Diversity as a formative principle: a discussion at educational practices of traditional knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5585/39.2021.20432Keywords:
diversidade, educação, processos formativosAbstract
The aim of this article was to discuss the organization of the school curriculum through the prism of diversity as a formative principle, through the critical reflection from the Curriculum Proposal of Santa Catarina (2014) and the Common National Curriculum Base (2018). The approach is qualitative, bibliographic type, with an interpretative characteristic. The themes about diversity are rarely addressed and because of that the valering of the cultural plurality, races, genre, among others diversitys are compromised. That way, the lack of discussion inside the schools can compromise the development of students in relation to valering all the all the differences between the citizens. In this contact, the school institution is one of the spaces that enable construction of the process of interaction, of humanization bets in social justice for a better world.Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei No 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 09 jul. 2021.
BRASIL. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Lei No 10.639, de 9 de janeiro, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 09 jul. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de dezembro, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 09 jul. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 09 jul. 2021.
CARONE, I. Igualdade versus diferenças. In: AQUINO, J. G. (Org.). Diferenças e preconceitos na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, p. 171-182, 1998.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES. N. L. (Org.) Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, p. 17-47, 2007.
GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação Anti-racista: caminhos abertos pela Lei federal nº 10.639/03. Brasília, MEC, Secretaria de Educação Continuada e Alfabetização e Diversidade, p. 39-62, 2005.
GROSFOGUEL. R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008.
HALL. S. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: EdUFMG, 2003.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. Trad. Maria da Pena Villalobos. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 59-83.
LIMA, E. de S. Currículo e desenvolvimento humano. In: MOREIRA, A. F.; ARROYO, M. Indagações sobre currículo. Brasília: Departamento de Públicas de Educação Infantil e Ensino Fundamental, p. 11-47, 2006.
MUNANGA, K. As facetas de um racismo silenciado. In: SCHWARCZ, L. K. M.; QUEIROZ, R. da S. (Org.). Raça e Diversidade. São Paulo: Edusp, p. 213-229, 1996.
MUNANGA, K. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. Cadernos Penesb: Periódico do Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira. Niterói, n. 12, p. 169-203, 2010.
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular do Estado de Santa Catarina: formação integral na educação básica, Estado de Santa Catarina, Secretaria de Estado da Educação, 2014. Disponível em: www.propostacurricular.sed.sc.gov.br. Acesso em: 09 jul. 2021.
SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. G.; NUNES, J. A. Conhecimento e transformação social: por uma ecologia de saberes. Hiléia – Revista de Direito Ambiental da Amazônia, n. 6, jan/jun. 2006. Disponível em: https://pos.uea.edu.br/data/direitoambiental/hileia/2006/6.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021
SÃO PAULO. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Orientações Curriculares: expectativas de aprendizagem para a educação étnico-racial na educação infantl, ensino fundamental e médio. SME/ São Paulo. 2008. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1752415/mod_resource/content/2/16%20etnico%20psp.pdf. Acesso em: 09 jul. 2021.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 5.ed. São Paulo (Brasil): Martins Fontes, 1996.
WALSH. C. Interculturalidad y (de) colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global. Joaçaba: SC, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan/dez. 2012. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3412. Acesso em 09 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dialogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1443
- PDF (Português (Brasil)) 2765