Knowledge of educators about child maltreatment: identification and notification of cases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.17185

Keywords:

Students, Behaviors, Teachers, Maltreatment

Abstract

This article aims to analyze the educators’ knowledge about child abuse. The intention is to verify if they identify the behaviors that students, suspected of suffering intrafamily violence, present in the school context. In addition, this work aims to investigate the conducts towards these cases. To do so, the study had as participants two teachers who work in early childhood education in an institution located in Curitiba / PR. As an analysis instrument, an adaptation of a questionnaire created by Busato, Pereira, Guaré (2017) was carried out, containing questions about the characterization of the abuse and possible actions and guidance towards the case of suspected victimization. It was found that the educators are familiar with aspects related to the theme, but there is some difficulty in dealing with the appropriate guidance. The importance of promoting training projects for educators was also revealed, in order to support the implementation of discussions focusing on the theme as well as intervention and prevention programs.

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Author Biographies

Ana Paula de Almeida Guimarães, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná. Mestranda no  Programa de Pós Graduação em Educação, na linha Processos  Psicológicos em Contextos Educacionais na Universidade Federal do Paraná.

Linie Machado, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná. Mestranda no  Programa de Pós Graduação em Educação, na linha Processos  Psicológicos em Contextos Educacionais na Universidade Federal do Paraná.

Gabriela Reyes Ormeno, Universidade Federal do Paraná

Graduação em Psicologia, Mestrado em Educação Especial e Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos. Com Doutorado Sanduíche na Universidade Autônoma de Barcelona. Atualmente é Professora do Departamento de Teorias e Fundamentos daEducação no Setor de Educação na Universidade Federal do Paraná. Faz parte de dois grupos de pesquisa impacto da violência no desenvolvimento humano: Prevenção e Intervenção e No grupo processos psicológicos em contextos educacionais.Tem experiência em Intervenções educativas, atuando principalmente nos seguintes temas: prevenção da violência, crianças agressivas no ambiente escolar, mulheres encarceradas e seus filhos quebrando a intergeracionalidade da violência por meio da educação. Pesquisador externo do Laboratório de Analise e prevenção da Violencia (LAPREV/ UFSCAR), do Mestrado em Psicologia Forense da Universidade Tuitui do Paraná. É coordenadora do programa Raising Safe Kids program (APA). Educando crianças em ambientes saudáveis

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Published

2020-12-22

How to Cite

GUIMARÃES, Ana Paula de Almeida; MACHADO, Linie; ORMENO, Gabriela Reyes. Knowledge of educators about child maltreatment: identification and notification of cases. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 518–531, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.17185. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17185. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos