The architectural concept of the Unified Education Center (CEU) Butantã driving appropriation processes and social inclusion practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.22880

Keywords:

CEU Butantã, school architecture, appropriation, social inclusion

Abstract

This article aims to express how the design of the architectural spaces of the educational, sports, social and cultural complex, CEU Butantã, in the city of São Paulo, drives appropriation processes and social inclusion practices. It discusses the matrices of the field of education that inspired the project and employs the methodology of semi-structured interviews with mothers of children who study at the educational unit EMEI (Municipal School of Early Childhood Education) for the proposed verification. It is part of the research, started in 2018 and in progress, entitled “Dealing with New Spaces: Children and Adolescents in the Appropriation of the Architectural Complex of CEU Butantã (São Paulo, Brazil)”, in partnership between the Graduate Program in Education, Art and History of Culture at Universidade Presbiteriana Mackenzie (Brazil), Alanus University Of Arts And Social Sciences and Siegen (Germany).

Downloads

Author Biographies

Ingrid Hötte Ambrogi, Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)

Doutora em História Social 

 

Lucia Helena Polleti Bettini, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutora em Direito

 

Rosana Maria Pires Barbato Schwartz, Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)

Doutora em História

 

References

ALMEIDA Júnior. Dados essenciais para a solução do problema, In: Novos prédios para Grupo Escolar, Secretaria dos Negócios da Educação e da Saúde Pública – Diretoria de Ensino,1936.

ARRUDA, A. R. P. ; SCHWARTZ, R. M. P. B. ; SOUZA NETO, J. C. ; NASCIMENTO, R. M. L. ; PEREZ, M. A. ; FICHTNER, B. . Children and adolescents in the appropriation of the architectural and social complex of CEU Butantã - São Paulo, Brazil. International Journal of Development Research, v. 11, p. 1, 2021.

AZEVEDO, Fernando. O ensino público em São Paulo. São Paulo: C&A Nacional, 1937.

DELIJAICOV, Alexandre et al. Escolas parque, Revista projeto design, arco web, www.revprojeto.com.br, acesso em 03/02/22.

DORIA J.e PEREZ, M. A., (org) Educação, CEU e Cidade, livraria do Arquiteto, 2007.

DUARTE, Hélio. Considerações sobre arquitetura e educação, In: Revista Acrópole, São Paulo, abril de 1956.

FDE, Arquitetura Escolar Política Educacional – os programas na atual administração do Estado, SP, 1998.

FDE, Escolas Estaduais de 1° Grau, Projetos arquitetônicos 96/97, São Paulo, 1997.

GOLDEMBERG, José. O repensar a educação no Brasil, Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo, Coleção Documentos, maio de 1993.

LIMA, Mayume W. S, Apud, FDE, Arquitetura Escolar Política Educacional – os programas na atual administração do Estado, S.P,1998.

NASCIMENTO, R. M. L. ; LOPES, L. A. ; SCHWARTZ, R. M. P. B. ; FOLLER-MANCINI, A.; ANDRADE, M. F. R. ; SILVA, M. T. C. ; SOUZA NETO, J. C. Human development and appropriation of the architectural and social space of the CEU Butantã in the city of São Paulo - Reports of a Research Experience. International Education & Research Journal, v. 7, p. 20-22, 2021.

SILVEIRA, Nise. A concepção educacional de Herbert Read, In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Jun 1973.

SULLIVAN, Louis. In: ARTIGAS, Vilanova. Caminhos da Arquitetura. Rio de Janeiro:.Cosac & Naify, 1999

Published

2023-01-23

How to Cite

AMBROGI, Ingrid Hötte; POLLETI BETTINI, Lucia Helena; SCHWARTZ, Rosana Maria Pires Barbato. The architectural concept of the Unified Education Center (CEU) Butantã driving appropriation processes and social inclusion practices. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e22880, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.22880. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22880. Acesso em: 18 may. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 507
  • PDF (Português (Brasil)) 347