COVID-19 and the Social reflexes of school closures
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18249Keywords:
COVID-19, Education, Social vulnerability, Society, Public health emergenciesAbstract
This research aims to present social reflexes that were caused by the closure of schools due to the OVID-19 pandemic. To respond to such scenario, bibliographic and documentary research was available from newspapers, legislation and official documents, websites and scientific articles. As a result, potential impacts on students, teachers and parents are perceived, bearing in mind that problems arising from this closure such as: interruption of learning; school feeding; adaptation of teachers to the new technological reality; parents without preparation for activities in remote teaching and at home; challenge in improving and maintaining remote teaching; gaps in assistance to children; increased rate of school dropout; social isolation of children; and the challenges to validate and measure learning, tend to directly and indirectly affect these individuals, especially those living in situations of vulnerability and social injustice. This said, responses to such social reflections must come from the relationships that permeate the school-student-family state, so that mutual support can provide the necessary support to deal with the consequences of school closures.
Downloads
References
AMORIM, A. L. B. D.; RIBEIRO JUNIOR, J. R. S.; BANDONI, D. H.. V. Programa Nacional de Alimentação Escolar: estratégias para enfrentar a insegurança alimentar durante e após a COVID-19. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro, v. 54, n. 4, p. 1134-1145, ago. 2020. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122020000401134&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 nov. 2020.
BATISTA, A. A. G. Aula de Português: discurso e saberes escolares. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância, 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>. Acesso em: 21 nov. 2020.
BERTUCCI-MARTINS, L. M. "Conselhos ao povo": educação contra a influenza de 1918. Cad. CEDES, Campinas , v. 23, n. 59, p. 103-118, abr 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003000100008. Acesso em: 20 set. 2020.
BITTAR, E. C. B. GenJuridico. Coronavírus: uma pandemia para rever as patologias sociais do cotidiano, 2020. Disponível em: <http://genjuridico.com.br/2020/04/13/coronavirus-pandemia-patologias-sociais/#_ftn1>. Acesso em: 10 mai 2020.
BOURDIEU, P. Les trois états du capital culturel (tradução: Os três estados do capital cultural. In: MARIA ALICE NOGUEIRA, A. C. Escritos de Educação (Pierre Bourdieu). Petrópolis: Vozes, 1998. p. 71-81. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/06/BOURDIEU-Pierre.-Escritos-de-educa%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em: 02 nov. 2020.
BRASIL. Decreto nº 3.603, de 11 de Dezembro de 1918. Declara promovidos ao anno ou série immediatamente superior e dá outras providências, 1918. Disponivel em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-3603-11-dezembro-1918-572586-publicacaooriginal-95783-pl.html>. Acesso em: 12 mai 2020.
BRITO, M. H. D. P.; ARRUDA, N. A. D. O. D.; CONTRERAS, H. S. H. Escola, Pobreza e Aprendizagem: Reflexões Sobre a Educabilidade. Educere - XII Congresso Nacional de Educação. Curitiba, p. 18670-83. 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21930_10055.pdf. Acesso em: 10 mai. 2020.
CABRAL, K. OLivre. Presa por deixar os filhos em casa para trabalhar, mãe desabafa: “Foi humilhante”, 2020. Disponível em: <https://olivre.com.br/presa-por-deixar-filhos-em-casa-para-trabalhar-mae-desabafa-foi-humilhante>. Acesso em: 22 nov. 2020.
CAMARGO, Alzira Leite Carvalhais. O Discurso Sobre a Avaliação Escolar do Ponto de Vista do Aluno. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 23, n. 1-2, p. 283-302, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-25551997000100015. Acesso em: 20 nov 2020.
CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações. 2020. Disponível em: < http://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/ Acesso em: 20 nov 2020.
CARMO, R. D. O. S.; FRANCO, A. P. Da docência presencial à docência online: aprendizagens de professores universitários na educação a distância. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, p. 1-29, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698210399. Acesso em: 15 ago. 2020.
