Training paths and continuing education for teachers: Workshops for digital technologies insertion in pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.21722

Keywords:

continuing education for teachers, digital technologies, Kahoot!, Canva

Abstract

The article presents an experience report of two workshops that applied digital technologies in the continuing education of teachers that took place in the first half of 2021. It was conjectured whether the participants would develop their knowledge about the technological tools used during the training: Canva and Kahoot!. In order to demonstrate the effectiveness of the workshops, the participants answered a structured questionnaire with closed and open questions. The closed questions were described and the open questions generated textual bodies that were analyzed by the lexicographical analysis program Iramuteq. The results obtained by the analysis of similarity generated by Iramuteq, the theorists who discuss teacher training and digital technologies, and the testimonies of the respondents were compared. This triangulation in the research revealed positive results on the importance of providing training moments on the subject.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronaldo Lasakoswitsck, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Doutor em Educação

Stéphani Vilela Ferreira Custodio, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Mestranda em Gestão e Práticas Educacionais

Thaís de Almeida Rosa, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Mestranda em Gestão e Práticas Educacionais

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Integração do currículo e tecnologias de produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.htm. Acesso em: 15 jan. 2022.

BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: Uma Metodologia Ativa de Aprendizagem. Tradução: Afonso Celso da Cunha Serra. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resoluções CP 2019. Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=77781%E2%80%9D. Acesso em: 15 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 jan. 2022.

KAHOOT! para escolas. Avaliação. [S. l.], 2022. Disponível em: https://kahoot.com/schools/assessment/. Acesso em: 29 jan. 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Congressos, encontros, seminários de educação: espaços de desenvolvimento profissional ou mercado de entusiasmo?. In: Revista de Educação AEC, Ano 27 - nº 109. AEC do Brasil www.aecbrasil.org.br . Out/Dez 1998.

MARCHAND, Philippe; RATINAUD, Pierre. L'analyse de similitude appliqueé aux corpus textueles: les primaires socialistes pour l'election présidentielle française. In: Actes des 11eme Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles. JADT 2012. (687–699). Presented at the 11eme Journées internationales d’Analyse Statistique des Données Textuelles. JADT 2012. Liège, Belgique. Disponível em: https://scholar.google.com/citations?user=nm1KAV0AAAAJ&hl=fr. Acesso em: 10 jan. 2022.

MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete formação continuada. Dicionário Interativo

da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001.

Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/formacao-continuada/. Acesso em: 28

jan. 2022.

MORAN, José. Educação Híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; MELLO TREVIZANI, Fernando. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-45.

NÓVOA, António Sampaio da. Profissão professor. Portugal: Porto, 1999.

PERRENOUD, Philippe. A Prática Reflexiva no Ofício do Professor: Profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

ROCHA, Julciane. Design Thinking na formação de professores: novos olhares para os desafios da educação. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018. cap. 7, p. 284-318.

RODRIGUES, Ângela; ESTEVES, Manuela. A análise de necessidades na formação de professores. Porto: Porto Editora, 1993.

TAMASSIA, Silvana Aparecida Santana. Ação da Coordenação Pedagógica e a Formação Continuada dos Professores do Ensino Fundamental I: Desafios e Possibilidades. São Paulo, 2011.

VALENTE, José Armando. Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador. O papel do computador no processo ensino-aprendizagem. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini (org.). Integração das Tecnologias na Educação/ Secretaria de Educação a Distância. Brasília: Ministério da Educação, Seed, 2005. p. 22-31.

VASCONCELOS, Juliana Sales. A aprendizagem baseada em projetos como prática educativa. In: VASCONCELOS, Juliana Sales. Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica. Dissertação (Mestrado) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2020. Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/bitstream/4321/488/1/Aprendizagem%20baseda%20em%20projetos_Vasconcelos-2020.pdf. Acesso em: 26 fev. 2022.

Published

2022-03-31

How to Cite

LASAKOSWITSCK, Ronaldo; CUSTODIO, Stéphani Vilela Ferreira; ROSA, Thaís de Almeida. Training paths and continuing education for teachers: Workshops for digital technologies insertion in pedagogical practices. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e21722, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.21722. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21722. Acesso em: 8 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 40 “Aprendizagem Criativa, o Pensamento Computacional e a Robótica na Educação Básica”

Most read articles by the same author(s)