Aprendizagem crítica e criativa na cultura digital: desafios, práticas e inovações
DOI:
https://doi.org/10.5585/54.2025.28782Keywords:
Cultura Digital, Aprendizagem Crítica e CriativaAbstract
The dossier Critical and Creative Learning in the Digital Culture: Challenges, Practices, and Innovations brings together reflections, essays, and research on pedagogical innovations, the use of generative Artificial Intelligence, tools supporting systematic literature reviews, the institutionalization of distance education, digital inclusion, and contemporary didactic-pedagogical proposals such as the Pedagogy of Not-Knowing. The texts address the role of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in education from a critical perspective, emphasizing the importance of student agency, equity, and critical thinking in facing the challenges of the 21st century. This dossier aims to contribute to more creative, inclusive, and digitally aligned pedagogical practices.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial de profissionais do magistério na Educação Escolar Básica. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/resolucoes-cp-2024. Acesso em 10 de fevereiro de 2025.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula digital: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo, on-line e híbrido. Porto Alegre: Penso, 2021.
FERREIRA, M.; RAMOS, W. M.; VELOSO, B. G. Qualidade na EaD na perspectiva ecossistêmica. Educação & Sociedade, v. 45, p. e284729, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zK8MJTVJV4zBRJ34TnXnDXM/. Acesso em: 07 abr. 2025.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. 11 ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOGUS, A. Active Learning. In: SEEL, N. M. (Ed.). Encyclopedia of the Sciences of Learning. Berlim: Springer Science & Business Media, 2011.
KENSKI, V. M. Cultura Digital. In: MILL, D. Dicionário crítico de Educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 139-144.
LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MOORE, Michael G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
SADIN, E. La silicolonización del mundo: la irresistible expansión del liberalismo digital. Tradução de Margarita Martínez. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2023.
SCHLEMMER, E; BACKES, L. Metaversos: novos espaços para construção do conhecimento. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 08, n. 24, p. 519-532, ago. 2008. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2008000200015&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 07 abr. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Camila Dias de Oliveira Sestito, Braian Veloso, Cícera Aparecida Lima Malheiro, Claudinei Zagui Pareschi , Luciane Penteado Chaquime , Daniel Mill

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 66
- PDF (Português (Brasil)) 30