Considerations on school exclusion and its impact on curricular dynamics developed in the hospital context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/41.2022.21143

Keywords:

school exclusion, curriculum dynamics, hospital classes

Abstract

This study aims to present considerations on determinant aspects of school exclusion and its repercussions in the context of curricular dynamics mobilized for the schooling of children and adolescents in hospital environments. Therefore, we analyzed statistical data collected from institutional and academic research, relating them to some of the determining factors for advances and challenges in the provision of pedagogical monitoring service to hospitalized students nationwide, considering the complexity of teaching activities in such circumstances. We understand that the articulation between different actors, such as pedagogical managers and coordinators from regular schools and academic researchers from higher education institutions, combined with active listening to students undergoing health treatment, can contribute to strengthening organized civil society movements. Such articulated claims movements, in turn, have greater potential to give rise to more comprehensive and better structured public policies for these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eunice Maria Figueira Cajango, Universidade Federal do Pará – UFPA

Mestra em Educação em Ciências e Matemáticas

 

Elielson Ribeiro de Sales, Universidade Federal do Pará – UFPA

Doutor em Educação Matemática

 

References

ACAMPORA, B. Psicopedagogia Hospitalar: diagnóstico e intervenção. Rio de Janeiro: WAK Editora, 2015.

ALMEIDA FILHO, N. de. Transdisciplinaridade e o paradigma pós-disciplinar na saúde. Saúde e Sociedade, v. 14, p. 30-50, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/FHKgcx975Y5CBSR75SwMnKF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 jan 2021.

AYRES, J. R. C. M. Sujeito, Interdisciplinaridade e práticas de saúde. Ciência e Saúde Coletiva, v. 6, n. 1, p. 63-71, 2001.

BARROS, A. S. S.; GUEUDEVILLE, R. S.; VIEIRA, S. C. Perfil da publicação científica brasileira sobre a temática da classe hospitalar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, n. 2, p. 335-354, mai/ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382011000200011. Acesso em: 09 jun. 2021.

BATISTA, A. V. et al. A práxis pedagógica no ambiente hospitalar: perspectivas e desafios. Pedagogia em ação. PUC /MG. Belo Horizonte, 2009. Disponível em: https://tinyurl.com/vzafthm. Acesso em: 30 jul. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro9.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.

CAMARGO JR, K. R. de. As armadilhas da "concepção positiva de saúde". PHYSIS: Revista de saúde coletiva, v. 17, p. 63-76, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/5Yb88YjJWYqddy9ZF5QCF8q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 04 mai. 2021.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: didática e prática de ensino. Interdisciplinaridade. Revista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade. ISSN 2179-0094., n. 6, p. 9-17, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade/article/view/22623. Acesso em: 22 fev. 2021.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Ideação, v. 10, n. 1, p. 93-104, 2008. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4146. Acesso em: 08 out 2021.

FAZENDA, I. C. A, E. S. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Mennon, 2008.

HOLANDA, E. R. de; COLLET, N. As dificuldades da escolarização da criança com doença crônica no contexto hospitalar. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 45, n. 2, p. 381-389, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v45n2/v45n2a11. Acesso em: 10 jul. 2021.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2019. 2020a. Disponível em: ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=28203&t=resultados. Acesso em: 23 ago. 2021

IBGE. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento. Pesquisa Nacional de Saúde 2019. 2020b. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101748.pdf. Acesso em: 18 set. 2021.

LUZ, M.T. Complexidade do campo da Saúde Coletiva: multidisciplinaridade, interdisciplinaridade, e transdisciplinaridade de saberes e práticas-análise sócio-histórica de uma trajetória paradigmática. Saúde e sociedade, v. 18, p. 304-311, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/MkLhKMvH4KqDSJNgSG48VqG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 08 jul. 2021.

NUNES, E. D. Sobre a história da saúde pública: idéias e autores. Ciência & Saúde Coletiva 5. 251-264, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/4YsvxPZk3DmWXxbnKxHT8mK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 set. 2021.

PACCO, A. F. R.; GONÇALVES, A. G. Contexto das classes hospitalares no brasil: análise dos dados disponibilizados pelo censo escolar. Revista diálogos e perspectivas em educação especial, v. 6, n. 1, p. 197-212, 2019. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7536. Acesso em: 16 nov. 2020.

PASSEY, D. Identifying young people at risk of learning exclusion: evidence from the educational system in England. Social Media for Social Inclusion of Youth at Risk, p. 59, 2010. Disponível em: https://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/34254/. Acesso em: 29 jul. 2021.

PETERS, I. Material didático produzido para o Curso de Aperfeiçoamento em tendimento Educacional em Ambiente Hospitalar e Domiciliar. UFMS. Mato Grosso do Sul, 2019.

SOUZA, E. G.; A. M. A. Encenação de Práticas Culturais na Tessitura de Outras Escolas: a vida como eixo da ação educativa. REMATEC 15.33 (2020): 166-184. Disponível em: http://rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/227. Acesso em: 07 jul.2021.

VASCONCELOS, S. M. F. Histórias de formação de professores para a Classe Hospitalar. Revista Educação Especial, v. 1, n. 1, p. 27-40, jan./abr 2015. Disponível em: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/ view/9118/pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.

Published

2022-05-10

How to Cite

CAJANGO, Eunice Maria Figueira; SALES, Elielson Ribeiro de. Considerations on school exclusion and its impact on curricular dynamics developed in the hospital context. Dialogia, [S. l.], n. 41, p. e21143, 2022. DOI: 10.5585/41.2022.21143. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21143. Acesso em: 13 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos