Scientific Dialogical Gathering: Successful Educational Action for Scientific and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18210

Keywords:

Science teaching, Dialogical Gathering, Scientific Literacy

Abstract

This essay aims to present the Scientific Dialogical Gathering (SDG) as a methodological alternative for learning development of natural sciences. For this, it presented aspects of the social context and the need for access to scientific knowledge. Hereafter a brief conceptualization of the origin and theoretical and practical development of this successful educational action, listing the principles of dialogical learning on which the SDG are grounded. Finally, the argument is in favor of such action as a promoting way of science and technological education, attuned to the development of autonomy, critique and management of knowledge in the current context of Information and Knowledge Society.

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Author Biographies

Anselmo Calzolari, Universidade Federal de São Carlos - campus Araras

Licenciado em Ciências Biológicas e Doutor em Educação

Professor Adjunto do Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e Educação (Área: Metodolgia do Ensino de Ciências e Biologia)

Integrante do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE)

 

Éverton Madaleno Batisteti, Secretaria Municipal de Educação de Campinas

Licenciado em Pedagogia

Mestrando em Educação - PPGE UFSCar

Integrante do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE)

Roseli Rodrigues de Mello, Universidade Federal de São Carlos - campus São Carlos

Licenciada em Pedagogia e Doutora em Educação

Professora Titular do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (Área: Didática)

Coordenadora do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE)

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Published

2020-12-22

How to Cite

CALZOLARI, Anselmo; BATISTETI, Éverton Madaleno; MELLO, Roseli Rodrigues de. Scientific Dialogical Gathering: Successful Educational Action for Scientific and Technological Education. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 441–457, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18210. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18210. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos