Teaching and learning in “new” educational spaces in the Parish Amazon: an analysis of teaching-learning in Portuguese Language in the Interactive Educational System/SEI/Seduc/Pará/Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16713

Keywords:

Systems, Technology, Portuguese language

Abstract

The objective of this article is to present the qualitative and quantitative research (LAKATOS; MARCONI, 2001) carried out at SEI / SEDUC / PARÁ regarding teaching and learning in technology-mediated teaching systems, specifically in Portuguese, from which the pedagogical practice; the student's interest in LP; reading and textual activities during classes in the studio and in the classroom (“normal”); the teaching of normative grammar, varieties and orality. For this, the theoretical contribution used was Antunes (2003) and Sacristán (1999), with regard to pedagogical practices, reading and textual production, and BNCC (2017) and PCN (1997) for class analysis, as well as the results obtained a questionnaire applied to students about their interest in these classes. The results are satisfactory for speaking and writing, but there are points that need reflection, such as understanding the subjects and restricted access to other teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Cristina Ferreira da Silva, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

graduada em letras língua portuguesa pela universidade do estado do Pará

Bruna Melo Assunção, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

Graduada em Licenciatura Plena em Letras - Língua Portuguesa ofertado pela Universidade do Estado do Pará - UEPA

Valéria Crístian Soares Ramos da Silva, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

Graduada em Letras pela Universidade Federal do Pará - UFPA (1999) com especialização em Língua Portuguesa pela mesma Universidade (2002). Mestrado em Gestão Pública (2010) e Doutorado em Ciências da Linguagem-Linguística pela Universidade do Porto - Portugal (2018). Atualmente é Professora Assistente da Universidade do Estado do Pará - UEPA, na graduação e na pós-graduação (Mestrado) ministrando disciplinas ligadas a. área de Língua Portuguesa, Linguística e Formação de Professores (Estágio Supervisionado, Prática docente). Membro do Grupo de Estudos em Linguagens e Práticas Educacionais da Amazônia/GELPEA. Membro/Colaborador do Centro de Linguística da Universidade do Porto/CLUP. Profissional com experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística e Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa e na área de Gestão Pública.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. 6. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília. 1997.

GIMENO SACRISTÁN, J. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Propostas de diretrizes para a formação Inicial de professores da educação básica, em cursos de nível superior. Brasília, maio de 2000. Disponível em: Acesso em: 01. Out. 2019.

PARÁ. Secretaria de Estado de Educação. Plano de Implementação do Sistema Educacional Interativo - SEI. Proposta de Ampliação do Ensino Médio Regular com Mediação Tecnológica. Belém, Janeiro de 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência. Revisão técnica José Cerchi Fusari. São Paulo: Cortez, 2004. p.33-57.

Published

2020-06-03

How to Cite

FERREIRA DA SILVA, Jéssica Cristina; ASSUNÇÃO, Bruna Melo; SOARES RAMOS DA SILVA, Valéria Crístian. Teaching and learning in “new” educational spaces in the Parish Amazon: an analysis of teaching-learning in Portuguese Language in the Interactive Educational System/SEI/Seduc/Pará/Brazil. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 200–218, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16713. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16713. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos