Circle of Culture: an methodological experience of awareness and teacher’s (trans)formation for receptions of disable children in playschool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18913

Keywords:

Circle of Culture, Welcome, Awareness, Teacher (Trans)Formation

Abstract

This article presents the paths built in the interaction between researchers, teachers and children on what the circle of culture constituted a methodological possibility of research. Understood not only as a physical disposition of persons in the occupied space, but as relationships established there, the circle of culture constituted an educative space-time of awareness and teacher’s(trans)formation. The research were developed in space-time of a public playschool and has as a goal knowing and (re)mean the conception(s) about welcome of professionals in caring for children whosedevelopment is involved by some disability. The research exercise, grounded in Freire’s theory, point to humanized welcome as an original-viable in the horizon, not only in playschool, but in caring of every children and each educational space-time.

Downloads

Author Biographies

Flávia Alves Bonsanto, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Mestrado em Educação.

Sandrelena da Silva Monteiro, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Doutorado em Educação.

References

ARROYO, Miguel G. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

FREIRE. Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática docente. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE. Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE. Paulo.Pedagogia do Oprimido. 65 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

LOUREIRO, Carlos Frederico B.; FRANCO, Jussara Botelho. Aspectos teóricos e metodológicos do círculo epistemológico de cultura: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental. In: Encontro “Pesquisa em Educação Ambiental” – A pesquisa em Educação Ambiental e a Pós-Graduação no Brasil. 4., 2011. Ribeirão Preto. Disponível em:

http://brasil.campusvirtualsp.org/sites/default/files/CirculonaEduAmbient.pdf. Acesso em: 10 Abr. 2019.

MARQUES, Luciana Pacheco. Cotidiano escolar e diferença. In: Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 17, n. 1, p. 101-117, mar./jun. 2012. Disponível em:

http://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2012/10/Cotidiano-escolar-e-. Acesso em: 09 ago. 2016.

ROMÃO, José Estáquio; GADOTTI, Moacir. Paulo Freire e Amílcar Cabral: a descolonização das mentes. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2012.

Published

2021-04-27

How to Cite

BONSANTO, Flávia Alves; MONTEIRO, Sandrelena da Silva. Circle of Culture: an methodological experience of awareness and teacher’s (trans)formation for receptions of disable children in playschool. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e18913, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.18913. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18913. Acesso em: 17 may. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 406
  • PDF (Português (Brasil)) 678