Scientific Dialogical Gathering: Successful Educational Action for Scientific and Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18210Keywords:
Science teaching, Dialogical Gathering, Scientific LiteracyAbstract
This essay aims to present the Scientific Dialogical Gathering (SDG) as a methodological alternative for learning development of natural sciences. For this, it presented aspects of the social context and the need for access to scientific knowledge. Hereafter a brief conceptualization of the origin and theoretical and practical development of this successful educational action, listing the principles of dialogical learning on which the SDG are grounded. Finally, the argument is in favor of such action as a promoting way of science and technological education, attuned to the development of autonomy, critique and management of knowledge in the current context of Information and Knowledge Society.
Downloads
References
AUBERT, A.; FLECHA, A.; GARCIA. C.; FLECHA, R.; RACIONERO, S.. Aprendizagem dialógica na sociedade da informação. Trad. Paula Ladeira Prates. São Carlos: EdUFSCar, 2016.
BECK, U. La sociedad del riesgo: hacia uma nueva modernidade. Barcelona: Paidós, 1998.
BRASIL; Ministério da Educação. Guia de tecnologias educacionais da educação integral e integrada e da articulação da escola com seu território. Brasília, DF, 2013.
CASTELLS, M. The Information AgeN. Volume. 1 The rise of the Network Society.Wiley-Blackwell, 2009.
CENTRO ESPECIAL DE INVESTIGAÇÃO EM TEORIAS E PRÁTICAS SUPERADORAS DE DESIGUALDADES (CREA). RELATÓRIO INCLUD-ED FINAL Estratégias para a inclusão e coesão social na Europa a partir da educação. 2012.
CUNHA, R. B. O que significa alfabetização ou letramento para os pesquisadores da educação científica e qual o impacto desses conceitos no ensino de ciências. Ciência e Educação, v.24, n.1, 2018.
ELBOJ, C.; PUIGDELLÍVOL, I.; SOLER, M. and VALLS, R. Comunidades de aprendizaje – transformar la educación. Barcelona: Graó, 2002.
FLECHA, R. Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona, Buenos Aires e México: Paidós, 1997.
FLECHA, R; GÓMEZ, Jesús; PUIGVERT, Lidia. Teoría sociológica contemporánea. 1ª ed., 4ª impressão. Madrid: Espasa Libros, 2001.
FLECHA, R. Successful Educational Action for Inclusion and Social Cohesion in Europe, Springer Publishing Company, 2015. http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3- 319-11176-6_4
FLECHA, R; MELLO, R.R. A transformação da gestão e da aprendizagem com base em evidências. Revista Pátio. Ano XXI, maio-junho de 2017.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água, 2001.
FREIRE, P; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 6ªed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.
GIDDENS, Anthony. A Constituição da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
HABERMAS, J. Teoría de la Acción Comunicativa I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 2001.
HABERMAS, J. Teoría de la Acción Comunicativa II: Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus, 2001.
MEGID NETO, J. Origens e desenvolvimento do campo de pesquisa em Educação em Ciências no Brasil. In Nardi, R., & Gonçalves, T. V. O. (Orgs). A pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil: memórias, programas e consolidação da pesquisa na área. São Paulo, SP: Editora Livraria da Física, 2014.
MELLO, R.R. Tertúlia Literária Dialógica: espaço de aprendizagem dialógica. Contrapontos - Revista de Educação da Universidade do Vale do Itajaí, v. 3, n. 3, p. 449–457, 2003.
MELLO, R.R.; BRAGA, F.M.; GABASSA, V. Comunidades de Aprendizagem: outra escola é possível. São Carlos: EdUFSCar, 2012.
VALLS, R.; SOLER, M.; FLECHA, R. Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educación, v. 46, p. 71–87, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.