Remote, but not far: the reinvention of teaching in Higher Education in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18828

Keywords:

Higher Education, Pandemic, Remote, Reinvention, Teaching and learning

Abstract

This article aims to investigate what were the challenges and solutions to reinvent teaching in Higher Education, in the face of the overwhelming scenario of contamination by COVID-19, using Information and Communication Technologies (ICTs). Data were collected by an electronic questionnaire and interviews. The survey was answered by 41 students. The information was systematized and analyzed using the content analysis that was proposed by Bardin (2010), it is possible to identify three categories: 1) Application of ICTs in the teaching and learning processes, 2) Pedagogical mediations that were necessary for the students’ development and 3) Students’ autonomy. The results revealed that many students underutilized digital technologies and that the pandemic provided opportunities for attitudinal changes. Teachers had to reinvent didactic strategies for remote teaching, as well as the use of ICTs in collaborative spaces that fostered empowerment, autonomy and intellectual emancipation in the students.  

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Author Biographies

Carla Cristie de França Silva, Universidade Católica de Brasília

Doutoranda e Mestre em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília (UCB), Master in Business Administration em Gestão das Tecnologias da Informação e da Comunicação em Educação (PUC-RS), Pedagoga. Com experiência na Educação Básica e na Educação Superior. Promovido pela Comissão de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior (CAPES) dirigiu (2012 a 2014) a área de Gestão de Processos Educacionais do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID).

Lêda Gonçalves de Freitas, Universidade Católica de Brasília

Pós-doutorado no CNAM (Paris, 2017), Doutora em Psicologia Social e do Trabalho (UnB), Mestre em Educação, Graduada em Pedagogia. Professora titular da Universidade Católica de Brasília no Programa de Pós em Psicologia.

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Published

2020-12-22

How to Cite

SILVA, Carla Cristie de França; FREITAS, Lêda Gonçalves de. Remote, but not far: the reinvention of teaching in Higher Education in times of COVID-19. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 382–395, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18828. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18828. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia