Notes on the use of ICT in teachingremote: a study with teachers of Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18144

Keywords:

Remote Education, Basic education, ICT in education

Abstract

The text presents a research on remote education in the sphere of Basic Education, motivated by the pandemic of the new coronavirus. It articulates data obtained between teachers who assess the appropriation of technologies in these atypical circumstances of education, tracing parameters that characterize classroom and remote education. The contributions reveal the difficulties of the physical distance of school institutions and signal the school as a locus of interaction and meaningful learning, especially highlighting the teaching role as a mediating tool in the learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Lima Arruda, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB.

Mestre em Formação de Professores.

Robéria Nádia Araújo Nascimento, Universidade Federal da Paraíba – UFPB.

Doutora em Educação.

References

BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação à distância no Brasil. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 78, p.117-142, abril/2002.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e terra, 1999.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GATTI, B. A. “Estudos quantitativos em educação”. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 11-31. jan./abr. 2004.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do Saber. Manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre. Editora Artmed. Belo Horizonte: Editora UFMG,1999.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MERCADO, Luiz Paulo Leopoldo. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL, 1999.

MORONTE, E. A.. A pandemia do novo coronavírus e o impacto na saúde mental dos trabalhadores e trabalhadoras. In: AUGUSTO, Cristiane Brandão; SANTOS, Rogério Dultra. Pandemias e pandemônios no Brasil. 1.ed. São Paulo: Tirant lo Blanch, 2020. p.219-228.

NASCIMENTO, Robéria Nádia A.; LIMA, Veronica de Oliveira. Dimensões entrelaçadas do afeto e do saber: a educação de um novo tempo. In: LIMA, V. A.; NASCIMENTO, R. N. A.; ESCOLA, J. J. J. (Orgs). Conhecimento, sociabilidade e humanidade. Campina Grande: EDUEPB, 2019.

NÓVOA, A. Conversa com António Nóvoa. Porto Alegre, 06 abr. 2020. Facebook: Sindicato dos Professores de Novo Hamburgo, 2020. Disponível em: <https://www.facebook.com/sindprofnh/videos/631629681020563/>. Acesso em 19 de junho de 2020.

SANTOS, B. de S.. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SOARES, S. B. V. Coronavírus e a modernização conservadora da educação. In: SOARES, S. B. V., et al. Coronavírus, educação e luta de classes no Brasil. Editora Terra Sem Amos: Brasil, 2020. p.5-14.

TIC educação 2019. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: <https://cetic.br/pt/pesquisa/educacao/ indicadores/>. Acesso em: 20 de julho de 2020.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2021-04-27

How to Cite

ARRUDA, Robson Lima; NASCIMENTO, Robéria Nádia Araújo. Notes on the use of ICT in teachingremote: a study with teachers of Basic Education. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e18144, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.18144. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18144. Acesso em: 1 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 985
  • PDF (Português (Brasil)) 1091