A discursive analysis of the biology textbooks in education for young people and adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.16924

Keywords:

Science Teaching, Discourse, Biology, Youth and Adult Education

Abstract

Freirean assumptions show how the scientific knowledge proposed by schools should be associated with everyday knowledge. Thus, citizenship and scientific literacy must go together and are essential tools in the search for an education that includes human rights norms, present in the National Educational bases and Guidelines Law (Lei de Diretriz\es e Bases da Educação); transposing this view to Youth and Adult Education (Educação de Jovens e Adultos - EJA) is the challenge of this article, which analyzes present discourses in High School Biology textbooks, addressed to EJA students from the State of Rio de Janeiro. With the Critical Discourse Analysis, we verify whether the identificational meaning is present in the textbooks through the personal pronouns "you" and "we". The results indicate the speaker´s attempt to show closeness to a student by using the pronoun "we" in the texts more frequently. There is still a lot to do when it comes to considering the student's experience in the content portrayed in these books.

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Author Biographies

Josete Rocha dos Santos, Instituto NUTES

Professora de Lìngua Portuguesa e Literatura do Estado do Rio de Janeiro e lecionando para a modalidade de Jovens e Adultos há 22 anos. Atualmente, sou doutorando na área de Educação em Ciências no Instituto Nutes localizado na Universidade Federal do Rio de Janeiro e trabalho com uma interface entre Língua e Educação em Ciências

Andréa Costa da Silva, Professora Colaboradora do Instituto NUTES

Doutora e Mestre em Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES / UFRJ), com especialização em Orientação Educacional pela FAHUPE e graduação em Direito pela Universidade Gama Filho. Atua como professora regente no magistério público desde 1985, a partir de 1996 no magistério público federal. Foi Editora Assistente da Revista da UNIFA, entre 2010 a 2014. Possui experiência na área de Educação, com ênfase em estudos e pesquisas nos seguintes temas: Educação em Saúde; Estudos Culturais e Educação; Gênero e Sexualidade ; Literatura e Educação; Mulheres e Forças Armadas.

 

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Published

2020-08-28

How to Cite

DOS SANTOS, Josete Rocha; DA SILVA, Andréa Costa. A discursive analysis of the biology textbooks in education for young people and adults. Dialogia, [S. l.], n. 35, p. 7–21, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n35.16924. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16924. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação como Direito Humano e Social