Teaching of the resident physician in general surgery: didactic and pedagogical tool proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.18959

Keywords:

cirurgia geral, ensino, internato e residência, materiais de ensino

Abstract

Preparing medical residents in general surgery and optimizing the domain of competences is the context that shaped the problem-situation of the present investigation, whose objective is to evaluate how we can obtain better results in the teaching-learning relationship, implemented by the proposal of a didactic-pedagogical tool under the form of a manual entitled the General Surgery Resident's Guide, aimed at preceptors and students working in this area. The referred manual is an educational product developed in a Master's Program in Teaching in Health and Environmental Sciences and was evaluated, in the first instance, by a surgeon who acts as a preceptor in medical residency and a specialist in this area, attending the pilot project he collected data to support the preparation of the final version to be evaluated by judges. In this phase of the research, the exploratory method was supported by the semi-structured interview as a research instrument, the results of which will be used to optimize the training of graduates in this specialization.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Igor Pereira de Carvalho, Centro Universitário de Volta Redonda – UniFOA

Mestrando em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente

Adilson Pereira, Centro Universitário de Volta Redonda – UniFOA

Doutorado em Filosofia

Ivanete da Rosa Silva de Oliveira, Centro Universitário de Volta Redonda – UniFOA

Doutora em Educação

References

ARAUJO, Liércio A.; MENEZES, Robson Lúcio silva. EDUCAÇÃO E APRENDIZAGEM: A TEORIA DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA EM DAVID AUSUBEL. REVASF, Petrolina- Pernambuco - Brasil, vol. 9, n.19, p. 04-25, agosto, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/download/468/308/1443. Acesso em 19 de julho de 2021.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Trad. Ligia Teopisto. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003. Tradução de The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view.

BRASIL. Decreto no 80281, de 05 de setembro de 1977. Regulamenta a Residência Médica, cria a Comissão Nacional de Residência Médica e dá outras providências. Diário Oficial da União. Disponível em: Microsoft Word - d80281.doc (mec.gov.br). Acesso em 13 dez 2020.

BRASIL. Decreto no 7562, de 15 de setembro de 2011. Dispõe sobre a Comissão Nacional de Residência Médica e o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições que ofertam residência médica e de programas de residência médica. Diário Oficial da União. Disponível em: 1(Pag) (mec.gov.br). Acesso em 13 dez 2020.

BRASIL. Lei no 6932, de 07 de julho de 1981. Dispõe sobre as atividades do médico residente e dá outras providências. Diário Oficial da União. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L6932.htm . Acesso em 02 out 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Resolução no 48, de 28 de junho de 2018. Dispõe sobre a Matriz de Competências dos Programas de Residência Médica em Cirurgia Geral e do Programa de Pré-requisito em Área Cirúrgica Básica no Brasil. Diário Oficial da União. Disponível em: < RESOLUÇÃO Nº 48, DE 28 DE JUNHO DE 2018 - Imprensa Nacional (in.gov.br) >. Acesso em 13 dez 2020.

COSTA, Grijalva Otávio Ferreira da et al. Taxonomia dos objetivos educacionais e as teorias de aprendizagem no treinamento das técnicas cirúrgicas laparoscópicas em ambiente de simulação. Rev. Col. Bras. Cir., Rio de Janeiro, v. 45, n. 5, e1954, 2018. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-69912018000500400&lng=en&nrm=iso. access on 31 Oct. 2020. Epub Oct 18, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/0100-6991e-20181954.

MOREIRA, A. M. A teoria da Aprendizagem significativa de Ausubel. In: MOREIRA, A. M. Teorias de Aprendizagem. EPU: São Paulo, 1999. 151-165p. Disponível em: Ausubel-Moreira.pdf (usp.br) . Acesso em: 13 dez. 2020.

NACUL, Miguel Prestes; CAVAZZOLA, Leandro Totti; MELO, Marco Cezário de. Situação atual do treinamento de médicos residentes em videocirurgia no Brasil: uma análise crítica. ABCD, arq. bras. cir. dig., São Paulo, v. 28, n. 1, p. 81-85, 2015. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-67202015000100081&lng=en&nrm=iso. access on 30 Oct. 2020. https://doi.org/10.1590/s0102-67202015000100020.

SANTOS, Elizabeth Gomes dos. Residência médica em cirurgia geral no Brasil - muito distante da realidade profissional. Rev. Col. Bras. Cir., Rio de Janeiro, v. 36, n. 3, p. 271-276, jul. 2009. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-69912009000300017&lng=pt&nrm=iso. acessos em 30 out. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-69912009000300017.

Simpson E. The classification of educational objectives in the psychomotor domain: The psychomotor domain. Washington, DC: Gryphon House; 1972.

SOARES, Leonardo Ribeiro et al. Burnout e pensamentos suicidas em médicos residentes de hospital universitário. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, p. 77-82, Mar. 2012. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022012000100011&lng=en&nrm=iso. access on 15 Dec. 2020. https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000100011.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Integrative review: what is it? How to do it?. Einstein (São Paulo), São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, Mar. 2010. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-45082010000100102&lng=en&nrm=iso. access on 12 Dec. 2020. https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134.

TONATTO FILHO, Antoninho José et al. O Reflexo do Aumento de Vagas da Residência de Cirurgia Geral no Brasil. Rev. bras. educ. med., Brasília, v. 44, n. 1, e007, 2020. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022020000100213&lng=en&nrm=iso. access on 30 Oct. 2020. Epub Mar 13, 2020. http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-20190178.ing.

TORRES, R. A. T. Gestão do tempo no cotidiano de médicos residentes de Clínica Médica em um hospital público universitário de São Paulo, Brasil. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 123. 2018. Disponível em: < Microsoft Word - FINAL.doc (usp.br) >. Acesso em 15 dez 2020.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2021-08-25

How to Cite

CARVALHO, Igor Pereira de; PEREIRA, Adilson; OLIVEIRA, Ivanete da Rosa Silva de. Teaching of the resident physician in general surgery: didactic and pedagogical tool proposal. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e18959, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.18959. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18959. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)