Young female students and the public High school in the context of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5585/41.2022.22396Keywords:
young women, pandemic, public school, high schoolAbstract
Part of a master's research, in progress, in this article we propose to study the relationship of studies of young female students with high school in the context of a pandemic. We question how this relationship took place, starting from the hypothesis that the condition of gender affects it in a unique way, based on a feminist perspective. Semi-structured interviews were carried out with six 2nd and 3rd year high school students from a public school in a city in Minas Gerais. It’s developed by the following categories: School and remote study; The female condition and the relationship with school in the pandemic; Future Project and the school. We identified a greater responsibility of girls in relation to domestic work, which had a strong impact on the relationship with studies in this period. In turn, sociability appears as a central component of the positive relationship they establish with the school and was strongly affected by the pandemic.
Downloads
References
CARVALHO, Marília; SENKEVICS, Adriano; LOGES, Tatiana. O sucesso escolar de meninas de camadas populares: Qual o papel da socialização familiar? Educação e Pesquisa, São Paulo, v.40, n.3, p. 717-734, jul./set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022014091637
CONJUVE. Pesquisa Juventudes e a pandemia do coronavírus. Relatório de resultados.
Jun/2020. Disponível em: https://www.juventudeseapandemia.com/. Acesso em: 01 de maio de 2022.
DAVIS, Angela. Classe e raça no início da campanha pelos direitos das mulheres. Mulheres,
raça e classe. São Paulo: Boi Tempo, 2016.
DAYRELL, Juarez. A escola faz as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p.1105-1128, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022
DAYRELL, Juarez. Juventude e escolarização: os sentidos do Ensino Médio. In: TV Escola, Salto para o futuro: Secretaria da Educação à distância, Ministério da Educação, ano 19, boletim 18, 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012176.pdf. Acesso em: 01 de maio de 2022.
DAYRELL, Juarez; JESUS, Rodrigo. Juventude, Ensino Médio e os processos de exclusão escolar. Educação e Sociedade, Campinas, v.37, n. 135, p.407-423, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016151533
D’ANDREA, Tiaraju. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos Estudos CEBRAP, v.39, n.01, jan/abr 2020. DOI: https://doi.org/10.25091/S01013300202000010005
FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: Elefante, 2019.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. In: RIOS, Flávia; LIMA, Márcia (Orgs.) 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HIRATA, Helena. Gênero, patriarcado, trabalho e classe. Revista Trabalho Necessário, n.29, p.14-27, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4552. Acesso em: 01 de maio de 2022. https://doi.org/10.22409/tn.16i29.p4552
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Panorama das
cidades brasileiras. Portal do Governo Brasileiro. Disponível em:
https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/panorama. Acesso em: 01 de maio de 2022.
LEITE, Gabriela. Os motivos por trás da onda de depressão adolescente. Outra saúde, 26 abril 2022. Disponível em: https://outraspalavras.net/outrasaude/os-motivos-por-tras-da-grande-onda-de-depressao-adolescente/. Acesso em: 01 de maio de 2022.
MADEIRA, Felícia. A trajetória das meninas dos setores populares: escola, trabalho ou... reclusão. In: MADEIRA, Felícia (Org.). Quem mandou nascer mulher? Estudos sobre crianças e adolescentes pobres no Brasil. Rio de Janeiro: Record, Rosa dos Tempos, 1997, p. 45-133.
MINAS GERAIS, Governo do Estado de. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Planos de Estudos Tutorados: Ensino Médio. Disponível em:
https://estudeemcasa.educacao.mg.gov.br/pets/ensino-medio. Acesso em: 01 de maio de 2022.
NASCIMENTO, Carla; PEREIRA, Angélica; SILVA, Rosemeire. Sociabilidades juvenis: algumas interfaces entre escola, pertencimentos e internet. In: V JUBRA - SIMPÓSIO INTERNACIONAL DA JUVENTUDE BRASILEIRA, Recife, 2012, p.01-15. Disponível em: http://diretoriodepesquisasnj.ibict.br/vivo/display/n5752. Acesso em: 01 de maio de 2022.
PAIS, José. A construção sociológica da juventude: alguns contributos. Análise Social, v. 25, p.139-165, 1990. Disponível em: http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1223033657F3sBS8rp1Yj72MI3.pdf. Acesso em: 01 de maio de 2022.
SENKEVICS, Adriano; CARVALHO, Marília. O que você quer ser quando crescer? Escolarização e gênero entre crianças de camadas populares urbanas. Revista brasileira Estudos de pedagogia, Brasília, v. 97, n. 245, p. 179-194, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/380613879
SOF - SEMPRE VIVDA ORGANIZAÇÃO FEMINISTA. Sem parar: O trabalho e a vida das mulheres na pandemia. S.d. Disponível em: https://mulheresnapandemia.sof.org.br/. Acesso em: 01 de maio de 2022.
SPÓSITO, Marília; TARÁBOLA, Felipe. Entre luzes e sombras: o passado imediato e o futuro possível da pesquisa em juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 71, p.01-25, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017227146
TASSONI, Elvira. Afetividade e aprendizagem: a relação professor-aluno. Anuário 2000. GT Psicologia da educação, Anped, set. 2000. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/2019t.pdf. Acesso em: 01 de maio de 2022.
ZAN, Dirce; KRAWCZYK, Nora. Educação sob Fortes Ameaças. Anped, 03 de julho de 2020. Disponível em: https://anped.org.br/news/educacao-e-juventude-sob-fortes-ameacascolaboracao-de texto-por dirce-zan-unicamp-gt-03-nora. Acesso em: 01 de maio de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.