Interschool sciences and technologies club: an internationalization experience
DOI:
https://doi.org/10.5585/40.2022.21807Keywords:
education, school, science club, technologies, internationalizationAbstract
The present article is built as a cut-off from the research project “Robotics, Computational Thinking and Digital Technologies in Basic Schooling: Strengthening Learnings and Competences in the Resignification of Science Teaching”, which is being developed since November 2019, with funding from Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq and the Brazilian Ministry of Science, Technology, Innovations and Communications – MCTI, based on the Universal Call for Projects – MCTIC/CNPq – Public Notice nº 05/2019 – Science in School Program – Science Education in Basic Schooling, with support from Nove de Julho University-Uninove/SP-Brazil. Presented in this article are examples from gathered experiences and obtained results, from the perspective of the young participants of this project in the second half of 2021, aiming at clarifying the possible contributions of an “Interschool Science Club” for campaigns of internationalization, stemming from the partnership between universities and school institutions from multiple countries (Brasil y Ecuador) involved in this research. This paper is developed based on qualitative methodology, via intervention-research.Downloads
References
ANDRELO, Roseane; CABRAL, Raquel. Internacionalização e interculturalidade: alianças para o ensino transformador. In: SANTOS, Célia Maria Retz Godoy; FERRARI, Maria Aparecida (org.). Aprendizagem ativa: contextos e experiências em comunicação [também em formato eletrônico]. Bauru: Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2017. Disponível em: https://pdfcoffee.com/aprendizagem-ativa-santos-e-ferrari-pdf-free.html. Acesso em: 23 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 jan. 2022.
GONÇALVES, Tatiane Alves.; DENARDIN, Luciano. Clube de ciências: revisão sistemática de literatura das produções stricto sensu dos últimos quinze anos. Revista Dynamis. v.25, n.2, p.187-204. 2019. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/8037/4361. Acesso em 10 fev. 2022.
JUNQUEIRA, Cairo Gabriel Borges; BALDRIGHI, Rafael de Moraes. A internacionalização do ensino superior no Brasil: analisando comparativamente a mobilidade internacional de estudantes face à realidade latino-americana. Rev. Carta Inter., Belo Horizonte, v. 15, n. 3, 2020. Disponível em: https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1064/796. Acesso em: 09 fev. 2022.
KNIGHT, Jane. Internationalization: key concepts and elements. Internationalization of European Higher Education and Research: an EUA/ACA Handbook. Berlin: Raabe Academic Publishers. 2008. Diponível em: https://books.google.com.br/books?id=YFUTHTEeDhkC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 07 fev. 2022.
LIMA, Manolita Correia; CONTEL, Fábio. Períodos e Motivações da Internacionalização da Educação Superior Brasileira. 5ème Colloque de l’IFBAE. Grenoble, 2009.
MARANHÃO, Carolina Machado Saraiva de A.; DUTRA, Isadora Iannini; MARANHÃO, Roberto Kaehler. Internacionalização do ensino superior: um estudo sobre barreiras e possibilidades. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 18, n. 1, jan-abr, p. 09-38, 2017. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/458/pdf. Acesso em: 05 fev. 2022.
SANTOS, Fernando Seabra; ALMEIDA FILHO, Naomar de. A quarta missão da Universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. Brasília: Editora Universidade de Brasília; Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012. Disponível em: https://digitalisdsp.uc.pt/bitstream/10316.2/11941/5/A%20quarta%20Miss%c3%a3o%20da%20Universidade%20-%202012.pdf. Acesso em: 08 fev. 2022.
SCHMITZ, Vanderlei.; TOMIO, Daniela. O Clube de Ciências como prática educativa na escola: uma revisão sistemática acerca de sua identidade educadora. Investigações em Ensino de Ciências. v.24, n.3, p.305-324, 2019. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1539. Acesso em: 10 fev. 2022.
TANOUE, Aline Donata; MORILAS, Luciana Romano. A internacionalização do ensino superior no Brasil: um estudo de caso das políticas da Universidade de São Paulo. In: 3ª Conferência FORGES, 2013, Recife - PE. Anais da 3ª Conferência FORGES, 2013. Disponível em: https://www.aforges.org/wp-content/uploads/2017/03/A-Tanoue_A-internacionaliza__o-do-ensino.pdf. Acesso em: 04 fev. 2022.
TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/271136311_Aprendizagem_colaborativa_teoria_e_pratica. Acesso em: 30 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.