Valentina, the black princess in children's literature: possibility of expanding contact with afro-brazilian culture to readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.20446

Keywords:

literary reading, dialectical-historical materialism, black character, pedagogical practice

Abstract

This study analyzes the work Valentina, by Márcio Vassalo (2007). The objective was to present the analysis of the multiple determinations of this work, as a cultural contribution to a pedagogical practice focused on racial diversity, aiming at the development of reading, human and social formation through mediation with literary reading. The choice of the work is justified by the richness of the poetic language, the meaning of the illustrations, the contemplation of the black character as the protagonist and the expansion of contact with the Afro-Brazilian theme. It is a critical-dialectical, qualitative approach, with approaches to Historical-Dialectical Materialism. Data were generated in bibliographic research and in reflections on teaching knowledge. As a result, it was possible to understand that when the pedagogical practice with literary reading is guided by the dialectical understanding of the multiple determinations contained in the work, reading is configured in an educational praxis that collaborates with the cultural, cognitive and social expansion of the reader subject inserted in the school context.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suelen Cristina dos Santos Klem, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Pós-Doc em Educação pela Unesp de Marília

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Mestranda em Educação

References

CANDIDO, Antônio. Literatura e sociedade. 10. Ed. São Paulo: Ouro sobre Azul, 2006. Disponível em: https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/2014/03/candido-literatura-e-sociedade-copy.pdf Acesso em: 28 jun. 2021.

CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: Vários escritos: Ouro sobre Azul. 5. ed. Rio de Janeiro, 2011, p. 171-193. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3327587/mod_resource/content/1/Candido%20O%20Direito%20%C3%A0%20Literatura.pdf Acesso em: 28 jun. 2021.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: Teoria, Análise, Didática. São Paulo: Moderna, 2000.

DEBUS, Eliane Santana Dias. Meninos e meninas negras na literatura infantil brasileira: (des)velando preconceitos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 1, 191-210, jan./jun. 2010.

DEBUS, Eliane Santana Dias. A escravização africana na literatura infantil e juvenil: lendo dois títulos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 141-156, jan./abr. 2012. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em: 14 dez. 2020.

DEBUS, Eliane Santana Dias. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura infantil de Júlio Emílio Braz. In: COELHO, Nelly Novaes; CUNHA, Maria Zilda da; BASEIO, Maria Auxiliadora Fontana (Orgs.). Tecendo Literatura: entre vozes e olhares. SP, v. 1013.

GAMBOA, Sílvio Sánchez. Epistemologia da pesquisa em educação. Campinas: Praxis, 1998. Disponível em: http://www.geocities.ws/grupoepisteduc/arquivos/tesegamboa.pdf. Acesso em: 30 maio 2021.

GOUVEIA, Maria Cristina Soares de. Imagens do negro na literatura infantil brasileira: análise historiográfica. Educ. Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 79-91, mar. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100006. Acesso em: 9 out. 2020.

JOVINO, Ione da Silva. Literatura infanto-juvenil com personagens negros no Brasil. In: SOUZA, Florentina.; LIMA, Maria Nazaré (Org.). Literatura Afro-Brasileira. Salvador: Centro de estudos afro-orientais; Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006. p. 179-217.

JOVINO, Ione da Silva. Personagens negras na literatura infantil brasileira de 1980 a 2000: revisitando o tema. Reunião Anual ANPED, 2016.

LOBATO, José Bento Monteiro. O Sacy-Pererê – resultado de um inquérito. Rio de Janeiro: Edição fac-similar/Gráfica J. B. S/A, 1998.

LOPES, Naiane R. Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) 2010: personagens negros como protagonistas e a construção da identidade étnico-racial. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita, Campus Marília, São Paulo, 2012.

MARX, Karl. O Método da Economia Política. In: MARX, Karl. Contribuição à Crítica da Economia Política. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

REZENDE, Lucinea Aparecida de. FRANCO, Sandra Aparecida Pires e MARQUEZ, Letícia. Fotografia e leituras de mundo: arte e educação. Revista Discursos Fotográficos, Londrina, PR, v.9, n. 15, 2013. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/296680400_Fotografia_e_leituras_de_mundo_arte_e_educacao Acesso em: 14 dez. 2020.

SAVIANI, Demerval. A pedagogia Histórico-crítica no quadro das tendências críticas da Educação Brasileira. In: SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9.ed. Campinas: Autores Associados, 2005. Capítulo 3.

SILVA, Luciana Cunha Lauria da; SILVA, Katia Gomes da. O negro na literatura infantojuvenil brasileira. Revista Thema, v.8, n. especial, 2011. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/106. Acesso em: 21 maio 2021.

VASSALO, Márcio. Valentina. São Paulo: Global, 2007.

VYGOTSKY, Levy. S. A pré-história da linguagem escrita.In: VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1995. p. 69-79.

VYGOTSKY, Levy. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Published

2021-09-01

How to Cite

KLEM, Suelen Cristina dos Santos; FRANCO, Sandra Aparecida Pires. Valentina, the black princess in children’s literature: possibility of expanding contact with afro-brazilian culture to readers. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e20446, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.20446. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20446. Acesso em: 10 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 38 “Educação, Diversidade e Questões Étnico-Raciais”