The classroom in the (Post) pandemic context: resignifying Science content from escrevivências

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18319

Keywords:

Science teaching, Registrations, Literature, Pandemic

Abstract

The pandemic context imposed many challenges on Education: access to remote classes, pedagogical strategies involving teachers, students and family and, certainly, the urgency to address contents that problematize the difficulties in facing the pandemic. Based on this, this article proposes to discuss, from a theoretical approach, how social issues aggravated by the arrival of COVID-19, such as access to basic sanitation and water, can be addressed in the Science class from narratives that emerge from the daily lives of the groups most affected by the new coronavirus. We believe, therefore, that it is possible to create a Science Education committed to its social role and engaged in facing the social inequalities aggravated in the pandemic. For this, we started from the intellectual contributions of Paulo Freire, bell hooks, Carolina Maria de Jesus and Conceição Evaristo in order to reflect on the importance of the resignification of the contents of Science Education.

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Author Biographies

Brenda Iolanda Silva do Nascimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Instituto Nutes

Professora de Ciências e Biologia. Estudante de mestrado em Ensino de Ciências e Saúde pela UFRJ; bolsista de pós-graduação pelo Programa de Excelência Acadêmica da CAPES. Co-fundadora e membro da Liga de Saude Coletiva e Núcleo CEBES-Macaé (LASCOM-CEBES).

Iago Vilaça de Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Instituto Nutes

Graduado em licenciatura em Química e estudante de mestrado em Ensino de Ciências e Saúde pela UFRJ; bolsista de pós-graduação pelo Programa de Excelência Acadêmica da CAPES.

Fernanda Antunes Gomes da Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Instituto Nutes.

Professora Adjunta da UFRJ Campus Macaé e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde - Instituto NUTES UFRJ. Doutora em Letras Vernáculas pela UFRJ.

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Published

2020-12-22

How to Cite

NASCIMENTO, Brenda Iolanda Silva do; DE CARVALHO, Iago Vilaça; GOMES DA COSTA, Fernanda Antunes. The classroom in the (Post) pandemic context: resignifying Science content from escrevivências. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 205–219, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18319. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18319. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia