Freedom and democracy: construction of human emancipation in Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.22376

Keywords:

popular education, human emancipation, democracy, freedom

Abstract

Paulo Freire presented, in his period of experience, issues relevant to education, when he approached liberating and participatory practices. Paulo Freire seeks to explain by showing us that it was not possible to talk about liberating education, without pointing out the concept of liberating pedagogy. Given this scenario, we carried out a bibliographic research, with the objective of understanding through literature, exemplifying some elements of understanding in an approach to education, freedom and democracy. We seek to present the results of Paulo Freire's general ideas and the relationship of men and women in our society, the impacts of his writings and reflections on education during his intellectual trajectory recognized worldwide.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Maria Zanezi Peres, Pontifícia Universidade Católica de Goiás – PUC Goiás

Doutoranda em Educação

Lucia Helena Rincón Afonso, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP

Doutora em Educação

Gleison Peralta Peres, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Doutorando em Educação

References

ARROYO, Miguel. Ofício de Mestre. Imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes. 2000.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o método Paulo Freire. 24. ed. São Paulo: Brasiliense, 2003.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal - Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: set. 2022.

FELTRIN, Tascilei. Educação Popular no Brasil: forças que concorreram para a formação da Escola Nacional 174 f. (Dissertação de Mestrado) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, 2017.

FREIRE, Paulo. Educação como prática para a liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE. Paulo. Medo e Ousadia. O cotidiano do professor. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GADOTTI, Moacir. Um Convite a leitura de Paulo Freire. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2001.

GHIGGI, Gomercindo; GONÇALVES, Jussemar. O público e popular na história da educação brasileira: Cachoeirinha/RS e Pelotas nos anos 80. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26., Poços de Caldas, 2003.

MELO, José Marques de. A comunicação na pedagogia de Paulo Freire. In: Comunicação e Libertação. Petrópolis: Vozes, 1981. p. 23-51.

PAVAN, Ruth. A contribuição de Paulo Freire para a educação popular: uma análise do GT de Educação Popular da Anped. In: REUNIÃO ANUAL, 31., Caxambu, 2008. Anais [...] Caxambu.

XAVIER, Maria Elizabete; RIBEIRO, Maria Luísa; NORONHA, Olinda Maria. História da Educação: A Escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.

Published

2022-12-16

How to Cite

ZANEZI PERES, Sonia Maria; RINCÓN AFONSO, Lucia Helena; PERES, Gleison Peralta. Freedom and democracy: construction of human emancipation in Paulo Freire. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e22376, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.22376. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22376. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 42 “Paulo Freire e seu legado para a educação de crianças, jovens e adultos”