CAVALCANTE, Leila Pacheco Ferreira; MELLO, Maria Aparecida. Avaliação da aprendizagem no ensino de graduação em saúde: concepções, intencionalidades, reflexões.Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 20, n. 2, p. 423-442, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.590/S1414-40772015000200008. Acesso em: 20 nov. 2020.
CESAR, J. T. et al. Adesão à alimentação escolar e fatores associados em adolescentes de escolas públicas na região Sul do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 977-988, mar 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232020253.10742018. Acesso em: 22 jun. 2020.
CIEB. Centro de Inovação para a Educação Brasileira. Planejamento das Secretarias de Educação do Brasil para Ensino remoto, 2020. Disponível em: <https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2020/04/CIEB-Planejamento-Secretarias-de-Educac%C3%A3o-para-Ensino-Remoto-030420.pdf>. Acesso em: 17 set. 2020.
CORRÊA, A. BBC Brasil. O que era a 'Liga Anti-Máscara', que protestava contra restrições na gripe espanhola, 2020. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/internacional-52588711>. Acesso em: 12 mai 2020.
CORREIA, S.; LUCK, S.; VERNER, E. Pandemics Depress the Economy, Public Health Interventions Do Not: Evidence from the 1918 Flu. Elsevier, v. Working Paper, p. 1, 2020. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/economia/2020-03-30/licoes-de-1918-as-cidades-que-se-anteciparam-no-distanciamento-social-cresceram-mais-apos-a-pandemia.html>. Acesso em: 12 mai 2020.
IDOETA, P. A.; SANCHES, M. BBC Brasil. Sem merenda: quando férias escolares significam fome no Brasil, 2019. Disponível em: <https://observatorio3setor.org.br/noticias/brasil-criancas-que-so-tem-alimentacao-na-escola-passam-fome-nas-ferias/>. Acesso em: 13 mai 2020.
GANZER, R. A.; KERCHER, P. H.; KÖHNLEIN, J. T. C. A Avaliação na Educação Física: Aulas Remotas Ratificando a Tendência Atual. In: PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta - RS: Ilustrações, 2020. p. 324. Disponível em: <http://www.sed.sc.gov.br/documentos/ensino-89/8839-livro-desafios-da-educacao-em-tempos-de-pandemia>. Acesso em: 20 nov. 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GORBALENYA, A. Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: the species and its viruses—a statement of the Coronavirus Study Group, 2020. Disponível em: <https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.02.07.937862v1>. Acesso em: 10 mai 2020.
GRUBER, A. Jornal da USP. Covid-19: o que se sabe sobre a origem da doença, 2020. Disponível em: <https://jornal.usp.br/artigos/covid2-o-que-se-sabe-sobre-a-origem-da-doenca/>. Acesso em: 09 mai 2020.
INSTITUTOUNIBANCO. Observatório da Educação. Ações Durante e Pós Pandemia São Necessárias para Evitar Evasão, 2020. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/conteudo/acoes-durante-e-pos-pandemia-sao-necessarias-para-evitar-evasao/>. Acesso em: 27 jun 2020.
LACERDA, N. Brasil de Fato. Especialista dá dicas para o período de isolamento social com crianças em casa, 2020. Disponível em: <https://www.brasildefato.com.br/2020/03/30/especialista-da-dicas-para-o-periodo-de-isolamento-social-com-criancas-em-casa>. Acesso em: 13 mai 2020.
LIMA, C. M. A. D. O. Informações sobre o novo coronavírus (COVID-19). Radiol Bras, São Paulo, v. 53, n. 2, p. V-VI, mar/abr 2020.
LINHARES, M. B. M.; ENUMO, S. R. F. Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 37, p. 1-14, jun. 2020. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2020000100510&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 nov. 2020.
MACHADO, P. L. P. Educação em tempos de pandemia: O ensinar através de tecnologias e mídias digitais.Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo - SP, n. 6, v. 8, p. 58-68, jun 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tempos-de-pandemia. Acesso em: 21 nov 2020.
MEC. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020, 2020. Disponível em: <http://www.abrafi.org.br/js/ckeditor/foto_internas/pcp005_20.pdf>. Acesso em: 16 mai 2020.
OLIVEIRA, J. Jornal Estado de Minas. Modelo de ensino a distância é desafio durante a pandemia do coronavírus, 2020. Disponível em: <https://www.em.com.br/app/noticia/educacao/2020/04/02/internas_educacao,1134815/modelo-de-ensino-a-distancia-e-desafio-durante-a-pandemia-do-coronavir.shtml>. Acesso em: 13 mai 2020.
OPAS. Folha informativa. COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus), 2020. Disponível em: <https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875#historico>. Acesso em: 08 mai 2020.
PASINI, C. G. D.; CARVALHO, E. D.; ALMEIDA, L. H. C. A Educação Híbrida em Tempos de Pandemia: Algumas Considerações. Observatório Socioeconômico da COVID-19 - UFMS. Santa Maria, p. 1-9. 2020.
PLITT, L. BBCNews. 'Covid-19 não é pandemia, mas sindemia': o que essa perspectiva científica muda no tratamento, 2020. Disponível em: <https://www.dw.com/pt-br/sindemia-covid-19-pode-ser-mais-que-uma-pandemia/a-55273059>. Acesso em: 20 nov. 2020.
PUJOL, L. EdTech. Um guia completo sobre os efeitos do coronavírus na educação, 2020. Disponível em: <https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/cobertura-coronavirus-educacao/>. Acesso em: 13 mai 2020.
REZENDE, J. M. À sombra do plátano: crônicas de história da medicina. São Paulo: Editora Unifesp, 2009.
RIES, E. F.; ROCHA, V. M. P.; SILVA, C. G. L. Avaliação do ensino remoto de Epidemiologia em uma universidade pública do Sul do Brasil durante pandemia de COVID-19. Scielo em Perspectiva, 2020. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/download/1152/1736/1818. Acesso em: 20 nov. 2020.
SANTOS, R. A. D. O Carnaval, a peste e a 'espanhola'. Hist. cienc. saude-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 129-158, mar. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702006000100008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 22 nov. 2020.
SCOGNAMIGLIO, H. CanguruNews. Com flexibilização da quarentena, mas sem escolas, 14% dos pais não terão com quem deixar filhos, 2020. Disponível em: <https://cangurunews.com.br/com-quem-deixar-as-criancas/>. Acesso em: 20 nov. 2020.
SOARES, L.; SCHOEN, T. H. Medidas de prevenção à Covid-19 no retorno às aulas: Protocolos de 13 países. Scielo [preprint], 2020. Disponivel em: <https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/download/1082/1590/1671>. Acesso em: 20 nov. 2020.
TORRES, A. C. M.; ALVES, L. R. G.; COSTA, A. C. N. Educação e Saúde: reflexões sobre o contexto universitário em tempos de COVID-19. Scielo em Perspectiva, 2020. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/640/885. Acesso em: 20 nov. 2020.
UFRGS. TelesaudeRS. Qual a diferença de distanciamento social, isolamento e quarentena?, 2020. Disponivel em: <https://www.ufrgs.br/telessauders/posts_coronavirus/qual-a-diferenca-de-distanciamento-social-isolamento-e-quarentena/>. Acesso em: 11 mai 2020.
UNESCO. Adverse consequences of school closures, 2020. Disponivel em: <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences >. Acesso em: 13 mai 2020.
VAILLANT, D.; ZIDAN, E. R.; BIAGAS, G. B. Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemática. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 718-740, set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802241. Acesso em: 20 nov. 2020.
VALENTE, J. A. Educação a distância no ensino superior: soluções e flexibilizações. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu - SP, v. 7, n. 12, p. 139-142, fev 2003.
VATICANNEWS. Diretrizes do UNICEF para proteger as crianças durante a pandemia. Crianças mais vulneráveis, 2020. Disponivel em: <https://www.vaticannews.va/pt/mundo/news/2020-03/criancas-coronavirus-diretrizes-unicef.html>. Acesso em: 13 mai 2020.
WFP. News releases. Futures of 370 million children in jeopardy as school closures deprive them of school meals – UNICEF and WFP, 2020. Disponivel em: <https://insight.wfp.org/school-feeding-at-home-95ff24a2c78>. Acesso em: 13 maio 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.