Among connections and disconnections: academic experiences in times of physical social distancing
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18294Keywords:
Academics, Emergencial remote education, Higher education, Communication, UNEMATAbstract
This research aims to know forms of communication used by students of the Universidade do Estado de Mato Grosso –UNEMAT Nova Xavantina to “overcome” the social distancing and how they can impact the engagement with the teaching-learning process adopted by the institution. The research adopts an exploratory character to its objectives, quantitative and qualitative research to approach the problem, and case study as a design. The technique chosen for data generation was the questionnaire. The results indicate that there is an intense movement in terms of adaptation attempts. Students, despite their resourcefulness regarding technologies, feel confused, insecure about their ability to process so much information at the same time, be it content that must be studied, as well as skills that need to be developed to have access to emergencial remote education. At the same time, they see opportunities to learn in a more dynamic and flexible way.
Downloads
References
BRASIL. Portaria nº 2.117, de 06 dezembro de 2019. 2019. Oferta de carga horária na modalidade Ensino à Distância-EAD. Diário Oficial da União: edição 239, seção 1, Brasília, DF, p.131, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913#:~:text=1%C2%BA%20Esta%20Portaria%20disp%C3%B5e%20sobre,da%20legisla%C3%A7%C3%A3o%20educacional%20em%20vigor. Acesso em: 23 nov. 2020.
BRASIL. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da covid-19. Conselho Nacional de Educação. 2020. Ministério da Educação: Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=144511-texto-referencia-reorganizacao-dos-calendarios-escolares-pandemia-da-covid-19&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 01 jul. 2020.
BEHAR, A. P. O ensino remoto emergencial e a educação à distância. Jornal da Universidade-UFRGS. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 19 jul. 2020.
COSTA, E. L. Ensino tradicional. 2020. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/biologia/ensino-tradicional/11345. Acesso em: 31 jul. 2020
G1 ECONOMIA. Com pandemia, setor de serviços tem queda recorde de 11,7% em abril. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/noticia/2020/06/17/setor-de-servicos-tem-queda-recorde-de-117percent-em-abril-diz-ibge.ghtml. Acesso em: 19 jul. 2020.
HERRERA, L. A pandemia do coronavírus pode mudar para sempre a educação. 2020. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/colunas/noticia/2020/04/pandemia-do-coronavirus-pode-mudar-para-sempre-educacao.html. Acesso em: 31 jul. 2020.
MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberesfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Docência e cibercultura,v. 4, n. 2, p. 215-224, mês abreviado 2020.
OXFAM. Como o coronavírus afeta a educação no Brasil? 2020. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/blog/como-o-coronavirus-afeta-a-educacao-no-brasil/. Acesso em: 30 jul. 2020.
UNEMAT. Resolução 028/2020 – CONEPE. Cáceres: Universidade do Estado de Mato Grosso, 2020a. Disponível em: http://www.UNEMAT.br/resolucoes/resolucoes/conepe/4327_res_conepe_28_2020.pdf.
Acesso em: 20 jul. 2020.
UNEMAT. Resolução 029/2020 – CONEPE. Cáceres: Universidade do Estado de Mato Grosso, 2020b. Disponível em: http://www.UNEMAT.br/resolucoes/resolucoes/conepe/4326_res_conepe_29_2020.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
UNEMAT. Edital 002/220 UNEMAT/PRAE de seleção para concessão de auxílio. Cáceres: Universidade do Estado de Mato Grosso, 2020c. Disponível em: http://portal.UNEMAT.br/media/files/Edital_002_2020_AUXILIO_DIGITAL_PRAE_UNEMAT.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.