Teacher training and interdisciplinarity in times of pandemic Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.18912

Keywords:

teaching, education, public educacion, pandemic Covid-19

Abstract

The current Pandid-19 Pandemic scenario called for immediate reorganizations of teaching work to adapt it to emergency remote education. In the specificity of teaching, in the public university, new ways of working with digital and technological tools emerge, which required a revision of the fundamental principles of teaching associated with integral training - bildung. Remote teaching alters the essence of teaching, requiring new forms of action that help to overcome the fragmentation that remote teaching has imposed on teaching and the training of teachers at the public university. In this article we present an account of experience based on interdisciplinarity. Although we identified its approval, a portion of the students reported fatigue in relation to the time of exposure to the computer screen, in addition to difficulties in participating in the debates, and assimilating the content in this new teaching format.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Martins Oliveira Magalhães, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutora em Educação.

Professora Titular - Programa de Pós-Graduação em Educação.

Simei Araújo Silva, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação.

Professora do curso de Pedagogia.

Leandro Silva de Paula, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Educação e em Historiador.

Professor do curso de Pedagogia.

References

ARAUJO, Sonia Marcela. El desarrollo del curriculum universitario en tiempos de COVID19: oportunidad y contrariedad. Trayectorias Universitarias, v. 6, n. 10, p. 027, 20 ago. 2020. Disponível em: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/104295/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso: 01/07/2021.

CUNHA, Maria Isabel da. Tensões do futuro: denunciar e enunciar em Educação. In: I Seminário Virtual da UESB, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A0_biq2AZrs. Acesso em: 01/07/2021.

DIAS SOBRINHO, José. Professor Universitário: contextos, problemas e oportunidades. In: CUNHA, Maria Isabel da et al. (Orgs.). Docência universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2009. p. 15-31.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 1998.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Interdisciplinaridade: teoria, história e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2008, 15ª Edição.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). O que é interdisciplinaridade? -2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2011a.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola. 2011b.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.); GODOY, Herminia Prado. (coordenadora técnica). Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar, intervir. São Paulo: Cortez, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1999.

FREITAS NETO, José Alves de. A transversalidade e a renovação do ensino de história. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2005.

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; MOURA, Sílvia Adriane Tavares de. Epistemological aspects of rural education as result of social movements militancy. Brazilian Journal of Development, vol. 6, n. 9, 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/17015/14232 Acesso em: 01/07/2021.

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; ARAUJO, Sonia; ARGÜELLO, Susana Beatriz. Agudización ultra neoliberal, educación y formación docente en Brasil y Argentina. Revista Inter-Ação. Faculdade de Educação. Dossiê Neoliberalismo e educação: a escolarização pública e democrática sob risco. Volume 45, Número 1, jan/abr., 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/62687/34789 Acesso em: 01/07/2021.

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira. Representações de crianças e sua educação: Presença e influência no processo formativo de professores. Revista Teias. v. 21. Ago. Edição Especial. ISSN 1518-5370 [impresso] • 1982-0305 [eletrônico]. DOI: 10.12957/teias, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/46716 Acesso: 01/07/2021.

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; FORTUNATO, Ivan; MENA, Juanjo. La universidad como resistencia: en busca de una epistemología de la práxis. Rev. HISTEDBR On-line. Campinas, SP v.20 1-14 e 020001, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655480 Aceso: 01/07/2021.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Centauro, 2002.

MASETTO, Marcos T.; GAETA, Cecília. Docência com profissionalidade no Ensino Superior. In: Brazilian Geographical Journal: Geoscienses and Humanities Research Medium, Ituiutaba, v. 4, Special Issue 1, p. 299-310, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/23445 Acesso: 01/07/2021.

REGUEIRO, Eloisa Maria Gatti.; VASCONCELOS, Elaine Cristine Lemes Mateus de; GONÇALVES, Adriana da Costa.; FIGUEIREDO; Maria Marisa Leonardi; VASCONCELOS, Everaldo Encide de; BELUZZO, Simone de Souza. Ensino mediado por tecnologias no curso de Fisioterapia do Centro Universitário Barão de Mauá durante o período de pandemia da Covid-19. Revista Interdisciplinar de Saúde e Educação, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.baraodemaua.br/index.php/cse/article/view/36 Acesso: 01/07/2021.

SOUZA SANTOS, Boaventura. El virus es un pedagogo que nos intenta decir algo. El problema es saber si vamos a escucharlo. Entrevista realizada por Mª Ángeles Fernández y J. Marcos. Ethic. Recuperado de: https://ethic.es/entrevis-tas/boaventura-de-sousa-santos-coronavirus/. Fecha de consulta: 12-08-2020. Disponível em: https://ethic.es/entrevistas/boaventura-de-sousa-santos-coronavirus/ Acesso: 01/07/2021.

SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de. Qualidades epistemológicas e sociais na formação, profissionalização e prática dos professores. In: SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de.; MAGALHÃES, Solange Martins de Oliveira. Poiésis e Práxis II. Formação, profissionalização, práticas pedagógicas. Goiânia: Kelps, 2014.

SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de.; MAGALHÃES, Solange Martins de Oliveira. Epistemologia da práxis e a produção do conhecimento. Revista de Educação Pública, v. 27, n. 64, p. 17-40, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1702 Acesso: 01/07/2021.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZANCHET, Beatriz Maria B. Atrib; CUNHA, Maria Isabel; SOUSA, Helena Mascarenhas. A Pós-Graduação como lugar de formação e de aprendizagens de professores universitários. Educação, Sociedade & Culturas. Porto, v. 28, p. 93-105, 2009. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC28/28_beatriz.pdf Acesso: 01/07/2021.

Published

2021-07-02

How to Cite

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; SILVA, Simei Araújo; PAULA, Leandro Silva de. Teacher training and interdisciplinarity in times of pandemic Covid-19. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e18912, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.18912. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18912. Acesso em: 25 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos