Significant learning in the contexto of remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.17760

Keywords:

Information and Communication Technology, Meaningful learning, Remote Teaching

Abstract

This paper registers part of a professional Master's research entitled "Communication and information technologies as a motivational factor for elementary education". The studies were then expanded on meaningful learning considering the context of remote education with the adoption of the suspension of face-to-face classes due to the pandemic of COVID-19. It presents a description of what this learning is, in what conditions it can occur and the initial formulations on the theme from the perspective of scholars like Ausubel and his collaborators and possibilities of teaching and learning using ICT - Information and Communication Technology for the educational process. Such formulations and studies provide a reflection on the possibilities of these resources as facilitators in the construction of knowledge by the elementary school student in a significant and critical way. The research unveiled social inequalities of students in a public educational institution and gaps in teacher training in the use of technological resources.

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Author Biographies

Jucelia Cruz, Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES

Mestre em Práticas Docentes no Ensino Fundamental pela Universidade Metropolitana de Santos(2018). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (2013) e graduação em Letras - Português e Inglês pelo Centro Universitário São Judas Tadeu - Campus UNIMONTE (2003). Atualmente é assistente de direção da prefeitura Municipal de Santos. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: práticas docentes, aprendizagem e tecnologia.

Elisabeth dos Santos Tavares, Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES

Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009), Mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003) e graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (1975), . Atuação por 25 anos na Educação Básica como professora, diretora de escola, supervisora de ensino e delegada de ensino de Santos. Atualmente é colaborador do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, professor titular do Programa de Mestrado Profissional Práticas Docentes no Ensino Fundamental da Universidade Metropolitana de Santos, membro do Colegiado dos cursos de licenciaturas da Universidade Metropolitana de Santos, membro do Conselho Universitário da Universidade Metropolitana de Santos, coordenadora do núcleo de educação a distancia da Universidade Metropolitana de Santos e coordenadora institucional do PIBID. Atuando principalmente nos seguintes temas: Política Educacional, Avaliação de Sistemas, Formação de Professores, Tecnologia e educação. 

Michel Costa, Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES

Doutorado em Educação Matemática (2019) pela Universidade Anhanguera de São Paulo e Mestrado em Educação Matemática (2010) pela Universidade Bandeirante de São Paulo,  Pós Graduação – Especialização em Educação a Distância pela  Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES (2018), Graduação em Ciências - Habilitação Plena em Matemática (2000),

Graduação em Pedagogia (2003) com experiência na área do ensino, com ênfase em Educação Matemática, atuando nos seguintes temas: formação de professores, letramento estatístico, educação, educação matemática, tecnologias e currículo.

Atualmente, é Professor da Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES e Supervisor de Ensino efetivo na Prefeitura Municipal de Cubatão.

References

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Published

2020-12-22

How to Cite

CRUZ, Jucelia; TAVARES, Elisabeth dos Santos; COSTA, Michel. Significant learning in the contexto of remote teaching. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 411–427, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.17760. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17760. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia