Among connections and disconnections: academic experiences in times of physical social distancing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18294

Keywords:

Academics, Emergencial remote education, Higher education, Communication, UNEMAT

Abstract

This research aims to know forms of communication used by students of the Universidade do Estado de Mato Grosso –UNEMAT Nova Xavantina to “overcome” the social distancing and how they can impact the engagement with the teaching-learning process adopted by the institution. The research adopts an exploratory character to its objectives, quantitative and qualitative research to approach the problem, and case study as a design. The technique chosen for data generation was the questionnaire. The results indicate that there is an intense movement in terms of adaptation attempts. Students, despite their resourcefulness regarding technologies, feel confused, insecure about their ability to process so much information at the same time, be it content that must be studied, as well as skills that need to be developed to have access to emergencial remote education. At the same time, they see opportunities to learn in a more dynamic and flexible way.

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Author Biographies

Regiane Caldeira, Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT

Graduação em Turismo e Hotelaria pela Universidade do Vale do Itajaí-UNIVALI/SC (2006), Mestrado em Turismo e Desenvolvimento Internacional pela University of Brighton na Inglaterra(2011). Doutora em Sociologia UFSCAR-UNEMAT (2020). Professora na Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT com atuação no Curso de Bacharelado em Turismo. Líder do grupo de pesquisa CRIAR - Cultura, Sociabilidades, Identidades, Alteridade e Raça.

Stephanni G. Silva Sudré, Universidade Federal do Tocantins-UFT

Coordenadora do Curso de Tecnologia em Gestão de Turismo da Universidade Federal do Tocantins e professora titular do curso. Tem experiência na área de Turismo, com ênfase em Turismo em Áreas Naturais, atuando principalmente nos seguintes temas: ecoturismo e turismo em áreas naturais. Possui graduação em Bacharelado em Turismo pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2006) e mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2012). 

Gabriel José Pereira, Universidade do Estado de Mato Grosso -UNEMAT

Pós-Graduado no Curso Lato Sensu em Docência do Ensino Superior, Bacharel em Turismo, Tecnólogo em Desenvolvimento de Sistemas para Internet, Tecnólogo em Gestão de Recursos Humanos e Técnico em Guia de Turismo categoria Brasil e América do Sul. Atualmente é professor formador I do Curso de Bacharelado em Turismo da Unemat UAB. Possui experiências em desenvolvimento web front end e back end utilizando-se das tecnologias SGBD MySql, PHP, CSS3, HTML5, Jquery, Bootstrap, Wordpress e Photo Shop. 

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Published

2020-12-22

How to Cite

CALDEIRA, Regiane; SUDRÉ, Stephanni G. Silva; PEREIRA, Gabriel José. Among connections and disconnections: academic experiences in times of physical social distancing. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 162–175, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18294. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18294. Acesso em: 15 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia