Continuing education for digital technologies in pandemic times: teaching perceptions about Google Classroom Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18355

Keywords:

Continuing teacher education, Google Classroom, Covid-19 pandemic

Abstract

In this article we discuss continuing teacher education in the context of the demands related to the online education resulting from the social isolation imposed by the Covid-19 pandemic. The study aims to analyze the perception of the participants of the extension course Google Classroom for Teachers, from the Federal University of Bahia's Reconcavo, seeking to reflect on the context of the schooling education in the face of the pandemic challenges, as well as those related to teachers education for digital technologies. This is a research with a qualitative approach, by using a case study method, carrying out the description of the satisfaction assessment questionnaire completed by 413 course participants. We conclude that continuing teacher education programs in digital technologies need to promote critical reflection, through pedagogical dialogue and technological appropriation, making it possible to work with emerging technologies and, above all, promoting student learning and emancipation in these pandemic times.

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Author Biographies

Eniel do Espírito Santo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Licenciado em Pedagogia, Doutor e Pós-doutor em Educação.  Professor adjunto no Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas (CECULT) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Coordenador adjunto do Sistema Universidade Aberta do Brasil na UFRB. Coordena o Programa de Extensão Digital para Qualificação Discente e o Programa de Extensão Formação Docente Continuada em Tecnologias Digitais. Vice-coordenador do grupo CNPq de Pesquisa em Tecnologias Educacionais, Robótica e Física (G-TERF), desenvolvendo investigações na linha de pesquisa Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação na Educação. Avaliador do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior do INEP /MEC.

Tatiana Polliana Pinto de Lima, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2000), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2004) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). É professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Atua como docente na Licenciatura Interdisciplinar em Artes e é professora do Quadro Permanente do Programa de Pós Graduação em Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas da UFBA, do Programa de Pós Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade e do Programa de Pós Graduação Lato Sensu em Educação, Cultura e Diversidade, ambos da UFRB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, Saberes e Práticas.  Atualmente é Coordenadora do Colegiado da Licenciatura Interdisciplinar em Artes da UFRB, coordena projetos de pesquisa, bem como é integrante de programas de extensão, para além de ser coordenadora de área do PIBID/ARTES da UFRB.

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Published

2020-12-22

How to Cite

DO ESPÍRITO SANTO, Eniel; DE LIMA, Tatiana Polliana Pinto. Continuing education for digital technologies in pandemic times: teaching perceptions about Google Classroom Course. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 283–297, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18355. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18355. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia