Teaching sequence proposal from the film The Avengers: infinite war

Authors

  • Telma Temoteo dos Santos Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos (LITEB) Instituto Oswaldo Cruz (IOC) Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) http://orcid.org/0000-0003-0250-3990

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18051

Keywords:

Science teaching, Biology teaching, Didactic sequences, Teaching films

Abstract

The purpose of this article is to disseminate a didactic sequence structured from the film The avengers: infinite war, used as a producer of generating themes for the discipline Biology in basic education. It was based on the motivation of the villain Thanos, who defends the destruction of half of the living beings of all galaxies as a solution to the scarcity of resources, overpopulations and violence. The work was developed based on Antoni Zabala who epistemologically defines didactic sequences as a means of articulating activities converging on learning objectives. The methodological design included the analysis of the film and research on the topics of genetics, evolution and biotechnology. This research explores the didactic potentialities of the film as a resource for initial problematization, without the intention of discussing the correct or incorrect scientific points presented in it. It is hoped that the activities described will foster methodological discussions aimed at teaching science oriented towards the intersection between everyday and scientific knowledge.

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Author Biography

Telma Temoteo dos Santos, Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos (LITEB) Instituto Oswaldo Cruz (IOC) Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)

Doutora e Mestre em Ciências (Ensino de Biociências e Saúde) pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC/FIOCRUZ). Especialista em Imuno-Hematologia (UFRJ), em Gestão Escolar (UCAM) e Educação Especial e Inclusiva (UCAM). Graduada em Ciências Biológicas (modalidade Licenciatura) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É docente de Biologia no Colégio Anglo Resende e coordenadora pedagógica no Ensino Fundamental 2, atuando também nesta mesma instituição como coordenadora das Linhas de Pesquisas para alunos do Ensino Médio. Atua na formação continuada em Ciências da Natureza para os professores do Ensino Fundamental I e II, ministrando oficinas e aulas práticas semestrais, com enfoque nos temas: práticas de ensino em Ciências (Física, Química e Biologia), produção de material didático complementar e práticas de laboratório. Faz parte do corpo docente permanente e atua como orientadora no Programa lato sensu de Ensino de Biociências e Saúde (IOC-FIOCRUZ).

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Published

2020-12-22

How to Cite

SANTOS, Telma Temoteo dos. Teaching sequence proposal from the film The Avengers: infinite war. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 550–567, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18051. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18051. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos