Gymnastics in school physical education: reflections on the development of a university curricular unit from the perspective of Freirean pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/46.2023.23036

Keywords:

university education, Freirean pedagogy, gymnastics

Abstract

This article reports the remote experience carried out in 2021 with the curricular unit "Gymnastics in School Physical Education" in a degree course in Physical Education, developed from the principles of Paulo Freire's pedagogical thinking. Recordings of synchronous classes, daily records of the teacher and pedagogical documentation produced by the students were used as a data source. We consider that the experience with Freirean pedagogy brought relevant reflections that provoke a rethinking of university teaching, in the sense of breaking with a banking education at this level of education so that a training of teachers committed to a critical and emancipatory Physical Education can be promoted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Lopes, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Doutora em Educação Física

 

 

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo – IFSP

Doutor em Educação Física

 

Elaine Prodócimo, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP

Doutora em Educação Física

 

References

BRITO, Rafaelle de Araújo Lima; AYOUB, Eliana; LORENZINI, Ana Rita; MELO, Marcelo Soares Tavares. A sistematização do conhecimento ginástica nas aulas de educação física nas escolas de referência em ensino médio do estado de Pernambuco. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.43, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e004020 . Acesso em: 01 set. 2022.

CARBINATTO, Michele Viviene et al. Conhecimentos de Acadêmicos de Educação Física sobre a Ginástica a partir da Percepção de Docentes do Ensino Superior. Revista de Graduação USP, v.2, p.55-61, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i3p55-61 . Acesso em: 11 fev. 2021.

COELHO, Márcio Cardoso; MALDONADO, Daniel Teixeira; BOSSLE, Fabiano. Professor de educação física (escolar) intelectual transformador: resistências ao modelo gerencialista e neoconservador da educação de mercado. Conexões, v. 19, e021027, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8660399 . Acesso em: 01 set. 2022.

CONTRERAS, José. Relatos de experiência, em busca de um saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v.1, n.1, p.14-30, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p14-30 . Acesso em: 01 set. 2022.

DARIDO, Suraya Cristina; SANCHEZ NETO, Luiz. O contexto da Educação Física na escola. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação Física na Escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FARIAS, Uirá de Siqueira. Por uma Educação Física Escolar "COM" a Educação Infantil: um autoestudo. Tese (doutorado) – Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2021. 278 f. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/21175 . Acesso em: 01 set. 2022.

FARIAS, Uirá de Siqueira; MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; RODRIGUES, Graciele Massoli. A Educação Física “com” a Educação Infantil: aproximações com Paulo Freire. Revista Estudos Aplicados em Educação, v.6, n.11, p. 51-66, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7685 . Acesso em: 01 set. 2022.

FEITOSA, Sônia Couto Souza. O método Paulo Freire. In: Gadotti, Moacir; Gomez, Margarita; Freire, Lutgardes. Lecciones de Paulo Freire cruzando fronteras: experiencias que se completan. Buenos Aires: CLACSO, p.147-157, 2003.

FRANÇOSO, Saulo; NEIRA, Marcos Garcia. Contribuições do legado freireano para o currículo da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.36, n.2, p.531- 546, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32892014000200017 . Acesso em: 05 jul. 2021.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 11a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25a ed., São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 23a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FURTADO, Renan Santos; SILVA, Leandro Henrique Cruz. Ginástica e pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações na Escola Maria Luiza Costa e Rêgo. Conexões, v.17, p.1-16, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8653006 . Acesso em: 11 fev. 2021.

GOMES, Silvana Pinheiro; PEREIRA, Dimitri Wuo. O ensino do parkour na Educação Física escolar em tempos de pandemia da covid-19. Revista Educação Pública, v.21, n.21, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/21/o-ensino-do-parkour-na-educacao-fisica-escolar-em-tempos-de-pandemia-da-covid-19 . Acesso em: Acesso em: 11 mai. 2021.

JONES, Robyn; RONGLAN, Lars Tore. What do coaches orchestrate? Unravelling ‘quiddity’ of practice. Sport, Education and Society. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1282451 . Acesso em: 01 set. 2022.

MALDONADO Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá Siqueira. Educação Física escolar no ensino médio: tematizando as ginásticas na rede federal de ensino. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, Ano III, v.1, p.28-36, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/318755079_Educacao_Fisica_Escolar_no_Ensino_Medio_tematizando_as_ginasticas_na_rede_federal_de_ensino . Acesso em: Acesso em: 11 fev. 2021.

MALDONADO Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline. Linguagens na Educação Física Escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba: CRV, 2021.

MALDONADO Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá Siqueira; MOURA, Diego Luz. A tematização das ginásticas nas aulas de educação física em São Paulo: o inédito viável em contextos de “uberização” da educação. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, Ano IV, v.3, p.130-147, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/332106401_A_tematizacao_das_ginasticas_nas_aulas_de_Educacao_Fisica_em_Sao_Paulo_o_inedito_viavel_em_contextos_de_uberizacao_da_educacao . Acesso em: 11 fev. 2021.

MALDONADO, Daniel Teixeira; PRODÓCIMO, Elaine. Por uma epistemologia crítico-libertadora da educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, Ano VII, v. III, p.6-23, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/358981676_POR_UMA_EPISTEMOLOGIA_CRITICO-LIBERTADORA_DA_EDUCACAO_FISICA_ESCOLAR . Acesso em: 01 set. 2022.

MALDONADO, Daniel Teixeira; SOARES, Daniela Bento; SCHIAVON, Laurita Marconi. Educação Física no ensino médio: reflexões e desafios sobre a tematização da ginástica. Motrivivência, v.31, n.60, p.1-19, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56559 . Acesso em: 01 set. 2022.

NEIRA, Marcos Garcia. Análise e produção de relatos de experiência da Educação Física Cultural: uma alternativa para a formação de professores. Textos FCC, v.53, p.52-64, 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/textosfcc/article/view/5552 . Acesso em: 11 fev. 2021.

NEIRA, Marcos Garcia. BNCC de Educação Física. São Paulo: Educação Física Cultural – GPEF-FEUSP, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OfRz44TYaqc . Acesso em: 1 jul. 2021.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: carta de navegação. Arquivos em Movimentos, v.12, n.2, p.82-103, 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/11149 . Acesso em: 11 fev. 2021.

NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.40, n.3, p.215-223, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.04.001 Acesso em: 10 nov. 2021.

NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos; NEIRA, Marcos Garcia. Inspirações freireanas e Educação Física Escolar: a organização de um currículo em uma comunidade de aprendizagem brasileira. Motrivivência, v.31, n.59, p.1-17, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56430 . Acesso em: 01 set. 2022.

PRODÓCIMO, Elaine. Educação Física Escolar e pedagogia freireana como ato político. In: FREIRE, Elisabete dos Santos. Saberes de professoras e professores de Educação Física: docência, pesquisa e o currículo em ação. Curitiba: CRV, 2022. p. 21-38.

RINALDI, Ieda Parra Barbosa; SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado. A ginástica no percurso escolar dos ingressantes dos cursos de licenciatura em Educação Física da Universidade de Maringá e da Universidade Estadual de Campinas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.24, n.3, p.159-173, 2003. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/769 . Acesso em: 03 mar. 2019.

SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado. Ginástica geral: uma área do conhecimento da educação física. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1997.114431 . Acesso em: 10 fev. 2018.

STRECK, Danilo. Pedagogias. In: STRECK, Danil; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs). Dicionário Paulo Freire. 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p.306-308, 2016.

TITCHEN, Angie. Facilitating practitioner research through critical companionship. Journal of Research in Nursing, n.8, v.2, p.115–131, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1177/136140960300800 . Acesso em: 01 set. 2022.

UFVJM – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Projeto Pedagógico do curso de licenciatura em Educação Física. Diamantina, 2014. Disponível em: http://ufvjm.edu.br/prograd/projetos-pedagogicos.html . Acesso em: 03 out. 2021.

Published

2023-10-17

How to Cite

LOPES, Priscila; MALDONADO, Daniel Teixeira; PRODÓCIMO, Elaine. Gymnastics in school physical education: reflections on the development of a university curricular unit from the perspective of Freirean pedagogy. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e23036, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.23036. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23036. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos