(Self)formative perceptions of teachers in prison education: pathways for a freeing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16718

Keywords:

Prison Education, Formation, Profession and life

Abstract

Seeks to analyze the (self)formative perceptions of teachers of the Education for People in Situation of Restriction/Deprivation of Liberty. The methodology adopted by means of a qualitative approach aims to understand the repercussions of the experiences lived by five teachers on their professional/personal development, with data collected in semi-structured interviews. The analysis reveals aspects related to the conceptions of education as a process of formation and transformation; the importance of an ethical perspective for teaching in prison environments; and trust in the human being, as values resulting from the relationship educators-students. Regarding to pedagogical practices, the interviewees highlight that, despite the lack of specific training, they strive to implement actions that may enhance education in penal establishments as an instrument capable of providing to those involved in it constant reflections on the educational act itself, that mobilize fundamental dimensions of life and professional performance.

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Author Biographies

Amanda Oliveira de Almeida, Universidade Federal do Pará

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará -UFPA. Integrante do grupo de pesquisa Estado e Educação na Amazônia - GESTAMAZON/UFPA.

Orlando Nobre Bezerra de Souza, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação, Pesquisador e Docente Adjunto da Universidade Federal do Pará, do Instituto de Ciências da Educação, desenvolvendo suas atividades acadêmicas no Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Rural, do qual é o Líder Institucional, além de participar do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Estado e Educação na Amazônia (GESTAMAZON). Tem experiência na área de Gestão Educacional em unidades escolares e nos processos formativos em organizações sociais, realizando estudos sobre vivências em educação não-formal, educação do campo e educação em instituições prisionais, onde lidera uma Rede Interinstitucional de Apoio à Educação Prisional (REAPED)

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Published

2020-06-03

How to Cite

DE ALMEIDA, Amanda Oliveira; DE SOUZA, Orlando Nobre Bezerra. (Self)formative perceptions of teachers in prison education: pathways for a freeing education. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 219–232, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16718. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16718. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos