia Zeneida; CALDAS, Andrea. Trabalho docente: comprometimento e desistência. In: OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro; FIDALGO, Fernando (Orgs.). A intensificação do trabalho docente: tecnologias e produtividade. Campinas, SP: Papirus, 2009.

LEMOS, Carlos Augusto Fogliarini. Qualidade de vida na carreira profissional de professores de educação física do magistério público estadual/RS. 2007, 114p. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

MOTA-SANTOS, Carolina; AZEVEDO, Alcinéia Parreiras; LIMA-SOUZA, Érica. A mulher em tripla jornada: discussão sobre a divisão das tarefas em relação ao companheiro. Gestão & Conexões - Management and Connections Journal, Vitória (ES), v. 10, n. 2, p. 103-124, mai../ago. 2021.

PRÍNCEPE, Lisandra; ANDRÉ, Marli. Condições de trabalho na fase de indução profissional dos professores. Currículo sem fronteiras, v. 19, n. 1, p. 60-80, 2019.

SAMPAIO, Maria das Mercês Ferreira; MARIN, Alda Junqueira. Precarização do trabalho docente e seus efeitos sobre as práticas curriculares. Educação & Sociedade, v. 25, p. 1203-1225, 2004.

SOUSA, Luan Sant'Anna de. Processo de trabalho de profissionais de Educação Física atuantes em academias de Pelotas-RS. 2023. 51f. TCC (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Pelotas.

SOUZA, Viviane Novaes; SANTOS, Marquise Meneses; SANTOS, Leandro. Intensificação do trabalho docente e suas implicações na saúde de professores de uma escola municipal. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 11, p. 91235-91252, 2020.

SOUSA, Dheane Soares Alcântara; SANTIAGO, Maria Luci Esteves. Recursos didáticos e de infraestrutura: reflexos sobre as aulas de educação física em escolas públicas na cidade de Miguel Alves - PI. Form@re. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica. Universidade Federal do Piauí, v.6, n. 2, p.34-44, jul. / dez. 2018. ISSN: 2318-986X.

SOUTO, Luís Carlos Lustosa et al. Limitações das aulas de Educação Física em decorrência da infraestrutura na ótica de professores do Ensino Médio público. Revista IMPA, Fortaleza, v. 2, n. 2, e 021011, 2021.

TRIANI, André Pereira. Condições de trabalho e atuação docente: a realidade dos professores de Educação Física de Boa Vista - RR. 2019. 143 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019.

VIEGAS, Moacir Fernando. Trabalhando todo o tempo: sobrecarga e intensificação no trabalho de professoras da educação básica. Educação e Pesquisa, v. 48, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244193. Acesso em 10 jun. 2023.

Published

2025-05-28

How to Cite

SILVEIRA, Júlia dos Santos; IVO, Andressa Aita; ILHA, Franciele Roos da Silva. The work process of physical education teachers in the public school system of Pelotas. Dialogia, [S. l.], n. 53, p. e26908, 2025. DOI: 10.5585/53.2025.26908. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/26908. Acesso em: 3 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 22
  • pdf (Português (Brasil)) 20