Notes on the use of ICT in teachingremote: a study with teachers of Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18144Keywords:
Remote Education, Basic education, ICT in educationAbstract
The text presents a research on remote education in the sphere of Basic Education, motivated by the pandemic of the new coronavirus. It articulates data obtained between teachers who assess the appropriation of technologies in these atypical circumstances of education, tracing parameters that characterize classroom and remote education. The contributions reveal the difficulties of the physical distance of school institutions and signal the school as a locus of interaction and meaningful learning, especially highlighting the teaching role as a mediating tool in the learning processes.
Downloads
References
BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação à distância no Brasil. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 78, p.117-142, abril/2002.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e terra, 1999.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
GATTI, B. A. “Estudos quantitativos em educação”. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 11-31. jan./abr. 2004.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do Saber. Manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre. Editora Artmed. Belo Horizonte: Editora UFMG,1999.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MERCADO, Luiz Paulo Leopoldo. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL, 1999.
MORONTE, E. A.. A pandemia do novo coronavírus e o impacto na saúde mental dos trabalhadores e trabalhadoras. In: AUGUSTO, Cristiane Brandão; SANTOS, Rogério Dultra. Pandemias e pandemônios no Brasil. 1.ed. São Paulo: Tirant lo Blanch, 2020. p.219-228.
NASCIMENTO, Robéria Nádia A.; LIMA, Veronica de Oliveira. Dimensões entrelaçadas do afeto e do saber: a educação de um novo tempo. In: LIMA, V. A.; NASCIMENTO, R. N. A.; ESCOLA, J. J. J. (Orgs). Conhecimento, sociabilidade e humanidade. Campina Grande: EDUEPB, 2019.
NÓVOA, A. Conversa com António Nóvoa. Porto Alegre, 06 abr. 2020. Facebook: Sindicato dos Professores de Novo Hamburgo, 2020. Disponível em: <https://www.facebook.com/sindprofnh/videos/631629681020563/>. Acesso em 19 de junho de 2020.
SANTOS, B. de S.. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SOARES, S. B. V. Coronavírus e a modernização conservadora da educação. In: SOARES, S. B. V., et al. Coronavírus, educação e luta de classes no Brasil. Editora Terra Sem Amos: Brasil, 2020. p.5-14.
TIC educação 2019. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: <https://cetic.br/pt/pesquisa/educacao/ indicadores/>. Acesso em: 20 de julho de 2020.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dialogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 985
- PDF (Português (Brasil)) 1091