Reinventing Early Childhood Education in Covid-19 times: the pedagogical measures implemented in the city of Guarulhos / SP
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18335Keywords:
e-learning, Saberes em casa program, Early childhood educationAbstract
After COVID-19 outbreak, the routine of parents, children and teachers needed to adapt to the new reality. Without the possibility of face-to-face meetings in the classroom, educational institutions started to use e-learning to continue the school year. Given this scenario of social isolation, the municipality of Guarulhos started offering educational activities through the Saberes em Casa Program, in partnership with TV Câmara. This paper aims to present the steps for the implementation of the program as a didactic resource in the Municipal Education System between March and June 2020 and the alternatives of the management team of an early childhood school to assist children during the suspension of face-to-face classes.
Downloads
References
ANGELUCCI, B. Muito além das tarefas a cumprir: notas da FEUSP sobre a educação em tempos de isolamento. Faculdade de Educação da USP, São Paulo, 2020. Disponível em: http://www4.fe.usp.br/educacao-isolamento/textos. Acesso em 29 de maio de 2020.
BARBOSA, M. C. S. Por amor e por força: rotinas na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BECKER, V; MONTEZ, C. TV Digital Interativa: Conceitos, Desafios e Perspectivas para o Brasil. Ribeirão Preto: Ed. I2TV, 2004.
BELLONI, M. L. Ensaio sobre educação à distância no Brasil. Revista Educação e Sociedade, ano XXIII, nº78, 2002. Disponível em: www.scielo.br. Acesso em 05 de abril de 2020.
BOTO.C. 2020. A educação e a escola em tempos de coronavírus. Jornal da USP. Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/a-educacao-e-a-escola-em-tempos-de-coronavirus/ Acesso em 10 abri. 2020.
BRASIL. 2020. Decreto n. 36711, de 16 de março de 2020. Situação de emergência em decorrencia do COVID-19. Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/diario-oficial/. Acesso em 18 mar 2020.
BRASIL. 2020. Decreto n. 36723, de 17 de março de 2020. Dispensa de servidores portadores de doenças crônicas. Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/diario-oficial/. Acesso em 18 mar 2020.
BRASIL. 2020. Decreto n. 36753, de 20 de março de 2020. Prestação de serviços por meio de teletrabalho. Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/diario-oficial/. Acesso em 21 mar 2020.
BRASIL. 2020. Decreto n. 36757, de 23 de março de 2020. Declara estado de calamidade pública no municipio de Guarulhos. Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/diario-oficial/. Acesso em 01 abr 2020.
BRASIL. 2020. Decreto n. 36810, de 17 de abril de 2020. Prorroga até 10 de maio de 2020 os prazos estabelecidos nos decretos municipais n. 36723 e 37753. Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/diario-oficial/. Acesso em 25 abr 2020.
BRASIL. 2020. Decreto n. 36832, de 01 de maio de 2020. Supensão das atividades escolares presenciais no período de 04 a 29 de maio de 2020 Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/diario-oficial/. Acesso em 10 mai 2020.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Vozes: Petrópolis, 2008.
COUTINHO, A.M.S. As Crianças no interior da creche: a educação e o cuidado nos momentos de sono, higiene e alimentação. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina. Santa Catarina, 2002.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011 [1979].
FREIRE, P.. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUARULHOS (SP). Proposta Curricular: Quadro de Saberes Necessários (QSN). Secretaria de Educação de Guarulhos, 2019.
KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação.7 ed. São Paulo: Cortez, 1996.
LÜCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 11 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
MALAQUIAS, S.M; RIBEIRO, S.S. A importância do lúdico no processo de ensino- aprendizagem no desenvolvimento da infância. 2013. Disponível em: https://psicologado.com/atuacao/psicologia-escolar/a-importancia-do-ludico-no-processo-de-ensino-aprendizagem-no-desenvolvimento-da-infancia. Acesso em 20 de março de 2020.
OLIVEIRA, E.; MACHADO, K. S.. Adaptações curriculares: caminho para uma Educação Inclusiva. In: GLAT, R. (Org.). Educação Inclusiva: Cultura e Cotidiano Escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007.
PARO, V. H. Qualidade do ensino: a contribuição dos pais. São Paulo: Xamã, 2000.
PIAGET, J. O Juízo Moral na Criança. 4 ed. São Paulo: Summus, 1994.
ROUSSEAU, J. J. E. Da Educação. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.