Post-pandemiceducation: ananalysisbasedoneducationalinequality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18268

Keywords:

Pandemic, Fair school, Inclusion

Abstract

Thisarticle, written as anessay, aimstoanalyzethepossible reflexes ofthe Covid-19 pandemiconBrazilianeducation. Startingfromthehistoryofmoderneducation, whichemerged in the 17th century, thearticle shows thatjust as in thatperiod, whichwas a time ofcrisis, therewas a revolution in education, this time ispropitious for changes. BasedonDubet's (2004) questionaboutwhat a fair schoolis, thearticledefendstheideathat, beforeanychange in thestructureoftheBrazilianschool, the Covid-19 pandemicshould lead to a reflectionabouttheeducational justice in Brazil. Itconcludesthat simple changes in theschoolstructureaiming at itsmodernizationmay be more excludingthan inclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clóvis Trezzi, Universidade La Salle

Doutor em educação.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed., Rio de Janeiro, RJ: LTC, 2015.

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier, 2004.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Plano Nacional de Educação 2014-2014. Brasília, DF: Edições Câmara, 2014. E-book. Disponível em: http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento-referencia.pdf. Acesso: em 20 set. 2020

BRASIL. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Desafios da Nação Vol. 1. Brasília, DF: Ipea, 2018. E-book. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=32753&Itemid=433. Acesso em: 22 set. 2020.

CASAGRANDE, Cledes; HERMANN, Nadja. Formação e homeschooling: controvérsias. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2014789, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://revistas.apps.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/14789/209209212953. Acesso em: 22 set. 2020

COMENIUS, Jan Amos. Didática Magna. 4. ed., São Paulo, SP: WMF Martins Fontes, 2016.

DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, v. 34, n. 123, p. 539-555, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v34n123/a02v34123.pdf. Acesso em: 25 set. 2020.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. 4. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

FIÉVET, Michel. Les enfants pauvres à l'école: La révolution scolaire de Jean-Baptiste de La Salle. Paris, França: Imago, 2001.

GAUTHIER, Clermont. O século XVII e o nascimento da Pedagogia. In: GAUTHIER, Clérmont; TARDIF, Maurice (orgs.). A Pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, p. 101-127.

HENGEMÜLE, Edgard. Educação Lassaliana: Que educação? Canoas, RS: Salles, 2007.

LA SALLE, João Batista de. Guia das Escolas Cristãs. Canoas, RS: Unilasalle, 2012. Coleção Obras Completas vol. III.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323.pdf.Acesso em: 10 set. 2020.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 13. ed., São Paulo, SP: Cortez, 2010.

IBGE. Educação 2019 – PNAD Contínua. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em 24 set. 2020.

JUNIOR, Jerri Garcia da Rosa; LAUER, Pedro. Homeschooling como alternativa em tempos de pandemia. Anuário Pesquisa E Extensão Unoesc São Miguel Do Oeste, v. 5, pp. 1-14, e24585, 2020. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/apeusmo/article/view/24585/14456. Acesso em: 22set. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 6. Ed., Porto: Afrontamento, 1995.

SEPTIMIO, Carolline; PESSOA, Márcio de Souza. O ensino domiciliar como política pública no Brasil: uma alternativa às escolas? Olhares, Guarulhos, v. 08, n. 02, pp. 133-146, 2020. Disponível em:

https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10777/7894. Acesso em: 22 set. 2020.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2020. São Paulo, SP: Moderna, 2017. E-book. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/456.pdf?1969753478/=&utm_source=content&utm_medium=site-todos.Acesso em: 20 set. 2020.

UNICEF. Pobreza na infância e na adolescência. Unicef, 2019. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/156/file/Pobreza_na_Infancia_e_na_Adolescencia.pdf. Acesso em: 24 set. 2020.

Published

2021-04-27

How to Cite

TREZZI, Clóvis. Post-pandemiceducation: ananalysisbasedoneducationalinequality. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e18268, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.18268. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18268. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos